27 млрд. евро са загубите за България за 10 г. от катастрофи
- Сменят всички мантинели по пътищата, ще струва над 5 млрд. лева, но ще се прави за 10-15 години
- Според новите стандарти фугите по мостовете и виадуктите ще са с гума и колите няма да се удрят в тях
Шокиращата сума от 27,027 млрд. евро, или почти една трета от това, което e произвела икономиката ни през тази година, са загубите, които е претърпяла България заради катастрофи за времето от 2012 до 2021 г.
Това се твърди в мотивите, с които регионалното министерство пусна в понеделник за обществено обсъждане промяна на наредбата за мантинелите и другите ограничителни системи по пътищата.
Изчисленията за загубите са направени от катедра “Икономика на транспорта и енергетиката” към Университета за национално и световно стопанство (УНСС). С тези загуби
се мотивира пълната подмяна на остарелите мантинели,
която според наредбата трябва да се извърши в рамките на 10-15 години и ще струва малко над 5 милиарда лева по сегашни цени.
Изчисленията за загубите са съвсем нови, правени са в края на миналата година и са предоставени на пътната агенция и на Държавната агенция за безопасност по пътищата.
“Става дума за оценка на щетите, която се прави по методология, възприета в Европейския съюз още през 90-те години и оттогава се усъвършенства”, обясни за “24 часа” шефката на катедрата проф. Христина Николова.
Материалните щети са оценени и са включени в сметката само ако за тях няма застрахователно покритие. Отделно се добавят и разходите за лечение и възстановяване на ранените, които не са покрити от здравната каса.
Третата голяма стойност е оценката на загубата на човешки живот вследствие на катастрофи по пътищата. Тя се прави, като се изчислява загубата на доход, който загиналият е можел да осигури на семейството си до края на активния си трудов живот, обясни проф. Николова.
За последните 10 години
катастрофи заради повредени мантинели или липсата им у нас са загинали 1 501 души,
други 12 231 са ранени, от които около 3100 са тежко ранени.
Тези около 2,7 млрд. евро загуби на година са значителни на фона на българската икономика и спрямо броя на населението, са едни от най-големите в Европейския съюз.
Променената наредба също предвижда доста харчове за осъвременяване на мантинелите и други ограничителни съоръжения по пътищата и улиците в градовете и селата.
Те са оценени на 5,185 млрд. лв. с ДДС.
Средствата обаче няма да се вложат наведнъж
Средногодишният размер е 302,4 млн. лв., но през първата година бюджетът ще отдели само половината от парите за ограничителни системи по пътищата, а за общините това ще трае през първите 2 години.
През втората и третата година финансовият сценарий предвижда АПИ да успее да усвои 75% от средногодишния размер на необходимите бюджетни средства. Същото се отнася и до общините за третата година.
Четвъртата и петата година АПИ и общините ще усвояват по 100% от средногодишния размер. След това до края на десетата година ще харчат по 125% от предвидените средства.
Според проекта на наредбата ограничителните системи по пътищата и улиците се осъвременяват, като няма да се подменят само там, където вече отговарят на новите изисквания.
Новите мантинели, които се поставят в средата на пътищата, в които лентите за движение са разделени,
са малко по-високи от сегашните
и те, както и страничните мантинели имат защита срещу подхлъзване от мотористи.
По-голямата височина съвпада с разположението на фаровете на превозните средства и така
се избягва заслепяването на насрещно движещите се нощно време
Освен това височината вече ще позволява мантинелата да е и предпазен парапет за пешеходците.
Вече няма да има мантинели без светлоотражателни елементи по тях и тъй като наредбата предвижда дори съществуващите да се приведат към новите изисквания, на практика трябва да се демонтират стотици километри стари мантинели без светещи “котешки очи” по тях.
На всеки завой над определен градус
ще има осигурителен елемент срещу падане на мотоциклетисти,
предвижда също новата наредба.
Наред с другото новият нормативен документ ще предизвика и промени в градската среда. В него например се предвижда специална височина на бордюрите за участъците, в които скоростта на движение е над 50 км в час. Бордюрите там трябва да са не по-високи от 8 сантиметра.
По друг начин ще изглеждат вече и местата, на които се налага да има прекъсване на мантинелите - ще има специални съоръжения, указващи, че мантинелата свършва, например при пътни възли на магистрали.
И по Великден ще има ремонти по “Тракия”, “Струма” и “Хемус”
Тръгналите на път из страната по време на Великденските празници трябва да имат предвид, че и по трите големи магистрали в страната тогава ще има множество ремонти на сравнително малки участъци, които обаче налагат отбиване на движението или каране в едно и също платно с насрещно движещите се.
По “Тракия” около Вакарел например и в момента има ремонт, който е наложил затварянето на две от трите ленти в посока Бургас. Този ремонт обаче ще продължи до 10 май. Малко по-натам в посока Бургас - около Ихтиман, аварийната лента е затворена заради изкърпване, като ремонт също ще продължи и по време на Великденските празници. Другите ремонти, които налагат затварянето на платна в продължение на 15-20 километра има и в други участъци на тази магистрала, но по план те би трябвало да приключат още през март.
След като бяха ремонтирани напълно първите три тунела по “Хемус” като се пътува в посока Варна, сега има ремонт на виадуктите пред и след първия тунел, което налага движение само в една лента. Тези ремонти ще продължат до 10 май.
По “Струма” малък участък от половин километър вече е затворен за движение близо до изхода за село Студена, въпреки че ремонтът все още не е започнал. В този участък, който и без това е опасен и се намира близо до мястото на жестоката катастрофа с македонски автобус, движението ще е затруднено до края на април.