Играта на котка и мишка на партиите с бюджета клати доверието на чуждите инвеститори

10.04.2023 08:00 Петър Ганев, Институт за пазарна икономика
Дебати в парламента за удължаване на бюджета в присъствието на служебния премиер Гълъб Донев.

Има два сериозни и два по-екзотични сценария

Очаквано темата за държавния бюджет стана водеща веднага след изборите. Гласуваният удължителен закон в края на миналата година дава срок от около два месеца на новия парламент да приеме държавния бюджет за 2023 г.

Отново сме в ситуация, в която служебният кабинет мисли дали и как да внесе собствен проект на държавния бюджет, докато очаква евентуално партиите да се разберат за кабинет.

Миналата година президентът чрез думите си и действията на своите министри на практика каза на депутатите: Ако искате бюджет, трябва да направите правителство. Днес имаме сходна ситуация, в която лидерът на партията, спечелила изборите, казва: Ако искате да гласуваме бюджета, трябва да намерим формула за правителство.

Вече две години наблюдаваме една игра на котка и мишка между партиите и бюджета, а резултатът е по-висок дефицит, липса на адекватна средносрочна рамка, забавяне на публични инвестиции, в т.ч. пълен батак с изпълнението на плана за възстановяване и устойчивост и в крайна сметка спад в доверието на всички външни наблюдатели, в т.ч. чужди инвеститори, кредитни агенции и т.н.

Иначе варианти за действие има – макар да не са еднакво разумни.

Очевидният е да има парламентарно излъчено правителство, което в рамките на няколко седмици да внесе свой пакет данъчни закони и бюджет.

Вторият е служебният кабинет да внесе свой проект, а парламентът да го гласува скоростно преди предсрочни избори през юли.

Третият вариант е да имаме удължителен закон на удължителния закон – т.е. същото като есента, още 3-4 месеца продължение на бюджета за 2022 г. с евентуално разрешаване на няколко специални казуса.

Разбира се, може и нищо да не се прави – тогава след изтичане на действието на удължителния закон държавата функционира по общия ред на Закона за публичните финанси.

Ако депутатите не се обединят около ясни и твърди мерки за свиване на дефицита и премахване на бюджетния популизъм – такива са възможни дори в последните два, макар и екзотични варианта – доверието в устойчивостта на фискалната позиция на България ще бъде сериозно разклатено. Още повече, ако самоопределящите се за проевропейски коалиции са искрени в заявената посока към членство в еврозоната, те трябва да дадат не само яснота за бюджетните параметри за 2023 г., но и да гарантират предпоставки за устойчиво нисък дефицит и в средносрочна перспектива.

Иначе служебният кабинет може и да публикува тригодишна прогноза с някакви числа за приходи и разходи, но всичко ще изглежда тотално откъснато от политическата реалност и ще “увисне” пред всеки сериозен партньор, кредитор или инвеститор.

В дните след изборите Министерството на икономиката публикува проект на Закон за надценките на хранителните продукти. Ход, който показва, че служебното правителство не желае да отстъпва напълно дневния ред на партиите и ще дава жега по своята водеща тема.

Законът, който дава правомощия на Комисията за защита на потребителите да глоби с 2 на сто от реализирания оборот големите хранителни вериги, е всичко на всичко 12 члена и две страници. Няма мотиви. Няма оценка на въздействието.

Няма дори дефиниция на понятието “надценка”.

Казано е какво е “годишен оборот” и “обратни услуги”, но вносителят на закон за надценките е забравил дори да дефинира понятието “надценка”. Двете страници законопроект и приложението с изброени 17 вида храни, както и липсата на мотиви и оценка на въздействието, създават впечатлението, че покрай многобройните медийни изяви на водещите институции по темата просто на чиновниците не им е останало време за работа по законопроекта.

Многократно сме коментирали вредността на всякакви опити за намеса в конкуренцията на пазара и свободните цени, каквито често “изплуват” на дневен ред като инстинктивен рефлекс на политиците и бюрократите, които искат да покажат ангажираност и по-възможност да си гласуват нови правомощия.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>