Скука и омерзение - затова все повече не могат да решат дали да гласуват

26.03.2023 13:46 Елица Гилтяй
На новите избори за парламент на 2 април ще се гласува и с машини, и с хартиена бюлетина.

Живеем в личните си балони и нямаме обща цел като общество, за която партиите да ни разказват и така да увличат избиратели

Пети сезон със същия каст и втръснал сюжет - нормално е все по-голяма част от българите да отказва да гласува, друга да го прави с отвращение, а трета да се чуди буквално до последния момент дали да се разходи до секциите и кого да отбележи в бюлетината.

Обществото е устроено така, че винаги има едни проценти избиратели, които решават спонтанно, а не на базата на политическите си убеждения или друг рационален мотив. Въпросът е защо сега този спонтанен избирател добива все по-голяма тежест.

Всъщност не рационално, а емоционално е по-скоро решението ни пред урните, колкото и на пръв поглед да изглежда обратното. Обикновено купуваме нова дреха не защото нямаме какво да облечем, а защото имаме нужда от нова емоция - специален повод, пролетта е дошла, влюбили сме се, нещастни сме и трябва с нещо да се утешим и пр. И храната се купува повече с очите и емоциите, не със стомаха (или поне преди скока на цените беше така).

Горе-долу същото е и на политическата сергия освен в извънредни ситуациии, когато обществото действа в името на някаква голяма обща цел или от инстинкт за самосъхранение.

Ситуацията на война и криза би следвало да задейства този инстинкт, но у нас не е точно така. Първо, защото с политическата криза някак свикнахме и въпреки че всеки социолог съобщава, че на хората им е писнала и искат изход и стабилна власт, реално

се видя, че и така може да се живее. Хубаво ли ни е, е отделен въпрос

Второ, продавачите на страхове се провалиха - не умряхме от студ и глад през зимата, така че и по тази линия не се задейства значим вот, движен от инстинкт за оцеляване.

Трето, войната за българина остава като някакъв фонов шум, въпреки прогнозите кризата да става все по-тежка. Повълнувахме се от бежанците - едни се втурнаха да им помагат, други да искат “техните” 50 лв. на ден (някои и до днес са убедени, че на украинците са раздавани на калпак). Аха да бутнем Паметника на съветската армия за 1 година от Путиновата агресия, но в крайна сметка и с войната свикнахме. Сега взехме да свикваме и с гонките с мигранти по магистралите.

Така че най-общо казано, избирателите нямат емоционалната провокация за кого да гласуват. В тази кампания

партиите говорят само на твърдите си ядра. Останалите българи не чуха от политиците нито една завладяваща история,

била тя хубава, или тъжна, която да ги увлече и провокира да им се доверят.

И изобщо в момента българското общество няма една голяма история, обща идея, мечта за сбъдване, която да му бъде разказвана и която да го увлече зад водачи, обещали да я реализират. Тази с еврото не става, защото въвеждането му е нещо, което депутати, министри и чиновници, чиито заплати ние плащаме, трябваше отдавна да са подготвили.

Да, всеки от участниците в изборите си има някакъв слоган и свой си сюжет, но цялото говорене е толкова извън реалността, вяло и проформа, скучно и, с извинение, тъпо, че човек се чуди толкова ли могат. Или се пазят за наесен, гласейки се и този път да избутат за няколко месеца ялов парламент, без да излъчат управление.

Та всяка партия тази пролет ни предложи от същото - стари послания, но още по-лошо опаковани. Те не грабват ухото и окото на политическата сергия. Затова онези избиратели, които все пак искат да гласуват, но се чудят за кого, имат нужда от преразказ. От съвет, от насочване и посочване кого да маркират в бюлетината.

Кой да им го даде?

Вече не работи формулата лидери на мнение да формират нагласите на цели социални групи поради ужасното противопоставяне в обществото и все по-раздробеното му съществуване на микрогрупи - регионални, професионални, роднински и всякакви други малки общности. Живеем в балони от най-близки съмишленици и не виждаме, не чуваме и не се интересуваме какво става в съседния такъв балон. Ако изпитваме нещо едни към други, то е предимно предразсъдъци и дори омерзение.

Така last minute избирателят, който продължава да се чуди как да гласува, може да звънне само на някого от своите. Колегата, шефът, роднините в големия град, успелият приятел ще му съобщят в последния момент по телефона, фейсбук или на питие името на партия. А част от тези хора вероятно с гняв ще отбележат “Не подкрепям никого”.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>