Идва адът по КПП-тата: как да не губим по 24 млн. лв. на седмица

30.03.2023 09:23 Иван Тодоров

Трябват съвместни пунктове за проверка на границите и малко по-голямо разстояние между двете гишета

Поради несвършена работа на поредица от правителства не се очертава да влезем скоро в Шенген. За Нидерландия сме прекомерно корумпирани, за Австрия – не си вършим работата да спираме емигранти. Ние сме си и за смях – построихме стена по границата с Турция, която с лекота се прекатерва с обикновени стълби.

Не се очертава нещата скоро да се променят. На всичко отгоре ни разправят

басни как аха и ще ни приемат в Шенгенското пространство

Това, което може реално да направим, е да си изградим нещо като Шенген. А може да си направим в някои отношения и нещо по-добро от Шенген.

Какви са проблемите, като не сме членове на Шенгенското пространство? Първият е, че гражданите през лятото висят с часове на граничните пунктове на Гърция и Румъния. В четвъртък петък, събота и неделя

през летните месеци се чака по 5-6 часа

Умножено по хиляди хора, загубата във време, през което би могло да се работи, е от порядъка на 24 млн. лв. за всяка седмица само на пункт Кулата. А летните седмици не са малко, а и пунктовете не са малко.

Не е ли по-добре хората да биха работили, вместо да заделят излишно време, за да висят часове наред под слънцето заедно с деца и възрастни хора. По празници трафикът и чакането също са рекордни. Например между 1 и 4 май 2022 г. през Кулата са минали 230 000 човека. Който пътува редовно до Гърция, ще забележи, че и през другите месеци се образуват впечатляващи опашки. Като например тази многочасова опашка от ноември 2022 г. (Виж снимката.)

На Кулата се направи нещо, което отдавна трябваше да е на всички пунктове – проверките са само на граничния пункт на едната държава, като има 2 гишета, където последователно се проверяват документите от гръцка и от българска страна.

Инвестицията за изграждането на такива

съвместни пунктове е минимална.

А ще намали с една трета чакането. За съжаление, гръцкият и българският граничен полицай стоят на гишета, при които разстоянието е по-малко от дължината на една средна кола. 

Което означава, че не е възможно шофьорите на две стоящи една след друга коли едновременно да подават документите в двете съседни гишета. А не е проблем да се направят две гишета в едно помещение с малко по-голямо разстояние помежду им.

Естествено, властимащи и хората с връзки използват преференциално прекарване през граничните пунктове на излизане от България, без да чакат.

Наложително е сериозно разширение на граничните

пунктове,

така че да не се стига до многочасово чакане през летните месеци. Това предполага и малко повече гранични полицаи и по-гъвкаво работно време и допълнително заплащане през натоварените дни и седмици. Ако някой се заогледа по-внимателно по сградите на граничните пунктове, ще види немалко хора в различни униформи, които седят, разхождат се пият кафе и пр. Не е като да няма хора.

Преди години можеше да се премахне граничния контрол между България и Румъния.

Сега румънците не биха се съгласили, защото само Австрия с измислени аргументи им пречи да влязат в Шенген. Но ако се види, че Австрия трайно държи да не се разделят България и Румъния за влизане в Шенген, може да се договори границата между двете държави да отпадне. След като отдавна са изпълнили техническите условия за влизане в Шенген, съгласуването на информационните системи и организацията е въпрос само на няколко месеца, ако има желание.

На първо време това може да стане за граждани, а след това и за камиони. Така биха изчезнали

дългите километри опашки камиони

на двата моста между България и Румъния. Това е в интерес и на чакащите с часове пътуващи за България и Гърция румънски граждани.

Това, че сме държава от ЕС, въобще не е пречка да организираме координирани проверки на един пункт с държавите, които не са членове на ЕС. Въпрос на инициатива и убеждаване на по-високо равнище.

Положението на турската граница и на Дунав мост често е ужасяващо. А най-жалкото е, че понякога няма опашки, а понякога се образуват огромни, включително и на Кулата.

А това въобще не зависи от относително постоянния поток от тирове. Издевателствата върху транспорта ни са много: със златния паркинг на границата с Турция, с дългогодишното безхаберие на държавата за бързо лабораторно изследване на храните, идващи от Турция, с абсолютно излишните “златни” гьолове, които не се използваха за нищо друго освен за събиране на пари. Да гледаш десетилетия този кошмар и нищо да не предприемаш, си е диагноза. А всички тези проблеми се решават относително лесно – достатъчно е да се изкопира опитът на държави, които са решили успешно тези проблеми.

 

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>