Те ли ни спират за Шенген и еврото, или ние толкова си можем – 10 аргумента
От стената през корупцията до бюджетното харчене и PR-а навън - кое е неотложно
Преди октомври миналата година и правителството, и повечето партии се похвалиха, че едва ли не влизането на България в Шенген е сигурно. Но се оказа, че не е имало шанс – две държави категорично ни отцепиха, а поне
още няколко доволно потриха ръце
После се твърдеше, че влизането ни в Шенген едва ли не е сигурно през 2023 г. Но австрийският канцлер Нехамер неотдавна ни увери, че не е. Вкарването на нови 5 души в списъка “Магнитски” прави България рекордьор в Европа по санкционирани по този американски закон. Великобритания също санкционира трима български граждани. И това вероятно е затвърдило становището на Нидерландия, че нищо не се е променило в България. Така че ще продължим да гледаме Шенген през крив макарон и ще висим на опашки по границата.
Нещата с еврозоната изглеждаха добри. Е, само поради фрапиращото неизпълнение на инвестиционната програма на бюджета дефицитът остана под 3%. Имахме късмет, че служебното правителство постъпи отговорно – не внесе бюджет и не остави партиите предизборно да харчат и да вземат заем при изключително неизгодни лихви. Да, в резултат на гласуваното вкупом от всички политици
безумно харчене на бюджетни
пари през 2022 г. включително за пенсионери, които през живота си не са внесли и стотинка за пенсионно осигуряване, инфлацията в България е почти два пъти по-висока, отколкото в еврозоната. Но заради пандемията, както беше и за Хърватия, това би се приело.
В парламента не гласуваха навреме законите за влизане в еврозоната. Защото приемаха други, с които си правеха популистка реклама. Правителството и парламентът не приеха една елементарна поправка за поемане на задължения на застрахователите по зелената карта. Щеше да стане за дребни за бюджета суми. И при следващия парламент не е късно това да се направи.
Какво може да се направи за влизането в Шенген?
- Нехамер заяви, че австрийските власти са установили, че 40% от емигрантите избират маршрута през Турция и България. Това е само половината истина. Другата е, че мигрантите след България минават през Сърбия и две други държави от Шенген – Хърватия и Унгария. Защо тогава България да е виновна за емигрантите, а другите държави – и то членове на Шенген, да не са виновни? А границите на Хърватия и Унгария са външни на ЕС, тъй като Сърбия не е държава от ЕС. Ние не сме външна граница за Шенген. Защо България е по-виновна от Хърватия, не е ясно. Хърватия даже не е построила ограда на границата със Сърбия.
- Невярно е внушението от премиера на Нидерландия, че може да се влезе в България срещу 50 евро. Общоизвестен и лесно проверим факт е, че таксите в Истанбул и Одрин за превеждане на емигранти през България са между 2000 и 10 000 евро.
Ние обаче сме в неблагоприятно положение, защото сме молители. И трябва да се съобразим с някои от исканията.
- На първо място да се изгради нова стена. Сегашната 3-метрова лесно се прескача и очевидно е била построена за отбиване на номера. Гръцката стена е с дълбока бетонна основа, много по-здрава е и е висока 4,5 м. В опасните участъци на границата трябваше да има 2 успоредни огради, но няма. Предвижда се да се дострои оградата по границата с Турция с височина 3,40 метра, което пак ще е за отбиване на номера. Добре е да се направи много по-здрава и защитена ограда с височина 5 метра, която да се комбинира по подходящ начин със съществуващата ограда.
Ако ЕК не отпусне пари,
следва да се водят преговори със заинтересованите държави, вкл. Австрия, за участие във финансирането. Според австрийския канцлер необходими са 2 млрд. евро.
Камерите трябва да се сложат по-високо и да са насочени към турската територия, за да се вижда подходът към оградата. Необходими са дронове с камери за нощно виждане. В момента само отделни участъци на стената имат читаво наблюдение.
Кърпенето на оградата не трябва да е задължение на военнослужещите, а на специализирана фирма. Пътят покрай двете стени трябва да е със здрава основа от трошенокаменна настилка и ако искаме да е траен – трябва да се бетонира и да е с трайно отводняване.
- Необходимо е да се екипират охраняващите границата с читави средства за комуникация, които да не могат да се подслушват, да им се осигурят леки кевларени бронежилетки и високопроходими автомобили. И със закон да се приравни статутът на военнослужещите по границата с този на служители на МВР. Както и да се създадат много по-добри условия за живеене и почивка на охраняващите границата и да им се осигури мотивиращо възнаграждение.
Гръцката страна изключително ефективно използваше сълзотворен газ за разпръскване на емигранти без деца. Охраняващите границата следва да имат противогази и газови гранати с гранатомети.
- Президентът направи много правилен ход за съдействие от страна на Турция и постигна договореност с Ердоган. Добрите отношения са решаващи.
- Добре е да има законови промени и да се предвиди ефективно наказание лишаване от свобода за преминаващите незаконно границата, което да отпада, ако незабавно напуснат България с близките си.
- Ако и след всички тези мерки не ни приемат в Шенген, би било логично България да започне да прави това, което правят другите държави с външни граници на ЕС преди Австрия – да има същата охрана и да не поддържа оградата. Само за 1 месец Австрия ще се увери какво ще стане с броя на емигрантите.
Към нас се играе с извиване на ръце
Ние също трябва да използваме този подход – така или иначе, ще сме извън Шенген и харченето на пари и жертването на полицаи ще е на вятъра. Няма смисъл най-бедната държава в ЕС да спонсорира за нищо най-богатите. “Болен здрав носи” не е добра сделка.
- Нидерландският министър на външните работи Вопке Хукстра заяви, че Нидерландия може да преразгледа въпроса едва когато стане ясно, че в България има действаща правова държава, способна да се справи с корупцията и организираната престъпност.
За съжаление, има много истина в думите му. Естествено, никой български политик няма да приеме да минава през детектор на лъжата, а това е единствената ефективна и бърза мярка срещу корупцията. Ето защо възможно решение е два пъти годишно поне охраняващите границата да минават през такава проверка.
- Парламентът прие малка част от законите по плана за възстановяване и устойчивост, които предвиждат промени и в сферата на правораздаването и борбата с корупцията. Естествено, не бива да се приемат и закони, противоречащи на конституцията, каквото становище дадоха и двата Върховни съда за един от законите. А това е индикация и какво би решил КС.
Българските правителства не положиха необходимите PR усилия да убедят нидерландските и австрийските граждани, че голямото мнозинство българи не са джебчии или мързеливи получатели на социални помощи. Не си създадохме по-тесни отношения с влиятелна европейска държава, която активно да лобира за нас. Най-после управниците да вземат да се задействат!