Високата инфлация се е отразила негативно на над 80% от българския бизнес
Родните малки и средни предприятия изпитват недостиг на работна ръка, но голяма част от тях са успели да въведат иновации през 2022 г.
През миналата година най-силно негативно влияние върху българския бизнес е оказала високата инфлация – близо 83% от МСП отбелязват като проблем скока в цените, а на второ място по негативно въздействие е политическата обстановка в страната – тя се е отразила неблагоприятно на 63,5 % от фирмите. На трето място са класирани проблемите във веригите за доставки (57,6% от фирмите).
Това показва национално проучване, проведено от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. В него участие са взели 500 фирми.
Оценките на собствениците на малките и средните предприятия за развитието на бизнеса им по отношение на предлаганото портфолио от продукти и услуги, извършените продажби и позицията им на пазара в страната се запазват непроменени в сравнение с предишната година.
По отношение на позицията на МСП на чуждестранните пазари 58,6% от анкетираните посочват, че пазарният им дял остава без промяна. Въпреки това само на 25,7 % от МСП са регистрирали нарастване на печалбата през годината.
Изследването сочи, че процентът на МСП, които са въвели някаква иновация е над 70, което значително надвишава очакванията и е основание за оптимизъм за развитието им. Най-висок е делът на осъществените продуктови иновации (40,6 %). Това е тясно свързано и с посоченото от анкетираните високо качество на продуктите и услугите като най-голямо конкурентно предимство на предприятията им.
Най-сериозните проблеми, пред които са изправени предприятията по оценката на собствениците им, са липсата на квалифицирана работна ръка, високите цени на енергоносителите и високите цени на материалите и суровините. Липсата на квалифицирани служители е посочена като основен проблем за развитието на МСП от близо 55 % от предприемачите. Този проблем е с потенциал за засилване предвид нарастващото търсене на квалифициран персонал от всички икономически сфери, както и поради нарастващите и появяващите се нови изисквания и умения към тях.
Нужда от финансиране предприятията имат най-вече в областта на технологичната модернизация и експортната дейност.
Въпреки динамичната обстановка 61,6% от малките и средните предприятия считат, че бизнесът им върви в положителна посока и запазват оптимистичните си нагласи за благоприятното му развитие през тази година.
Пълният анализ, графики, подробни данни, оценка на бизнес средата в България и други е публикуван на сайта на агенцията.