Лазар Лазаров: Днешните първокласници ще работят професии, които още ги няма
Около 2/3 от днешните първокласници, ще се реализират в професии, които още не съществуват, както и че някои от най-търсените днес професии не са съществували преди 10 г. Това разказа социалният министър Лазар Лазаров, който се включи в мащабна среща в НДК за бъдещето на STEM образованието.
"Това са изводи от научни изследвания за бъдещето на труда през последните години. Те ясно показват, че дигиталните знания ще стават все по-необходими", каза той.
Решаването на проблеми, учене през целия живот, критичното мислене, емоционалната интелигентност, креативността и управлението на хора ще са най-търсени през следващите години.
Модернизацията на образованието и повишаването на качеството му чрез изграждане на STEM центрове е една от най-важните цели пред държавата през следващите години.
Той изказа благодарности на образователния министър и екипа му за поканата за участието във форума и го поздрави за това, че са били едни от първите министерства, които са открили процедурите си по кандидатстване но инвестиционните проекти по Плана за възстановяване и устойчивост.
"Министерството на труда е може би една крачка пред вас в инвестиционните проекти по ПВУ. Предполагам, че всички вече разбрахте за проекта за развитие и подкрепа на социалната и солидарна икономика", каза министър Лазаров и обясни, че двете министерства вървят заедно ръка за ръка в този процес.
"Обединявайки наука и технологии, инженерство и математика, STEM обучението дава на учениците едно задълбочено и хибридно познание за света. Той им предлага нов начин на мислене и умения, които са ценени във всяка професия, и им помага да разрешават предизвикателствата в живота, които ще срещнат и извън училище. Убеден съм, че преподаването чрез иновативния метод ще запали искрата да изследват и да експериментират, а усвояването на разнообразни инструменти за елементи за анализ ще ги подготви за професиите на бъдещето и ще им даде възможност да се справят с комплексните проблеми на съвременния свят", каза още настоящият премиер Лазаров.
По данни на ЕК за около 90 на сто от днешните работни места се изискват дигитални умения, т.е преквалификацията на работната сила е ключов приоритет, а инвестициите в уменията на хората са най-дългосрочната с много добавена стойност.
"Вие сте и един от основните механизми и инструменти за това. Те трябва да започнат от ранното детско развитие, преминавайки класната стая и университетските банки да бъдат постоянно надграждане в процес на учене през целия живот", каза той.
Повишаването на квалификацията на работещите в съответствие с потребностите на икономиката ще е първия приоритет на социалното министерство за следващите години.
До средата на 2026 г. е предвидено 500 000 безработни да придобият дигитални умения със средства по Плана за възстановяване и устойчивост. Пак с пари от там е предвидено но средата на 2024 г. да се разработи дигитална платформа за онлайн курсове за обучение на възрастни.
"Нека да не забравяме, че наред с всички иновативни методи на обучение, училището и семейството са местата, където децата се учат да уважават другите, да бъдат добри и толерантни с другите, дори и да не се справят толкова добре. Насилието е недопустимо в училището и семейството", завърши министрът.