Николай Крушарски: На големите булеварди слагаме още 10 стационарни камери
Началникът на отдел "Пътна полиция" в СДВР комисар Николай Крушарски казва още:
- Скоро устройствата на общината ще изпращат нарушенията на шофьорите в централен сървър за обработка
- На ден между 800 и 1200 души са снимани да карат над ограничението на скоростта
- От началото на годината сме наказали над 270 души, пресичали неправилно
- На околовръстното имаме случай, при който човек е карал с 200 км/ч при позволена скорост от 90
- Комисар Крушарски, преди да станете началник на столичната Пътна полиция, работихте в сектора за видео контрол. Къде трябва да има повече камери в София?
- По всички невралгични места. Не само в столицата, но и в цялата страна. Конкретно за СДВР трябва да се поставят повече стационарни камери на големите булеварди. Така ще имаме 24-часов контрол на скоростта.
- Да разбирам ли, че сте привърженик на идеята, че шофьорите ще ги знаят и ще се съобразяват, а така ще постигнете превенция?
- Да, стационарните камери оказват ефект с поставянето си на места, в които знаем и сме анализирали, че се случват много катастрофи. А сложим ли ги, се постига превенция.
Нека не забравяме, че и триногите камери играят своята роля. С тях колегите по всяко време могат да отреагират дори и на подадени сигнали от граждани, от организации, че в определен участък, в определени дни и часове има тенденция за превишаване на скоростта.
- А къде смятате, че трябва да бъдат поставени, на кои улици и булеварди?
- От анализа, който сме направили, според мен и според това каква е обстановката на територията на София трябва да се поставят на булевардите с интензивен трафик - “Цариградско шосе”, “България” и “Черни връх”. Това са основните артерии в София и би следвало там да има стационарни камери, които да контролират скоростта през цялото денонощие.
- Колко камери са нужни?
- Колегите от Главна дирекция “Национална полиция” (ГДНП) разработват поръчка за закупуване на над 200 камери. Те обаче са за цялата страна.
- Колко ще са за София?
- Надяваме се поне на 10 стационарни камери.
- А нови триноги?
- Да, в 200-те нови камери влиза и закупуването на нови триноги. За тях обаче повече подробности могат да дадат колегите от ГДНП.
- А в момента с колко камери разполагате в София?
- 12. Две са стационарни, а останалите са 8 триноги и 2 мобилни. С тях постигаме добър контрол на скоростните режими.
- По колко нарушения снимат на ден камерите?
- Зависи от деня, но средно за 24 часа са между 800 и 1200.
- С колко приблизително се нарушава скоростта?
- Правили сме анализи, които показват, че скоростта на движение намалява. Масовото нарушаване е в рамките на 20 до малко над 30 км превишение. Ако в дадения пътен участък ограничението е 50 км/ч, най-масовото нарушение е да се кара с от 71 до 83 км/ч. Наказанието е между 100 и 400 лв. Разликата идва от това, че от 21 до 30 км/ч санкцията е 100 лв. Заради по-голямата опасност при движение с от 31 до 40 км/ч над ограничението наказанието е 400 лв.
За тези скорости отнемането на точки е, когато в условията на системност съответният водач превиши отново. Това значи да има два влезли в сила електронни фиша преди извършване на третото нарушение. Важно е да се поясни, че предните два трябва да са връчени.
- А при трето се отнемат вече точки в зависимост от скоростта, която е превишена?
- Точно така, но важи за всички нарушения за над 31 км/ч.
- А колко е рекордното скоростно нарушение в София за тази година?
- Имаме няколко, които са на участъци с различни ограничения. Рекордът е в частта от АМ “Тракия” на територията на СДВР (първите 9 км - б.а.). Там при ограничение от 140 км/ч сме заснели водач с 240 км/ч.
На околовръстното имаме друг случай, при който човек е карал с 200 км/ч при ограничение от 90. Трети с рекордно нарушение е сниман на бул. “България”. Там при позволени 70 км/ч той се е движил със 160 км/ч.
В тази връзка се връщам и на въпроса къде трябва да са новите камери.
- При 110 километра превишение на скоростта на околовръстното колко е глобата?
- Около 2100 лв., но конкретният участък се води извънградски и книжката му не е отнета, тъй като законът не го позволява. Но пък тези нарушения, връчвайки се, влизайки в сила, позволяват впоследствие шофьорите да бъдат наказани в условията на системност.
При шофьора на бул. “България” обаче книжката се отнема.
- А тези глоби платени ли са?
- Предстои да бъдат връчени. Към момента сме направили всичко възможно да бъдат изпратени до съответния нарушител с писмо с обратна разписка, за да бъдат връчени и съответно заплатени.
- С какви камери са заснети?
- С триногите.
- Колко издадени и колко платени глоби имате?
- За миналата година има 205 хил. нарушения на територията на София. От тях около 85 хиляди са изпратени и връчени. Платените са на стойност от 12 млн. лева.
- Преди няколко дни видях кола, в която се вози действащ министър да преминава на червено. От години ви питам кога това нарушение ще се контролира с камери?
- Има го и в момента, но колегите от Столичната община ни изпращат нарушенията, за да вземем отношение. Този процес ще бъде автоматизиран. Идеята е нарушенията да постъпват в централен сървър и програма, която да ги обработва автоматично и съответно да ги изпраща на шофьорите.
- И тогава ще отиват както нарушенията за скорост на собственика на МПС и вече той има срок да каже дали е карал друг?
- Към момента Министерството на вътрешните работи има готов проект за законови промени в тази насока и би следвало да се реализира точно така, но колегите от ГДНП са водещи и те имат повече информация.
- А пешеходците внимават ли? Често пиша за ударени, докато пресичат неправилно, за да хванат градския транспорт.
- Те са най-уязвимите участници в движението и проблемът с тях е голям. От началото на годината сме наказали над 270 души, които са си позволили да пресичат неправилно. Шофьорите, които не им дават предимство и са санкционирани за изминалите 3 месеца, са 250. Опитваме се с присъствие и засилен контрол в тази насока да окажем този превантивен ефект. Глобите са различни - за пешеходец са от 20 до 50 лв. в зависимост от мястото, а при шофьорите има и отнемане на точки, ако нарушението е извършено повторно.
- Къде стават най-много катастрофи в София?
- Отново на големите булеварди - околовръстния път, южната тангента, северната скоростна тангента, “Цариградско шосе” и бул. “Сливница”. Това са местата, на които има най-много катастрофи - както леки, които се разминават само с материални щети, така и тежки със загинали и ранени.
- Това са пътища, при които движението е отделено. Тоест говорим за самокатастрофирали, за неспазване на дистанция, превишена скорост?
- Не само. Има и несъобразена с пътния участък скорост, с останалите шофьори и други. Прави впечатление, че тези нарушения се извършват в часовете с интензивен трафик. Говорим от 7 до 11 преди обяд и около 13 до 18 часа в следобедните часове. Тогава има повече инциденти с материални щети.
- А тежките със загинали и ранени?
- Пак са на същите места, но в часовете, в които трафикът е по-слаб. Анализът на данните показва, че когато движението е по-засилено, тогава скоростта е по-малка и съответно настъпват повече произшествия с материални щети. При по-слаб трафик и “чист” път водачите си позволяват да карат по-бързо, което води и до тежките катастрофи.
- А каква е ситуацията с жертвите и ранените?
- За първите 3 месеца на м.г. жертвите са били 8. За съжаление, тази година са 10. Това, което се наблюдава като тенденция, е спад на леките катастрофи. Другата е увеличаване на ранените при тежките. Може би защото автопаркът се обновява. Не само в София, а в цялата страна. А купуването на по-сигурни автомобили намалява жертвите, съответно пострадалите са повече.
- А колко са те?
- От началото на годината 200 са ранени. През миналата година бяха 155.
- Какви акции планирате?
- Има няколко, не само на местно ниво. Предстоят и операции по линия на RoadPol - Европейската пътна организация. След няколко седмици стартира една, която е за констатиране на нарушения по линия на превишената скорост. Участваме и във всички други техни акции, които предстоят.
Предстоят великденските празници. За тях трябва да организираме движението така, че безпроблемно автомобилите да напуснат София, за да отидат да празнуват. Ще има засилен контрол за алкохол и дрога. Същата операция ще бъде повторена и в празниците за Гергьовден, както и през лятото.
- Имате ли вече готови разчети за организацията на движението за Великден?
- Ще са готови следващата седмица. Но мога да кажа, че ден преди празниците ще има полицаи на входно-изходните артерии, за да можем да осигурим плавното изнасяне на автомобилите от София.
- Регулировчици?
- Ако се налага, да. Ще има и реверсивно движение по бул. “Цар Борис III” и изхода към AM “Струма”, за да може да се осигурят две ленти в посока изход. Съответно в края на празничните дни то ще е в другата посока.
- Казахте, че по време на празниците ще има акции за алкохол и дрога. Как са числата там?
- За миналата седмица 27 души са шофирали след употреба на алкохол. На 26 март засякохме рекорден случай на водач с 3,63 промила в издишания въздух. Не е направил катастрофа, бил е спрян за проверка заради начина му на шофиране.
- Хората от години се оплакват от опашките тук. Какво ще направите, за да се промени ситуацията?
- Ежедневно се обслужват между 1800 и 1900 души и наистина има натоварване на административното обслужване. Затова министерството от няколко години предвиди и доста електронни услуги. Те могат да облекчат хората, а и служителите на отдела.
Другото, което вече се случва, е приоритетно обслужване на хора с различна степен на инвалидност. Сложен е бутон на тикетсистемата за опашките и при натискането му човек се възползва от тази услуга.
- Злоупотребяват ли хората?
- Не, има служител на отдела до машинката.
- Споменахте хората, а по колко коли минават на ден?
- Средно на ден идват между 400 и 500 граждани. Те са или за първа регистрация, или променят собствеността на колата.
- Числото увеличава ли се преди празници?
- Да, има такава тенденция. Съответно малко след празниците има лек спад.
CV
- Роден на 20 септември 1983 г.
- Завършил право в ЮЗУ “Неофит Рилски”
- Има и балавърска степен по философия от същия университет
- Постъпва в МВР през 2010 г.
- От 2013 г. е в Пътна полиция
- През 2015 г. става и.д. началник на група “Видеонаблюдение” в Пътна полиция - СДВР
- От 2020 г. е началник на сектор “Видеонаблюдение” в Главна дирекция “Национална полиция”
- От 26 януари 2023 г. е началник на отдел “Пътна полиция” в СДВР