Не стреляйте по PR-а, политиците толкова могат!

11.04.2023 12:54 Максим Бехар*
Кирил Петков и ген. Атанас Атанасов до фермер с трактор в полето на фона на стадо овце. Снимката е по повод обединението с БЗНС и "Обединени земеделци". СНИМКА: ФЕЙСБУК/KIRIL PETKOV

В основата на една загуба или победа на избори е в това, което самите политици умеят да казват

Поредните избори отминаха с поредните емоции и сред загубилите започна отстрел на виновните. По българска традиция – това са PR консултантите.

Нищо ново. Наблюдаваме тази картинка за пети път в рамките на две години.

И пак – по традиция – политиците са страхотни и са се справили блестящо! Тези, които са влезли в парламента, са горди, другите, които са отвън – все са останали неразбрани. От техните уста са се появили невероятни идеи, те са размазвали буквално техните фенове с усмивките си и с гениалните си послания,

но, видиш ли, консултантите им, както всички ги наричат “пиари”, нещо не стават

и затова не са спечелили. И едните, и другите говорят по всички възможни телевизии, без победителя, разбира се.

Винаги съм казвал, че ако някой не е научен на нещо, не е голям проблем. Мога да направя от аматьора да стане професионалист за горе-долу шест месеца, правил съм го стотици пъти. Но не мога да направя мързеливият да стане работлив или пък интригантът да стане екипен играч.

Същото важи и за политиката, особено по време на избори.

Няма PR експерт на света, който да може да промени политическите послания на своя клиент, както и не може да го направи по-харизматичен и приемлив, ако самият клиент няма тези качества.

Истината е, че в основата на една загуба или победа на избори не е PR стратегията, а това, което самите политици умеят да казват и как и на кого го правят. PR експертите не са магьосници, а консултанти, те могат да преобразят един политик, но не могат да променят възгледите му.

Няма как един политик с тотално ляво мислене и красиви апели да харчи повече и безразборно, да привлече гласовете на бизнеса дори и с най-чаровната си усмивка. Защото бизнесът иска да се работи, да се печели и едва тогава да се мисли как, кой и колко да харчи. И обратното - добре облечен десен политик, призоваващ да работим здраво, да свиваме коланите и да замразим пенсиите, и чудеса да направи с облеклото си и с всичките си красиви жестове, няма как да спечели в село или в град, пълни с пенсионери и безработни.

PR консултантът е важен, много важен, но ние винаги сме били на вторичния пазар. Първи е клиентът – дали е политик, фирма, компания, бизнесмен… това рядко може да има значение за професионалиста, въпреки че лично аз винаги съм пазил дистанция от политическия маркетинг и съм се старал дори да не се докосвам до него заради… самите политици. През очите са ми минали поне десетина хиляди проекта за последните 30 години и мога уверено да кажа, че няма по-смешно нещо от политик, облечен във власт, който се е вторачил в своя PR консултант и безропотно изпълнява всеки негов съвет. Както съм виждал и стотици политици, които са ми представяли своите консултанти с унизителните за нашия прекрасен бизнес думи: “Това е моят PR!”.

Последните избори показаха тази жалка картинка най-отчетливо.

Кандидати, които искат да спечелят града, се появиха с горди трактористи

по полята, качиха се на влакове, разгърдени развяха революционни перчеми и се правиха на по-популисти от най-левите си конкуренти. Нито един от тях дори нямаше смелостта да поздрави спечелилите, дори и с всичките критики, които могат да им отправят в този поздрав. И това важи за всяка загуба, пък и за всяка победа.

Просто законите на професията в политиката са ясни. Не е причината в PR-а, причината винаги е в клиента. Той може толкова, колкото му позволява интелектът, опитът и разбирането за успех. Нито грам повече.

* Максим Бехар е световноизвестен ПР експерт, основател и управител на водещата компания M3 Communications Group, Inc., президент на Световния комуникационен форум в Давос, Швейцария.

 

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>