Цял Пловдив разкопан заради ремонти, затварят и Бетонния мост
- Кв. “Кючук Париж” е разоран на няколко места още от 2021 г.
- Общината: Жалби на собственици на имоти, нарочени за събаряне, бавят строителството
- Винаги има неудобства, молим за извинение и търпение, казва кметът Здравко Димитров
“Пратете спартана!” Този шеговит призив отправят всекидневно жители на пловдивския квартал “Кючук Париж”, който е разкопан и затворен на няколко места заради ремонти. Преминаването е истински кошмар - точат се колони, които попадат във “фунии” и няма измъкване.
Не само в този южен квартал обаче картината е такава. Затворени са отсечки от бул. “Хаджи Димитър” в район “Западен”, бул. “Христо Ботев” е недостъпен в района на Централна гара, “Брезовско шосе” в район “Северен” е буквално разорано.
Шофьори и пешеходци всеки ден късат нерви
Най-драматично е положението в район “Южен”. Улица “Даме Груев” е христоматиен пример за мудно строителство. Затвориха я в края на 2021 г. и трябваше да е готова през декември миналата година. Различни причини се изтъкват за мудното строителство.
Близкият до тази улица бул. “Александър Стамболийски” е затворен от декември 2022 г., където се копае за прокарването на южния обходен колектор. Пробивът “Модър - Царевец” също е в капана на ремонтите от началото на 2021 година.
“Отдавна трябваше да е готова ул. “Даме Груев”, на няколко пъти ни обещаваха. Асфалтираха 200 метра и толкова”, гневи се Георги Стефанов, който живее там. Той изтръпва след съобщението, че предстои затварянето и на Бетонния мост за 4 месеца. Обяви го зам.-кметът по строителството Пламен Райчев.
“Съоръжението няма да се бута, но ще се ремонтира”, каза той. То е
възлово трасе, по което движението от “Кючук Париж” се изнася
към центъра на Пловдив и другите части на града.
От общината обясниха мудното строителство на ул. “Даме Груев” с жалби на собственици на частни имоти, за които има заповеди за събаряне с оглед на разширението на трасето. Те са се отнесли към съда и това блокира работата.
“Има решение на Пловдивския административен съд, което потвърждава заповедта ми. Делото на втора инстанция е насрочено за 9 май. Но според закона, докато има съдебно производство, няма как да се прави нещо”, обясни пред “24 часа” кметът на район “Южен” Костадин Язов.
Краят на мъките на жителите на “Кючук Париж” скоро не се вижда. От 5 декември миналата година започна поетапното затваряне на бул. “Александър Стамболийски”. В първите дни след блокадата трафикът се изсипа на близката ул. “Димитър Талев”. Но от 9 февруари и пресечката с нея е недостъпна, а водачите вече се чудят откъде да заобиколят. “Накъдето и да тръгнеш, попадаш на табела за ремонт”, вдига ръце Кирил Ташков.
Разкопаването на бул. “Александър Стамболийски” е неизбежна, тъй като
през него трябва да мине южният обходен колектор
на Пловдив. Проектът е на стойност 81,5 млн. лв. и целта му е да предотврати наводненията. Жителите обаче недоумяват защо изграждането му започна преди завършването на успоредната на него “Даме Груев”.
Мисълта за затваряне и на съседния бул. “Кукленско шосе” също кара хората от “Южен” да настръхват. Миналата година беше преасфалтирана част от източното му платно, но поради липса на средства от общината отложиха цялостното полагане на настилката. В началото на януари зам.-кметът по строителството Пламен Райчев увери, че проектът ще бъде оставен на пауза, докато не се отпуши движението в района.
Следващата тапа, която мъчи пловдивчани, е на възловия бул. “Христо Ботев”. От 13 януари отсечката от автогара “Юг” до кръговото кръстовище е само в южното платно, а десният завой към ул. “Иван Вазов” и бул. “Руски” е напълно невъзможен. Причината за шофьорските неволи е пробивът под Централна гара, който трябва
да създаде нова връзка между центъра и район “Южен”
Проектът е на стойност 89 млн. лв. Изпълнението му трябваше да започне още през 2021 г., но беше забавено заради спорове с концесионера на подлеза под гарата. Очакванията на общината са новият тунел да бъде готов до средата на 2024 г. Дотогава адът за шофьори и пътници остава.
На няколко километра в западна посока те попадат в нов капан - ремонта на бул. “Хаджи Димитър”, където паважната настилка се подменя с асфалт от 9 септември миналата година.
Въпреки обещанията на фирмата изпълнител, че половинкилометровата отсечка ще бъде завършена до края на 2022 г., това все още не е факт, а колите се движат само в северното платно, което дори не е започнато. Наблизо е въпросният пробив “Модър - Царевец”, чието завършване трябва да стане до края на тази година.
“Принудих се да ходя пеша по ул. “Брезовско шосе”, за да отида на работа. С кола е невъзможно”, казва пловдивчанката София Боянова. Миналата година пътят беше
разкопан като част от Водния проект
на града, завършването му се бави заради наличие на археология. Шофьорите карат по незавършено трасе.
При всяко поредно затваряне на улица или булевард кметът Здравко Димитров се извинява на гражданите. И допълва, че това се прави за всички.
“При всеки ремонт има неудобства. Факт е, че общината извършва голямо строителство за десетки милиони левове. То е като при ремонт вкъщи - има дискомфорт, но след това става хубаво. Така е и с уличните ремонти. Още веднъж молим пловдивчани за търпение”, призова зам.-кметът Пламен Райчев.