Автокъщите го закъсаха: хората сами продават старите си коли
Частните обяви се увеличават, а са и сред най-търсените
Търговците на употребявани автомобили в България и Западна Европа се сблъскват с нови трудности. Заради повишеното търсене и ограниченото предлагане колите на старо все по-често се продават от частни лица, а не чрез автокъщи. Хората предпочитат да пускат обява за употребявания си автомобил в интернет сами, защото по този начин ще вземат повече пари, отколкото ако я дадат на търговец да я препродава.
Преди година-две, преди кризата с доставките на нови автомобили и стремглавото повишение на цените, много от частниците предпочитаха да не се занимават и да не чакат с месеци, докато направят продажбата, и оставяха старите си превозни средства в автокъщи, макар и да вземат по-малки суми при продажбата. Ситуацията коренно се промени заради повишаването на цените и търсенето, както и заради инфлацията, плъзнала из цяла Европа.
В една от любимите на родните автотърговци европейски държави - Италия, се отчита повишаване на броя на обявите от частни лица. През миналата година над 60 процента от продажбите на употребявани коли са били извършвани извън лицензираните автокъщи. На Апенините коментират, че
в автосалоните са останали само коли, които хората дават като част от сделката
за първоначална вноска при купуването на нов автомобил, и такива, които са върнати от лизинг. Автокъщите, разположени по градове, села и паланки, са пълни 90 процента с автомобили, които са катастрофирали или са били с повреди по двигатели и ходовата част, и след това напудрени за продажба, включително и със значително върнати километражи.
Забелязва се обаче и друга тенденция. Много от хората, които са решили да си купят нов автомобил, предпочитат първо да продадат употребяваната си кола сами, дори и да им отнеме малко повече време, отколкото да я дадат като част от първоначалната вноска. По този начин вземат повече пари.
Също така тези, които преди няколко години са си купили нова кола на изплащане с остатъчна стойност от 20 или 30%, вече предпочитат да си доплатят тези проценти. По този начин автомобилът става техен, продават го и едва след това си купуват нов. Досега масовата практика, особено в по-богатите страни в Западна Европа, бе клиентът просто да дойде в шоурума, да остави колата си с изтичащата гаранция и да я смени с нов модел от същата марка.
Въпреки че покупката на употребяван автомобил от частна обява е свързана с много рискове, по правило цената е по-ниска от тази в лицензираните автокъщи. Оказва се, че с поскъпването на колите втора ръка факторът, че автокъщите в повечето случаи предлагат и някакви гаранции на продаваните машини, не привлича вече толкова много клиентите, които се интересуват най-вече от цената.
Търговецът вече не може да си позволи да прави големи отстъпки, докато при частника е по-лесно, коментират хора от бранша.
Избягвайте коли над 10 години
Като цяло употребяван автомобил, за да се счита за добра сделка, не трябва да е надвишил 100 000 километра и преди всичко не трябва да е на повече от 10 години.
Тези параметри могат да се променят в зависимост от модела и употребата на самата кола, но средно това са данните, които трябва да се вземат предвид, за да се оцени действителното състояние на употребяваната кола, съветват специалистите.
Проучването на пазара е много важно, за да имате ясна представа за пазарната цена на типа кола, която търсите, и да започнете да оценявате офертите. В случай че цената на автомобила е по-ниска от средната за пазара, трябва да се видят причините, поради които цената е толкова ниска.
Ако отидете в представителства или компании, специализирани в продажбата на употребявани автомобили,
най-доброто време да направите това е декември,
когато годината е към края си, но също и в края на всяко тримесечие. В тези периоди всъщност възможностите на преговорите стават по-големи.
Историята на автомобила може да разкаже много за общото му състояние и за проблемите, които може да се срещнат в бъдеще. Ето защо е важно преди покупката
да се провери какво се е случило с автомобила
от регистрацията му до момента на пускането му в продажба.
Историята ще даде представа колко хора са притежавали автомобила в миналото и колко дълго са го карали. Ако колата е имала много собственици, това може да е предупредителен знак. Представете си, че искате да наемете апартамент, но знаете, че тримата предишни наематели не са останали повече от 6 месеца: почти е ясно, че има някакъв проблем. По същия начин, ако предишните собственици на автомобила са го препродавали бързичко, това означава, че този автомобил има проблеми, които все още не са разрешени. Ако колата е била карана дълго време от един собственик, това може да е някаква гаранция, че е била добре гледана.