Новият лидер на пазара - ОББ ще укротява банковите такси, залага и на кредитирането
На българския имотен пазар няма балон, заемите се обслужвали
Посланието към клиентите: от тях не се изисква да правят нищо, банката ще се свърже с всеки, ако се налага
Като нов лидер на банковия пазар - ОББ, която се роди от сливането на ОББ и КВС Банк – бивша Райфайзенбанк, ще опита да зададе посока на пазара към укротяване на банковите такси. Новата философия за цената на банковите услуги ще балансира между това те да станат по-достъпни и приемливи за клиентите във времената на покачващи се лихви и висока инфлация и покриването на неизбежните разходи по предлагането им.
Това стана ясно на среща на главния изпълнителен директор на бизнес ресор „Международни пазари” на белгийската финансова група KBC Петър Андронов. Той отговаря за България, Унгария, Словакия и Ирландия, и е председател на Надзорните съвети на ОББ и ДЗИ.
Идеята е банките да покажат на обществото , че са отговорни и не вдигат ненужно такси, потвърди и новият главен изпълнителен директор на ОББ Питър Рубен. Двамата припомниха, че в началото на годината и ОББ и КВС Банк България , от сливането на които се роди новият пазарен лидер у нас вече намалиха с 10% таксите за преводи през дигиталните канали - онлайн и мобилно банкиране.
„Правното сливане представлява 1-2% от цялото сливане. Оперативното сливане е доста по-дълъг процес. Да скачиш около 130 апликации с данните на хората вътре е сложен процес.”, каза Андронов. А основното послание, което той отправи към клиентите на двете банки бе, че от тях не се изисква да правят нищо. Всеки от тях ще бъде уведомяван, и то достатъчно рано, ако се изисква някакво действие от самия него. „Клиентите не бива да се притесняват. Не се изисква да правят нищо, като ще се свържем предварително с тях преди промените.”, каза и Рубен.
Планът на мениджмънта на банката е същинската интеграция да приключи през последното тримесечие на 2024 г. и ще се случи на четири етапа, първият, от които засяга индивидуалните клиенти.
Планът за интеграцията е предвидил възможното възникване на всякакви
извънредни ситуации с цел и има стъпки за предотвратяването им. Така например, когато настъпи моментът за промяна на IBAN номерата на сметките на клиентите в придобитата Райфайзенбанк - България, ОББ ще продължи да поддържа в системите си още една година след промяната старите IBAN номера в услуга на потребителите, които през това време ще продължават да получават плащания по тях, даде пример Рубен. Той все пак посъветва клиентите, когато номерата бъдат променени, всеки от тях да уведоми лицата или институциите, с които реализират парични преводи.
Клоновата мрежа на двете обединени банки също ще приключи до края на 2024 г. като се очаква сливането на физическите офиси да не наруши обслужването на клиентите. След сливането, мрежата от банкомати на банката вече възлиза на над 800 ATM устройства, чийто брой ще бъде оптимизиран, но въпреки това банката ще остане с най-голямо покритие.
Бъдещото на ОББ е изцяло ориентирано към иновации и дигитализация, където банката вече постига успехи чрез своя дигитален гласов асистент „Кейт”, съобщиха Рубен и Андронов. И успокоиха клиентите, които предпочитат физически контакт с банковите служители, че физическият клон няма да остане в миналото.
ОББ смята да задържи в България по-голямата част от печалбата си за 2022 г., но все пак решението ще бъде взето през юни. Печалбата на ОББ за 2022 г. е 152 млн. лв., а на КВС Банк – 134 млн. лв. „ Средствата ще се ползват за сериозен растеж на кредитирането“, съобщи Андронов.
Плановете на КВС да увеличи кредитирането у нас тази година били разработени след анализ , който показал, че все още в България няма няма балон на жилищния пазар, каза Питър Рубен. Според него, разходите за погасяване на ипотечен кредит в България са 38% от средната работна заплата, което е балансирано съотношение. Българският пазар не е прегрял, макар да е малко над равновесието, за разлика от много страни от еврозоната. В други държави, извън еврозоната, за да се охлади имотния пазар основните лихви са повишени до „забранителни нива“, които свили кредитирането, сподели Рубен. И даде пример да Унгария с 13% лихва по ипотеките и Чехия със 7%.
„Днес е епизод от дълъг преход, започнал през 2007 година”, посочи той. През годините KBC придоби три банки у нас, като всичко започна през 2007 година с придобиването на Си Банк, след което през 2017 година белгийската група придоби ОББ, за да се стигне до придобиването на бизнеса на Райфайзен Банк Интернешънъл у нас за малко над 1 млрд. евро.
Той бе категоричен, че КВС вече се е превърнала в истински финансов конгломерат, който включва всички финансови услуги и доставчици, които са най-големи на съответните пазари- пенсионен, банков, застрахователен, лизинг. „Когато говорим за този конгломерат, който е с най-високия кредитен рейтинг от Fitch, това означава, че сигурността, която имат белгийските граждани я имат и българските клиенти. Това освен разнообразие на услугите, дава и сигурност“, заяви Андронов.
Още не е ясно дали новата обединена банка ще стане първа по активи у нас след април, но ако се сметнат кумулативно тези на ОББ и КВС Банк към 31 декември миналата година, те изпреварват първите две в сегашната класация – Банка ДСК и УниКредит Булбанк.
„Целта ни не е непременно голяма печалба, а и устойчивост на бизнеса. Не търсим по-голям пазарен дял за сметка на качеството“, обявиха Андронов и Рубенс. Двамата висши мениджъри смятат, че обединяването на двете банки дава подходяща основа за инвестиции в иновации, тъй като институцията разполага с приблизително 2,4 млн. клиенти, което придава мащаба, необходим за подобни вложения в бъдещето.
В България "КВС Груп" има и три големи центъра за бизнес процеси, като най-големият е във Варна и вече има около 875 служители. Белгийската група силно залага на дигитализацията на финансовите услуги и изкуствения интелект, като за нея работят над 100 учени, разработващи иновации в управлението на данни, като някои от тях са базирани в България.