Възрастните шофьори на преглед на всеки 5 години
Водачите на години с тежък диабет или деменция ще остават без книжки
Европейската комисия предлага да бъдат въведени във всички страни членки на съюза задължителни медицински тестове на всеки 5 години за по-възрастните шофьори. Според статистиката пенсионерите причиняват най-малко инциденти, но и шофират относително по-рядко, поради което се налагато да бъдат тествани по-често.
В повечето европейски страни шофьорските книжки за аматьорските категории AM, A1, A2, A, B1, B, B+E или T
се издават за максимум 15 години
или за по-кратък период, ако в медицинското свидетелство, представено при кандидатстване, лекарят не е посочил необходимостта от периодични прегледи, например поради зрително увреждане или други заболявания, които могат да повлияят на способността за шофиране.
Ако при издаване на първото свидетелство за управление водачът не е имал вписани в документа допълнителни здравословни ограничения, то след изтичането на тези 15 години книжката трябва да бъде подменена, но в повечето европейски държави никой не изисква да се представят резултати от текущи медицински прегледи - нова снимка и приложение са достатъчни. При свидетелствата за управление на камиони или автобуси изискванията са много по-строги, свидетелството за управление е валидно максимум 5 години, а за подновяването му се изисква посещение при медицински и психоспециалисти.
В България за разлика от повечето страни от ЕС при преиздаване на свидетелство за управление на моторно превозно средство за непрофесионалисти
се изисква бележка от личния лекар
за годност. За професионалните книжки се изисква карта за оценка на физическата годност, която трябва да съдържа преминати задължителни прегледи при лекари със съответна медицинска специалност за установяване на състоянието на зрителната система, слуха, нервната система, вътрешните органи, хирургичен и ортопедо-травматологичен статус.
Заключението с изискванията за физическа годност се дава от общопрактикуващия лекар въз основа на резултатите от прегледите при съответните специалисти.
Европейската комисия иска правилата и в останалите страни да бъдат затегнати и това ще се усети най-вече от възрастните хора - дори тези, които искат да карат само леки автомобили, ще бъдат третирани почти като сегашните шофьори на камиони.
Ако бъде гласуван проектозаконът, шофьорските книжки ще се издават за максимум 10 години и всички хора в Европа над 70-годишна възраст
ще трябва редовно да доказват, че здравословното им състояние позволява
да шофират безопасно. Това е един от елементите на целия пакет от планирани промени, свързани с шофьорската книжка на ЕС.
Не може да се отрече, че физическите способности, като времето за реакция и остортата на зрението, намаляват с възрастта, въпреки че това влошаване се компенсира до известна степен от по-големия опит. За много възрастни хора е трудно да се откажат от шофьорската си книжка и следователно от личната си свобода и мобилност, смятат в Брюксел.
Основната цел на промените, планирани от Европейската комисия, е да се намали наполовина броят на смъртните случаи по европейските пътища до 2030 г. През 2022 г. около 20 600 души са загинали по пътищата. Амбициозната цел за 2050 г. е смъртните случаи по пътищата да бъдат “нулеви”.
Регламентите, планирани от Европейската комисия, позволяват отделните държави членки да решат
дали прегледите за възрастни над 70 години ще бъдат доброволни, или задължителни
Освен допълнителните периодични прегледи сред препоръчителните мерки за подобряване на безопасността са и опреснителни курсове за възрастни хора.
Докато държавите членки трябва да определят как да се прилагат новите правила, Европейската комисия е подготвила точен каталог от медицински критерии, на които трябва да отговарят възрастните хора, които искат да продължат да шофират сами. Така например евентуални дефекти в зрението трябва да се коригират с очила или контактни лещи до максимум 0,5 диоптъра, при заболявания на сърцето и кръвоносната система са необходими обстойни прегледи и свидетелства от специалисти, при заболявания на опорно-двигателния апарат, които затрудняват управлението на автомобил, както и в случай на тежък диабет, деменция, алкохолизъм, епилепсия и много други състояния подновяването на шофьорската книжка ще е невъзможно.
Европейската комисия предлага също така в ЕС да бъдат въведени електронни шофьорски книжки. По този начин ще се постигне по-добър обмен на данните, свързани с безопасността на пътя, както и извършените в чужбина нарушения да не остават ненаказани.
Комисията предлага водач, лишен от право на управление на МПС в една страна от ЕС,
да не може повече да шофира и в останалите европейски държави
Запазва се възможността водачите да поискат издаването на свидетелство за правоуправление на пластика.
В момента едва 60 на сто от глобите, налагани за нарушения на пътя в чужбина, се плащат.