Даниел Панов: Не построим ли магистрали, в Северна България няма да има мащабна инвестиция
- Над 15 километра са всички улици, които се ремонтират, казва кметът на Велико Търново
- 3 големи компании от Европа имат реален интерес към създаване на високотехнологични предприятия
- Икономиката на общината е стабилна. По последни изследвания сме в топ 3 по коефициент на заетост
- Г-н Панов, казвате в отчета си, че думата, която беляза 2022 г., е уязвимост. Все пак какво бихте откроили като постижение за Велико Търново през изминалата година?
- Годината бе много трудна. Започнахме я с вълна на пандемията, след това – войната в Украйна, на фона на всичко това - и политическа криза.
И неразбираемото за мен и за колегите ми кметове нежелание на управлявалото 8 месеца редовно правителство да има комуникация и диалог с общините.
Като постижения бих откроил, от една страна, ръста на туристите, който е 40%, а туризмът има най-голям дял в местната икономика.
Също и подобряването на инфраструктурата в кварталите въпреки политическата криза. Да – изграждането на новите улици и тротоари е по-бавно, отколкото искаме и аз, и гражданите, но се случва.
Лека-полека нещата започнаха да влизат в ред, след като бе възстановен диалогът с държавата
в лицето на служебния кабинет
- Как се справя общината втора година без държавен бюджет в условията на растящи цени и разходи?
- Точно това е едно от най-негативните отражения на политическата криза в страната. За щастие, имам достатъчно добри финансисти и бюджетари в екипа си.
Успяваме да работим без сътресения и при тези много трудни условия. Цените растат, разходите - също.
Където можем, правим икономии. Например с поставянето на 1600 нови LED улични лампи сметката за ток на месец падна с 20 000 лева. Но да караме със старите бюджети – това не може да продължава постоянно.
Апелирам към новото Народно събрание да подходи държавнически, да спре популизма с държавните финанси и да се състави редовно и национално отговорно правителство.
- Казахте също, че 2023 г. ще е на голямото строителство по забавените проекти. С какво започвате?
- Трябва ясно да кажем защо се бавят проектите – заради политическата криза, която блокира държавните институции. Чакаме за съгласувания по половин година и повече.
Дълго време се бавеше индексацията на строителните договори. Затова се бавят проектите, изпълнителите се отказват и трябва да повтаряме процедурите. Впрочем това се случва не само във Велико Търново, а във всички общини.
Екипът ми е достатъчно квалифициран и опитен и успя да предоговори сроковете, да обяви бързо нови процедури и наистина голямото строителство ще се случи тази година.
Започваме с ново кръгово кръстовище на южния вход на града – до Летния театър. След това ще се направят цялостно преасфалтиране на бул. “България” и реконструкция на натовареното кръстовище на основната пътна отсечка с “Беляковско шосе”.
И в момента в кварталите на Велико Търново се правят нови улици.
- За да не губим обаче евросредствата, които безспорно са важни за развитието на града, се наложи общината да се натовари със сериозни кредити. Спокоен ли сте за финансовата стабилност на града?
- С този дългосрочен кредит ще се построят два нови моста над река Янтра в подножието на Царевец. Те ще свържат над 9 км улици, които също ще бъдат изцяло ремонтирани.
С тази инвестиция създаваме алтернативни маршрути и връзки както между републикански пътища, така също за туристите и за великотърновци, особено нужни, когато цялата стара част на града е затворена заради празници и чествания.
Във Велико Търново има редица подобни мащабни културни събития. И да поясня –
през годините назад общината е изплащала кредити на два пъти по-голяма стойност,
така че няма абсолютно никакви поводи за притеснения.
- Кога трябва да са готови двете кръгови кръстовища - под КАТ и до Летния театър, които отново ще създават затруднения в трафика?
- Затрудненията ще са временни, а със строителството ще се усети голямо облекчаване на трафика. Срокът за кръстовището до Летния театър, по което вече се работи, е 120 дни. Амбицията ни е още през пролетта да започнем и “Беляковско шосе”, срокът и там е подобен.
- Какво е предвидено за подобряване на уличната мрежа, транспорта и паркирането през тази година?
- Целта на всички инвестиции, които правим в инфраструктурата въпреки кризите, е съществено да се подобрят уличната мрежа и организацията на движението. Над 15 км са всички улици, които се ремонтират.
Над 300 са новите безплатни паркоместа, които са създадени в последните няколко месеца с изграждането на новите отсечки в кварталите. Към всяка нова улица се създават и места за безплатно паркиране. Този процес продължава и тази година.
Готов е първият буферен паркинг – под Балдуиновата кула. До седмици започва строителството на втория – до старото сержантско училище, имаме изпълнител.
Това заедно с преасфалтирането на бул. “България” и кръговите кръстовища са условията, за да се пусне новата електробусна линия.
Такива са европейските изисквания – всички тези обекти са част от един общ проект – за интегриран градски транспорт
Таблата са поставени, в момента се оборудват останалите автобуси, съвсем скоро започват тестовете на информационната система. Тя е и за паркирането, не само за градските автобуси.
- Има ли инвеститорски интерес към Велико Търново?
- Има и той продължава да е висок. Три големи компании от Западна Европа имат реален интерес към създаването на високотехнологични предприятия. Всеки от тези инвеститори имат намерение да отворят по над 2000 работни места.
Защо обаче все още говорим за интерес, а не за реални действия? Те,
инвеститорите, си го казват – няма магистрали, има политическа криза
Докато тези два фактора са водещи, никъде в Северна България няма да чуем за реализирана мащабна чуждестранна инвестиция.
- Какви са вашите наблюдения за състоянието на местната икономика?
- Ако говорим за икономиката на Велико Търново и общината – тя е стабилна. Последните изследвания на Института за пазарна икономика го потвърждават – ние сме в топ 3 по коефициент на заетост. В областта обаче има още 9 общини.
И тук отново идва въпросът за магистралите. Трябва спешно да се възстановят темповете на строителство на “Хемус” и Русе – Велико Търново. Иначе ще имаме все така прът в икономическото ни развитие.
- Екопроблемите все по-силно вълнуват търновци, нужен ли е местен референдум за съдбата на производството на “Кроношпан”?
- Всички тези въпроси са от компетенцията на Министерството на околната среда и водите. Винаги съм казвал – общината е направила всичко, което законът позволява.
От самото начало на увеличаването на капацитета на “Кроношпан” сме давали отрицателни становища и сме искали държавата, която им издаде комплексното разрешително, да ги задължи да инвестират във филтри и в мониторинг в реално време.
Преди няколко месеца поисках от министъра на околната среда да въведе нови и много по-строги норми за емисии.
- Какво се случва с изграждането на втората клетка в системата за управление на отпадъците в Шереметя?
- Още през 2020 г. е изготвен работен проект и е издадено разрешение за строеж. Проектът е одобрен от ПУДООС, избира се изпълнител. До изграждането на клетка 2 отпадъците ще се събират в клетка 1 и при нужда ще бъдат предепонирани.
- Ще се кандидатирате ли за четвърти мандат наесен, за да довършите и надградите започнатото?
- Есента и местните избори все още са много далеч предвид всичко, което се случва в държавата. Аз
винаги ще работя за доброто име на Велико Търново
независимо дали съм кмет, или не.
- Какво ще пожелаете на великотърновци за празника?
- Да обичат своя град, да говорят с добро за него, да бъдат здрави и да споделят повече време със своите близки и обичани хора. Преминахме през толкова много изпитания и мисля, че трябва ясно да сме си дали сметка кое е най-важно в живота.
Искам да им пожелая и още нещо – да бъдем обединени. Сега това единство е по-нужно от всякога, за да се справим с изпитанията и кризите.
Дедите ни са го казали: “Съединението прави силата” . Това е мъдрост, изписана първо на сградата на читалище “Надежда” във Велико Търново. Да вникнем в завета им и каузата Велико Търново да ни обединява.
Стартира проектът за първото кръгово - до Летния театър, за второто са подадени 3 оферти
Стартираха строителните работи по първото от двете нови кръгови кръстовища, които ще облекчат значително движението в града - това до Летния театър.
То ще оптимизира връзката на южната входна улица - “Христо Ботев”, с ул. “Седми юли”, ул. “Цар Тодор Светослав”, ул. “Марно поле” и площадното пространство.
Решава се една от големите конфликтни точки в централната част на града - левият завой от ул. “Седми юли” към градската поща. Инвестицията е за малко над 1 млн. лева.
Три са подадените оферти за второто голямо кръгово кръстовище - под КАТ (на бул. “България” с улиците “Беляковско шосе”, “Краков”, “Освобождение” и “Полтава”).
За обекта има готов технически проект и разрешение за строеж, което прави реално стартирането му още в близките седмици - веднага след избора на изпълнител. И тук прогнозният срок е около 120 дни, както при колелото до Летния театър. Инвестицията ще е за около 1,1 млн. лева.
Във Велико Търново ремонтите на ключова градска инфраструктура навлизат в основната си фаза. Цялостната рехабилитация обхваща както централни улици и булеварди, така и квартални отсечки.
Финансирането е осигурено по различни механизми и проекти - и с европейски средства, и с пари от държавата, отпуснати в последните месеци на кабинета “Борисов 3”, също и със собствени средства. За част от проектите помага и служебното правителство.