Българинът ще купи тази година дрехи и обувки за 3 млрд. лв. и храна за 20 млрд. лв. (Графика)
Търговията на дребно с облекла, обувки и текстил в България е в силен възход от около половин година насам и за разлика от спада в продажбите на други стоки бележи рекорди.
През февруари годишният ръст на продажбите на тези стоки е 54,2%, съобщи в понеделник НСИ. Сходни са данните и за предишните 4-5 месеца, като през ноември годишният ръст на тези продажби е бил дори над 55%.
Според последните за момента налични данни за оборотите на търговците на облекла и обувки те са продали стоки на дребно за 2,8 млрд. лв. през 2021 г., като
още тогава продажбите са надминали рекорда от 2019 г.
Като се имат предвид силните ръстове напоследък, най-вероятно 2023 г. ще завърши с общ оборот от продажба на текстил, дрехи и обувки над 3 млрд. лв.
Отчасти това повишение се дължи и на поскъпването, но има и реален ръст на самите продадени стоки. За сравнение, продажбите на храни, алкохол и цигари в България се движат около 20 млрд. лв. годишно, но откакто започна поскъпването, се отбелязва известен спад или съвсем слаби ръстове в отделни месеци.
Оборотът от 2,8 млрд. лв. годишно от дрехи и обувки,
без в него да са включени продажбите през интернет,
който все повече се превръща в основен канал. Тези продажби обаче от също бележат големи ръстове - например през февруари са се увеличили с нови 2%, а в сравнение година по-рано – с 10,3%.
Според изследване на Euromonitor възходящият тренд при дрехите и обувките далеч не е само български. Още с приключването на последните ковид ограничения продажбите на облекла и обувки са се увеличили в световен мащаб с 12% и се очаква
към 2024 г. да се възстановят напълно
от спада, който беше рязък с настъпването на пандемията. В България обаче това е станало още към края на 2021 г. и тенденцията продължава и независимо от поскъпването.
За България обаче е характерно и друго – преди около 5 години продажбите на обувки са били около една четвърт от общите в сектора на модата. Напоследък са по-малко от 20%.
Независимо от големия ръст в продажбите на дрехи и обувки като цяло
продажбите на дребно в България през февруари намаляват с 0,5%
за месеца, в който инфлацията беше 0,8%.
На годишна база има 4,3% увеличение, но инфлацията за този период е 16%, т.е. свиването на покупките продължава с пълна сила.
Най-ясно това личи при търговията с хранителни стоки, алкохол и тютюневи изделия - техните продажби са донесли на търговците през февруари едва 2% по-големи приходи, отколкото през миналия февруари на фона на цените, които са нараснали с 16% за същия период.
Продажбите на лекарства, медицински стоки, козметика и тоалетни принадлежности дори намаляват като обем с 4,2% в сравнение с година по-рано, а търговията с компютърна и комуникационна техника намалява дори със 7% на годишна база.
Промишленото производство и строителството през февруари в България също
не са в добра форма
Строителството например продължава да отбелязва спадове и на месечна, и на годишна база. Jе са от порядъка на части от процента, но тенденцията е още от средата на миналата година, а от данните сега личи, че това обхваща не само инженерното строителство, а и сградното, което отчита най-вече строежа на жилища.
Промишленото производство се е увеличило през февруари с 0,6% спрямо януари, след като
месеци наред отбелязваше спадове
Този нищожен процент обаче се дължи най-много на добивната промишленост. В производството на храни, машини, химични продукти и др. има спадове. Например производството на метали само през втория месец на годината намалява с 16% спрямо предходния месец.