Георги Тодоров: Кабинетът не се занимава с предизборни кампании, ще осигурим прозрачна обработка на резултатите
Процедурата по избор на ново ръководство на "Информационно обслужване" е проведена законосъобразно, казва министърът на електронното управление
- Г-н Тодоров, беше ли съгласувана с Вас оставката на зам.-министър Благовест Кирилов?
- Оставката не е съгласувана с мен, бях уведомен за нея.
- Като причина за напускането си той посочи конкурса за независими членове в Съвета на директорите на "Информационно обслужване". Как бе проведен той?
- В дейността си на служебен министър на електронното управление и във всички свои решения и действия винаги се ръководя от принципа на законосъобразност, честност и прозрачност. Изборът за независими членове на съвета на директорите на „Информационно обслужване“ АД е осъществен на база проведена публична процедура за номиниране на кандидати за независими членове на Съвета на директорите на дружеството. Процедурата е реализирана от Агенцията за публични предприятия и контрол. Държа да подчертая, че агенцията е независим орган. Списъкът на номинираните кандидати е публикуван и е публично достъпен на сайта на агенцията. Двамата избрани за членове на Съвета на директорите са част от петимата номинирани кандидати.
Поканата за свикване на Общото събрание на „Информационно обслужване“ АД, на което е следвало да бъдат избрани предложените за членовете на съвета, е публикувана в Търговския регистър и е публично достъпна, повече от един месец, преди провеждане на самото събрание.
Решението на Общото събрание е публикувано и публично достъпно на сайта на Търговския регистър. Процедурата по номиниране, класиране и избор е проведена при стриктно спазване на разписаните правила в Закона за публичните предприятия и правилника за неговото прилагане.
- Защо не назначихте класирания на първо място Владимир Данаилов? И как решихте кои двама от петимата класирани да изберете?
На база анализ на концепциите, представени от кандидатите, преценката за съответствие на тяхната визия- за управление и развитие на дружеството- с поставените от министерството приоритети, произтичащи от нормативната уредба, е преценено кой от кандидатите в пълна степен би могъл да реализира постигането на зададените цели.
След приключване работата на комисията за номиниране на членовете на Съвета на директорите, Общото събрание на дружеството, като компетентният орган да вземе решение, е в правото си да определи дали да назначи първия класиран или да избере друг от номинираните членове. На разположение на акционерите, участвали в Общото събрание, са били мотивираното предложение за избор и автобиографиите на номинираните кандидати.
- Вчера БСП сезира прокуратурата за готвена намеса в изборите. Има ли причина за такива притеснения?
- Не мога да отговарям за действията на политическите партии и като представител на служебния кабинет не участвам в предизборни кампании.
- Как гарантирате, че държавната фирма осигурява честността на вота?
Основната задача на „Информационно обслужване“ АД е осигуряването на законосъобразна и прозрачна компютърна обработка на резултатите от парламентарните избори. Методиката, по която се изчисляват резултатите, е публичен документ, част от Изборния кодекс. Там са описани всички математически стъпки, чрез които на база данните от протоколите се изчисляват мандатите и депутатите по МИР-ове. След изготвяне на протокола от СИК, същата е длъжна по Изборен кодекс, да предостави копие от протокола на всеки, който има право - застъпници, наблюдатели, анкетьори, кандидати за народни представители и др. СИК е задължена да публикува на общодостъпно място копие от протокола - поставя се копие на протокола до врата на СИК помещението. Отделно всички данни от СИК се публикуват на Интернет сайта на ЦИК. Също така данните се публикуват във формат opendata. Всички заинтересовани и/или участници в процеса могат да свалят данните, да сверят сканираните/машинните данни с въведените от операторите и да повторят стъпките по методиката, за да се уверят, че окончателните резултати са коректни. От 2003 г. ИО е обработила компютърно резултатите от всички видове избори и национални референдуми, като за работата си няма нито едно официално/неофициално възражение.
Резултатите от работата на ИО са приети през годините от всяка една ЦИК с пълно единодушие!
- Нуждаят ли се машините от нов софтуер заради променения начин на използване? Ако да, кога ще бъде готов той?
Въпросът е изцяло в компетентността на ЦИК. Що се отнася до дейността на МЕУ, съгласно правомощията и задълженията, дадени ни от Изборния кодекс, Министерство на електронното управление съвместно с Българският институт по метрология и Българският институт по стандартизация удостоверяват съответствието на доставения тип техническо устройство за машинно гласуване с изискванията по чл. 213, ал. 3 от Изборния кодекс.
- Ще искате ли от ЦИК отново да допусне експерти от партиите да проверят кода на машините?
Отново ще се позова на закона: Съгласно Изборния кодекс, Централната избирателна комисия, подпомагана от министъра на електронното управление, предоставя достъп до изходния код и документацията на системата за електронната система за машинно гласуване, както и всички други софтуерни инструменти, приложими в изборния процес, на лица, посочени от партиите и коалициите, получили над четири на сто от действителните гласове на последните проведени парламентарни избори. Всяка от партиите и коалициите може да посочи не повече от три лица.
- Имате ли достатъчно хора, които да заминат с устройствата за гласуване в чужбина?
Работим в съгласувана координация както с МВР, така и с МВнР. Сигурен съм, че съвместните ни действия няма да допуснат проблеми в изборния процес извън граница.