По 260 сигнала на ден се приемат на 112 във Варна
- Операторите приемат сигнали за катастрофи, самоубийства, болки в гърлото, неработещи светофари, откликват и на молби за важни телефони
- 1 година и половина “пробация” получи мъж за измислица “бомба под моста”
Почерпена с алкохол жена скочи в морето и се дави.
Това чува оператор от регионалния център на 112 във Варна късно в есенна вечер. Обаждането е на свидетел, който локализира мястото - инцидентът е станал пред популярно заведение на Морската гара.
Човекът в стрес уточнява: Никой не се втурна да помага. Хората стоят безучастно на ръба на тротоара. Други са като в ступор. Изплашени са от тъмното и ниските температури.
Минута след получаване на сигнала информацията е събрана и предадена към спешния център, пожарната, дежурните в полицията, координационния център за морско спасяване.
Тридесет минути по-късно във варненския център 112 вече се радвали на новината, че момичето е спасено и е настанено в лечебно заведение.
Хладнокръвие, бърза реакция и желание да помогнеш на човек в беда. Това са най-важните качества, необходими на операторите от националната система 112, които денонощно откликват на стотици обаждания.
“24 часа” се свърза със служителите в районния център на спешния телефон във Варна, за да разкажат как преминава един работен ден.
Повикванията към 112 се приемат от оператори, които са специално обучени и работят по утвърдена инструкция. Първата задача на оператора е
в рамките на 20 секунди да идентифицира постъпилия сигнал
- дали е фалшиво обаждане, лоша шега, или реално събитие. Недобросъвестните обаждания се санкционират.
Центровете 112 в цялата страна са взаимозаменяеми -
операторите обслужват сигнали 24/7, без значение къде се намират
в момента на обаждането. Операторите работят на 12-часов сменен режим.
“Работата е динамична и много отговорна. Необходима е висока концентрация, за да може всеки сигнал да бъде дефиниран и насочен към съответната служба за спешно реагиране. Приемаме за работа хора, които могат да работят под стрес и могат да носят отговорност, казват от МВР, на чието подчинение е телефон 112.
Операторите са специално обучени да работят с географската и с автоматизираната информационна система, които позволяват точно
локализиране на подаващия сигнала даже и в случаите, когато разговор не е възможен
Те могат и да водят чат сесии с хора със слухови или говорни увреждания, както и да работят със системата e-call, която автоматично сигнализира 112 при пътно-транспортни произшествия.
Затова се търсят хора с умения за работа с хардуера и софтуера на системата, които отлично познават нормативната база, имат отлични компютърни умения и владеят чужди езици. Тези изисквания са постижими и се научават
По-трудно се намират кандидати с високо ниво на концентрация и комуникативност, изключително добра техника на слушане и на водене на разговор и психическа устойчивост, казват експерти от националната система 112.
Много важно качество е съпричастността, уточняват те. Сигналите, които получават, са разнородни, един оператор може последователно да обслужи обаждания за катастрофа с пострадали, шега, незаконно сметище, самоубийство, болки в гърлото, справка за телефон на болница, неработещи светофари, намерен труп и какво ли не.
Дневно за Варна сигналите са около 260. За една смяна оператор може да попадне на близо 50 нерегламентирани обаждания.
Много са случаите, в които оператор
спасява нечий живот с адекватно поведение и
създаване на нужната координация
Служителите с охота разказват щастливите истории. За някои с фатален край още страдат.
Гори пожар в апартамент на 3-ия етаж в жилищна сграда в кв. “Аспарухово”. Чуват се писъци на хора.
Бързият разказ е на съседка. 40 минути по-късно пожарът е изгасен и радостта е, че има само един леко пострадал човек.
Свидетел на пътен инцидент дава сигнал за катастрофирала кола на оживения бул. “Владислав Варненчик”: Колата се е преобърнала на платното за движение, има поне двама пострадали, съобщава мъжът.
Сигналът е предаден за секунди на спешния център, пожарната, полицията и общинската администрация.
След няколко минути екипите се озовават на място и пострадалите са транспортирани в лечебно заведение.
Не всички повиквания обаче са с призив за помощ -
миналата година 94-ма души са се обадили, за да изразят благодарност към служителите
на 112 във Варна за съдействието и професионализма по време на конкретните инциденти, за които им е било помогнато.
През 2022 г. за територията на област Варна са постъпили 124 308 сигнала и 95 512 - за Варна.
24 от тях са били фалшиви, а 23 - обаждания с шеги, грешки или за искане на справка - са издадени протоколи за предупреждение.
Санкциите могат да бъдат и много по-сериозни.
Който ползва не по предназначение спешния номер, се наказва с глоба от 200 до 1000 лв.,
за подаване на неверен или заблуждаващ сигнал за помощ глобата е от 2000 до 5000 лв., а когато са мобилизирани ресурси на службите за спешно реагиране, сумата може да нарасне от 10 до 20 хил. лв.
При повторно нарушение се налага глоба или имуществена санкция в двоен размер.
През миналия ноември 42-годишен мъж беше осъден на пробация, след като подал фалшив сигнал за поставен взрив на Аспаруховия мост. Малко след полунощ мъжът се почерпил със свои приятели и решил да изпробва рефлекса на силите за спешно реагиране в града.
Позвънил на 112 и казал на оператора: Има бомба на моста, след което веднага затворил. Мястото на обаждането било локализирано в кв. “Аспарухово”, а извършената проверка и обход от специализираните екипи не установили съмнителни вещи и предмети в зоната на моста и прилежащите територии.
Униформените лесно открили подателя на фалшивия сигнал за тревога. Той се оправдал, че е намерил използвания за обаждането мобилен телефон, няколко дни преди това на детска площадка.
Тъй като вече е имал предходна съдимост, той сключил споразумение с магистратите от Варненския районен съд, които му наложили “пробация”.
За срок година и 6 месеца той трябва да извършва задължителна регистрация по настоящ адрес с периодичност два пъти седмично, както и задължително да се среща с пробационен служител.
От МВР апелират към гражданите да ползват телефон 112 само при заплаха за техния живот, здраве, сигурност и имущество.