Джон Малкович: Знам от личен опит, че България има страхотни актьори (Видео)

14.02.2023 21:45
Джон Малкович по време на пресконференцията пред медиите
Ингеборга Дапкунайте по време на пресконференцията
Джон Малкович и Ингеборга Дапкунайте по време на представлението “В самотата на памуковите полета” Снимка: Народен театър "Иван Вазов"/ Марис Морканс

- Как се чувствате всеки път, като се качвате на сцената пред нова публика в различна държава?

Джон Малкович: Зависи каква подготовка сме имали. Трябва да кажа, че това е изключително трудна и наситена постановка. Но 30 години работя с Ингеборга и когато правя нещо трудно, тя е човекът, с когото предпочитам да работя.

Ингеборга Дапкунайте: Мисля, че това е третата сцена, на която ще играем представлението. Надяваме се, че сме подготвени за вас. Бих искала да кажа, че се надявам, че ще се насладите, въпреки че това не е най-правилната дума за тази постановка, а по-скоро се надявам да ви бъде приятно на това пътешествие, на което заедно ще се отправим. Отначало искахме да направим нещо по-простичко, но не намерихме какво по-просто да изиграем.

- Какво е посланието, което искате да отправите към българската публика чрез диалога ви в пиесата?

Малкович: Бих казал, че това представление се опитва да покаже какво е влиянието на неизразените или неизразяемите желания, които сякаш не можеш да покажеш, не можеш да оползотвориш или нямаш право да изразиш, и каква е цената на желанията, които човек не може да изживее.

- Не се ли оказва реклама толкова коментираният въпрос за цените на билетите на представлението?

Малкович: Не знам нищо за цените на билетите.

Васил Василев, директор на Народния театър: Това е нормалният път на българския театър да се отвори към света и към световната драматургия и режисьори. Що се отнася до цената на билетите - никой не каза, че продаваме евтини билети по 25 евро, а всички направиха точно обратен коментар, за което съм много щастлив. Ние, като почитатели на “Да бъдеш Джон Малкович”, се съобразихме с филм, където се продаваха билети за по 200 долара да може да се гледа Малкович. Така че в общи линии направихме тази максимална цена, но разбира се, за да има евтини билети, трябваше да има и по-скъпи.

- Оценихте ли, че за пръв път имаме истински световни звезди на българската сцена, защото много са идвали да снимат в България, но за първи път имаме възможност да гледаме световни звезди?

Малкович: Не знаех, че не са играли други световни актьори в България. Знам от личен опит, че България има страхотни актьори, защото съм работил с тях и на сцената, и в киното. Тези, с които съм работил, бяха страхотни и добре подготвени и се съмнявам, че ние може да направим нещо, което те не могат.

- Коя е за вас първата любов - киното или театърът?

Малкович: Израснал съм в театъра, а киното беше нещо, което научих и успях да придобия и развия уменията си. И двете ми харесват поравно.

- В контекста на популярния филм “Вавилон” смятате ли, че телевизионните сериали, платформите и изкуственият интелект са в състояние да убият киното и актьорството?

Малкович: Не зная нищо повече за “Вавилон”, освен че е филм. Очевидно, стрийминг платформите предоставят много повече съдържание, отколкото киностудията. Ако изкуственият интелект беше толкова “интелигентен”, защо не успява да изписва имената по правилен начин.

- Какво е да бъдете Джон Малкович и за какво ви е необходим повече кураж и смелост?

Малкович: Не мога да опиша обстойно живота си - работя много. Нужни са смелост и кураж, за да може да преодолеем и да поставяме под въпрос наративите, които ни предлагат и медиите, и други хора, които вярват безусловно в нещата, които виждат в социалните мрежи. Да кажем, че онзи ден съм се бил разходил в София, но не бях сам, имаше и много други хора, които се разхождаха. Мога да кажа, че социалните мрежи навсякъде навлизат и проникват в живота на всекиго. Ако мога да кажа, аз не виждам особена разлика между ЩАЗИ (организация в Източна Германия, която се занимава с дейности по разузнаването и сигурността - б. р.) и социалните мрежи, така че трябва много внимателно да се отнасяме към тях и да не вярваме напълно в това, което виждаме в тях.

- Какви са социалните послания, които отправяте в пиесата?

Дапкунайте: Не мисля, че има такива, а по-скоро пиесата повдига изключително много въпроси, но не мога да кажа, че има послания, които се предават директно в постановката. Тя не толкова учи или кара хората да мислят по определен начин, а по-скоро повдига въпроси. 

Малкович: И аз не смятам, че пиесата има някакво послание, а по-скоро задава въпроси в един разказ.

- Каква е сделката, която сте сключили със себе си, и кой бихте били в живота - дилърът или клиентът, от гледна точка на пиесата?

Малкович: Нямам отговор.

Дапкунайте: Ако мога да се опитам да отговоря на въпроса - накрая всички умираме.

- Има ли принципи, които никога не пристъпвате, когато поемате ангажимент?

Малкович: Имам редица принципи, които при определени ситуации прилагам. Един принцип, който винаги спазвам, е, когато завесата се вдигне, да се раздам.

Дапкунайте: Не знам дали самата аз съм си отговаряла на този въпрос преди. Имам инстинкти, които се старая да следвам.

- Какво ви провокира да се захванете с пиесата?

Дапкунайте: Не мога да кажа, че има нещо, което ме привлича - в крайна сметка това е текст, написан на хартия. И ти го четеш и четеш и впоследствие започваш повече да навлизаш в ролите, които играеш.

Малкович: Дали харесваш, или не един герой - общо взето в началото няма значение. По-скоро защо казва човек “да” - на този въпрос бих отговорил, че след дълги репетиции, които провеждахме по “Зуум” с колегите, се чудихме - има ли какво реално да се изиграе в тази пиеса, нещо случва ли се. Тимофей Кулябин, един отличен режисьор с икзлючително голямо въображение, в негови ръце се почувствахме уверени и вярваме, че има нещо невероятно, което да покажем на публиката. 

- Имате много интересен глас - как работите с него, като влизате в различни персонажи?

Малкович: Не му обръщам внимание. Това, което е от значение за мен, са различните театри и звуковата система, в които работя. Навсякъде има разлика в звуковите системи и това е единственото нещо, което оказва влияние върху начина, по който ще се чувам. Не съм от тези актьори, които се заиграват с гласа си.

- Не за първи път сте в България, сега ще имате ли време да обиколите София?

Малкович: Не съм имал много време да обиколя места извън София, уви, и този път няма да ми се отдаде такава. Много места ми харесват, обичам разходките, а София е прекрасен град за това. Много ми харесаха църквите и музеите, които посетих. Много се радвам, че отново съм тук.

- Какво е мнението ви за българските актьори и какво ви направи най-голямо впечатление от спектакъла “Нора”?

Дапкунайте: Много съм щастлива, че имах възможността да гледам “Нора”, не само защото Тимофей е мой приятел. Голямо откритие за мен беше театърът и актьорите, които бяха абсолютно невероятни. Цялото представление е страхотно и се наслаждавах на всяка минута от него.

- Ще посетите ли изложбата на Сандро Милър?

Малкович: Да, днес.

Използвани са въпроси и от други медии. 

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>