Венцислав Ангелов: Заради малкото сняг спестихме 164 млн. лв. (Графика)
- Ще ги вложим в ремонти на пътищата, каза председателят на Агенция “Пътна инфраструктура”
- 40% от мантинелите в България трябва да се подменят
- Инж. Ангелов, зимата беше мека и със сравнително малко валежи от сняг. Колко спести АПИ от разходите за зимно поддържане на пътищата и в какво ще се вложат тези средства?
- Над 50% е икономията. Близо 275 млн. лв. бяха предвидените средства за зимното поддържане на около 20 000 километра републикански пътища за целия сезон от ноември до края на март. Към края на февруари отчетените и изпълнени дейности са за близо 110,6 млн. лв. Тоест се получават към 164 млн. лв. икономия и тези пари ще се използват за разплащане на извършени текущи ремонтни дейности на пътищата.
- Вече две поредни години агенцията пита хората кои пътища според тях имат нужда от спешен ремонт. Каква част от тези искания АПИ е изпълнила или е в състояние да изпълни?
- Предложенията на гражданите са взети предвид в разработения проект на инвестиционна програма за 2023 г. Тя обхваща не само обекти за основен или текущ ремонт, но и за ново строителство. Документът съдържа всички обекти от програмата за 2022 г., по които работата ще продължи и през настоящата година. Освен това в нея са включени и нови обекти по предложения на областните пътни управления, областните управители и кметовете на общини. По предварителни разчети това са около 3000 км пътища.
Обръщам внимание, че голяма част от предложените участъци от граждани за ремонт през 2023 г. са заложени още в програмата на АПИ за 2022 г. Но тъй като тогава те са били без проекти, се осигурява документация и тези процедури продължават и към момента.
- Добре, но само 164 млн. лв. са недостатъчни. С какви средства разполага бюджетът на АПИ за ремонти по пътищата това лято и от какво зависи изпълнението на ремонтната програма?
- Изпълнението на всяка една програма зависи най-вече от няколко важни компонента - проектна готовност, наличен договор за изпълнение и осигурен финансов ресурс. Тъй като към момента няма приет бюджет за 2023 г., не е коректно да съобщавам една или друга цифра. Имаме прогнози, имаме разчети, но нека видим първо утвърдената финансова рамка.
Това, което мога да кажа, е, че през тази година ще започне основният ремонт на около 200 км пътища, за които през миналата година са проведени обществени поръчки за избор на изпълнители на строително-монтажните работи и за строителен надзор. За целта ще започне поетапното издаване на разрешенията за строеж (виж подробности на картата.)
За обектите, за които има проектна готовност, осигурено финансиране, издадено разрешение за строеж, работата започва. Извинявам се на шофьорите за причиненото неудобство, но тези ремонти трябва да се направят, за да пътуваме по добри и безопасни пътища.
- В какво състояние е изпълнението на новите конкурси за поддържане на пътищата и ще успее ли агенцията да сключи тези 3-годишни договори навреме, за да влязат в сила? Т.е. няма ли наистина опасност държавата да остане без пътно поддържане?
- Няма такава опасност. В началото на април приключи зимното поддържане на пътищата, но тази година то завърши дори по-рано заради меката зима. Настоящите договори за пътно поддържане обаче не изтичат на 1 април. Голяма част от тях завършват през юни.
В момента провеждаме обществените поръчки за избор на изпълнители за текущо, зимно, превантивно поддържане на републиканските пътища и за ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации за следващите 4 години. В средата на март се отвориха офертите по отделните поръчки и тръжните комисии в момента разглеждат постъпилите предложения. Обществените поръчки са седем.
Процедурата за четири от петте области в Южен централен район - Кърджали, Пазарджик, Смолян и Хасково, е прекратена поради установени пропуски в някои от приложенията на документацията.
За област Пловдив, която е в същия Южен централен район, процедурата е в ход. В кратък срок за останалите четири области ще обявим нова открита процедура. Искам обаче да е ясно, че поддържането на републиканската пътна мрежа в областите Кърджали, Пазарджик, Смолян и Хасково ще бъде осигурено до избора на нови изпълнители чрез продължаване на настоящите договори за зимно поддържане. По тях ще бъдат възлагани аварийно-възстановителни ремонтни дейности.
- Има ли наложителни ремонти по големите пътни артерии, които на всяка цена трябва да се извършат това лято – по магистрали и важни първокласни пътища с голям трафик?
- Ще се възложи изпълнението на текущо поддържане по цялата републиканска пътна мрежа. Първо ще се изкърпят най-натоварените направления, за да осигурим безопасността на движение. Целта ни е ремонтните работи по най-натоварените отсечки да завършат в максимално кратък срок, за да не се затруднява трафикът. В участъците, в които работата ще продължи и през летните месеци, ще се прави нужната временна организация на движението, за да не се затруднява пътуването.
- Какво е състоянието на тунелите по “Хемус” и ще се наложи ли това лято да се затваря пак някой от тях за ремонтни дейности, или по други причини?
- Тунел “Витиня” отговаря на всички европейски изисквания. През декември м. г. завършихме ремонта на съоръжението и движението в двете посоки е без никакви ограничения. През 2023 г. обаче започват ремонти на други тунели (виж картата).
- АПИ вече разполага с подробни данни за трафика по пътищата – с какво този трафик се е променил през последната зима в сравнение с предходната?
- С 3,3% се е увеличил общо трафикът на всички видове превозни средства. Най-голям ръст се отчита при автобусния транспорт, при който повишението е над 10 на сто. При леките автомобили увеличението е около 3%.
Интересни са обаче данните при товарния транспорт. При лекотоварните и среднотоварните превозни средства се отчита спад от около 3%, при тежкотоварните нивата са почти идентични с миналогодишната зима. Но при товарните превозни средства с ремаркета ръстът е над 16%. Нарастването тук, от една страна, се държи на повишените цени на транспортните услуги. И ползвателите на тези услуги търсят обединяване на 2-3-5 стоки с един превоз. По този начин фирмата Х и фирмата У намаляват транспортните си разходи.
Другият фактор, влияещ на нарастването, е потреблението в Централна и Западна Европа на стоки, произвеждани в Гърция и Турция, като цитрусови плодове, зеленчуци, маслини и др., които, за да стигнат до западноевропейския пазар, преминават през България.
- Публикувана бе за обществено обсъждане наредба, която предвижда поетапна смяна на ограничителните системи за безопасност по пътищата. Кое точно е новото в нея?
- Разчетите ни показват, че близо 16 200 км мантинели по републиканската мрежа ще трябва да бъдат подменени или поставени, за да отговарят на изискванията на новата наредба. Целта е повишаване безопасността чрез предотвратяване навлизането на моторни превозни средства в насрещното движение, излизане от платното за движение, намаляване броя на пътнотранспортните произшествия и тяхната тежест, обезопасяването на опасни места и участъци от пътя.
Анализът показва, че за около 40% от общата дължина на съответните класове републикански пътища съществуващите ограничителни системи трябва да бъдат подменени с нови, отговарящи на изискванията на проекта на наредбата. Програмата е амбициозна и за реализирането ѝ през следващите 10 години при настоящите цени прогнозните разчети сочат, че ще са необходими около 3,5 млрд. лв.
- Тази година пътната агенция навърши 140 години от създаването си, как ще отбележите тази годишнина?
- Точно на 3 април 1883 г., с Указ №267 на княз Александър I Батенберг са положени основите на пътната администрация в България. Много често нашият труд се оценява след време, но това не ни обезсърчава, а пази вярата в нашите възможности и ни мотивира да работим, за да имаме модерна и безопасна пътна инфраструктура. Открихме във фоайето на агенцията барелеф на инж. Стамен Стаменов, изключителен авторитет в строителната гилдия, който в продължение на 17 години е оглавявал агенцията. Под ръководството на инж. Стаменов са изграждани “Тракия”, “Хемус”, Аспаруховият мост във Варна, фериботният комплекс Варна - Иличовск и още редица обекти. Трябва да помним и уважаваме историята си и постигнатото. Предполагам, сте чували известната мисъл, че днес някой седи на сянка, защото преди много време някой друг е посадил дърво.