Томислав Цолов и Дейн Уотърс: Обединихме почти 7 десетилетия опит, за да си партнираме в политическия и кризисния пиар
На 6 декември 2022 г. комуникационната агенция APRA обяви стратегическо партньорство с една от най-големите международни консултантски компании CD Global Associates.
Джойнт венчърът CDIAPRA ще подпомага компании, които имат за цел да навлязат на Балканите, както и ще съдейства на бизнеси, политици и процеси в региона.
Старши партньори в компанията са Томислав Цолов, основател и генерален мениджър на APRA, и Дейн Уотърс, създател на CD Global Associates. С тях работи и английският пиар експерт Мат Джаксън.
- Г-н Цолов, в края на миналата година обявихте новия партньор на APRA BCG - международната фирма CD Global Associates, която се занимава с консултантски услуги в бизнеса и политиката в цял свят. Какво се променя за APRA BCG?
Томислав Цолов: В края на 2022 г. поставихме началото на едно, надявам се, много успешно във всички аспекти партньорство с едни от най-добрите стратегически консултанти в света. Това означава, че преместваме фокуса на APRA BCG към по-високо ниво на взаимодействие с нашите клиенти. Това предполага чувствително да се намали делът на, да ги наречем, изпълнителски дейности за сметка на чистото стратегическо консултиране, анализ и предоставяне на печеливши решения, включително на глобално ниво. Със сигурност обаче ще се промени начинът, по който печелим клиентите си, защото стратегически консултант е бизнес, който зависи от опита и силата на биографията, а не от хубостта на презентацията.
- Какво представлява CD Global Associates?
Дейн Уотърс: CD Global Associates е компания, специализирана в решаването на сложни глобални предизвикателства, която предоставя персонални и професионални консултации с пълен набор от услуги. С офиси в Лондон, Вашингтон и Бейрут, както и стратегически партньорства по целия свят, CD Global Associates има опита, контактите и експертизата, за
да намери решения на всяко предизвикателство
пред правителства, НПО сектора, компании и физически лица. Основателите имат почти седем десетилетия сумарен опит в международните отношения, обществените и правителствените връзки, управлението и изпълнението на мащабни събития, недвижимите имоти, набирането на средства, корпоративните и политическите кампании и изготвянето на политики.
- Продължавате ли да работите и с предишния ви партньор - Porter Novelli?
Томислав Цолов: Още преди март 2020-а, когато Porter Novelli назначи нов изпълнителен директор, Omnicom започна окрупняване на PR бизнеса си и създаде Omnicom PR. Това на практика е реално ребрандиране, обединяване на основните им агенции в една. Преди няколко месеца се споразумяхме, че ще продължим да си сътрудничим, но без да сме обвързани с формални отношения. По-важното е, че за тези над 20 години в семейството на Porter Novelli създадохме стабилни партньорства с повечето ни колеги в Европа и сме си помагали успешно в много кампании. В този смисъл, макар формално да нямаме изричен ангажимент, съм убеден, че ще продължим да си партнираме на нашите пазари.
- И двамата ви нови партньори - американецът Дейн Уотърс и англичанинът Мат Джаксън, се занимават активно с политически пиар. Означава ли това, че APRA BCG също ще се насочи към политическия пиар?
Томислав Цолов: Когато обявихме нашето партньорство, заявихме, че то драстично ще промени и фокуса на APRA BCG и ще разшири обхвата и гамата от предлаганите в момента услуги. Реално през годините сме помагали със стратегически съвети за доста кампании извън България. Просто за себе си бях взел решение още през далечната вече 2007-а да не се занимаваме с политика в България. Трябва обаче дебело да подчертая, че т.нар. политически пиар е intuitu personae - лично обвързан. Това означава, че не толкова APRA BCG, а по-скоро аз персонално, разбира се, и Мат, и Дейн, както и отделни колеги от екипа бихме могли да се включим като съветници в политическа кампания.
- Обявихте, че създавате стратегическо партньорство. Какво означава това?
Дейн Уотърс: И двете компании ще продължат засега да оперират и самостоятелно, но стремежът е за повечето големи проекти да си партнираме и да използваме обединените си таланти, способности и контакти, за да обслужваме още по-добре нашите клиенти.
Томислав Цолов: С други думи - за съществуващите, а и за бъдещите локални клиенти и проекти на практика ще можем да предложим много по-богато портфолио от услуги в областта на стратегията, анализа, връзки с институциите и управлението на кризи. Все неща, в които смятам, че и досега бяхме безспорен лидер на нашите пазари.
- Как се стигна до това партньорство, как се намерихте с новите ви съдружници?
Томислав Цолов: Тук е мястото да благодаря на моя голям приятел Джон Уивър, който, така да се каже, е нашият партньор в сянка. Джон е с огромен опит в комуникациите, особено политическия пиар, и е един от най-талантливите стратези на Републиканската партия в САЩ. С него си помагаме вече над две години в различни проекти и всъщност той ми разказа за способностите и възможностите на CD Global Associates и аз бях впечатлен от това, което видях. Свързахме се и установихме, че сме изключително подходящи едни за други. Нашето сътрудничество се основава на взаимната полза, което е и най-естествената и устойчива форма на партньорство.
- Как вие, г-н Цолов, приехте поканата за партньорство със CD Global Associates? Колко голямо е това признание за компанията ви?
Томислав Цолов: Не е тайна, че съм участвал в много политически кампании в България, но винаги съм завиждал чисто професионално на хората, които са в центъра на президентските кампании в Щатите. За мен тези кампании са еманация на политическия маркетинг, нещо като олимпиадата за спортистите, но по правене на избори.
Можете ли да си представите какво означаваше за мен да се запозная не с един, а с цели двама души, които са били сред най-важните в щабовете на няколко президентски кампании? Решението да се поканим взаимно за този джойнт венчър беше взето на базата на възможните ползи за двете компании, но истината е, че е огромно признание за нашите скромни успехи тук, на Балканите.
- Чрез международната фирма APRA BCG излиза на световния пазар. Как и кого ще консултирате?
Томислав Цолов: Както стана дума, ние ще продължим да правим това, което правим най-добре, но вече в много по-голям мащаб и с много по-богат инструментариум. Що се отнася до потенциалните нови клиенти, това ще бъдат тези, които искат да правят бизнес на Балканите, както и такива, които желаят да се разширят извън Балканите.
Чрез това стратегическо партньорство можем да направим повече и с по-голям обхват за нашите настоящи клиенти и да привлечем нови както на Балканите, така и от целия свят. Засега мога да кажа само, че един от първите целеви пазари ще бъде Република Косово. Там беше и първият задграничен офис на APRA BCG.
- Г-н Уотърс, вие сте старши партньор в новата компания и сте създали CD Global Associates. Работили сте по изборни кампании в САЩ, обучавали сте депутати. Какво е мнението ви за политическата криза у нас, която продължава вече две години и няколко парламента?
Дейн Уотърс: Като повечето хора, които добре разбират локалните и глобалните последици от случващото се в страната, аз съм загрижен за потенциалните политически рискове от липсата на стабилно правителство.
Това е една от причините да искам да работя в този регион с APRA BCG. Ще бъда щастлив, ако мога да помогна България бързо да намери път за излизане от кризата.
- Какво бихте посъветвали българските политици? И как консултантите изобщо биха подпомогнали създаването на правителство?
Томислав Цолов: Бих посъветвал политиците да започнат да се вслушват в съветите на професионалистите. И да престанат да се държат като родоначалници на политиката, визирам най-вече по-новите попълнения в нашата политическа фауна. Отговорът на втория въпрос е функция на отговора на първия.
- Г-н Джаксън, вие сте били журналист и редактор в голям английски вестник и е разбираемо, че според вас съдържанието и посланията в него са най-важни. Какви послания се излъчват у нас от политиците?
Мат Джаксън: Българските политици нямат последователност в посланията си Липсва им фокус.
Точно затова това партньорство ще бъде толкова важно. То ще ни позволи да направим каквото можем, за да внесем яснота в посланията на настоящите и бъдещите политици в България и региона - яснота, която е от решаващо значение за изграждането на по-силно и по-стабилно правителство.
- Доколко важни са традиционните медии в политическите кампании и защо?
Томислав Цолов: В няколко интервюта съм изразил мнението си по този въпрос и то остава все същото.
По правило традиционните медии създават репутация. Новите и модерни медийни канали дават бърза популярност, много често без нужното покритие.
В една кампания традиционните медии са своеобразен репер за достоверност. Освен това в повечето случаи тяхната аудитория е и политически най-активна.
С други думи, без класически инструменти много трудно може да се спечели кампания.
ПРОГНОЗА 2023:
Държавата ще продължи да е най-големият клиент в комуникациите
- Ковид отмина, но дойде инфлация, говори се за икономическа криза, макар че в някои сфери на бизнеса вече се отчита доста голям ръст. Какви ще са предизвикателствата пред комуникационния бизнес през 2023 г.?
Томислав Цолов: За добро или зло, най-големите предизвикателства стоят пред нас още преди кризата и това е една от причините ние да потърсим партньорство, което да ни даде друг хоризонт. Времената са много динамични - от война с пандемията и очаквания за нова студена война се събудихме в реална гореща война на 300 километра от България. Светът е друг и в следващите години съвсем различни от досегашните фактори ще имат значение. И ние сме длъжни да се адаптираме много по-бързо от преди.
- Кой е модерният тип комуникация? Какви са новите трендове, с които трябва да свикват агенциите, а и медиите?
Мат Джаксън: Като всеки успешен бизнес, една компания трябва да се адаптира към настоящите трендове, като същевременно остава вярна на основните принципи на комуникацията - простотата на посланието и честността с потребителя. Най-важен обаче остава фокусът върху чисто човешкия подход в корпоративните комуникации и пречупването на реалните проблеми през погледа на човека - потребител, човека - служител, човека - акционер.
- Кои ще са най-активните рекламодатели и сектори от бизнеса според вашите прогнози?
Томислав Цолов: Винаги съм твърдял, че държавата се явява най-големият клиент в сферата на комуникациите. Смятам, че тази тенденция ще продължи. Убеден съм, че големите корпорации ще променят рязко някои свои виждания за корпоративния диалог и ще търсят все повече това, което споменахме - контакт с хората.
- Как пречат фалшивите новини на рекламата и маркетинга и как пиарът може да се пребори с тях?
Томислав Цолов: Фалшивите новини стават все по-голям проблем и наше основно задължение като комуникационни специалисти е да се борим с тях по всички фронтове. Това става най-вече чрез производството на качествени и значими новини, основно и най-вече в традиционните медии, които естествено да се препубликуват в социалките и модерните информационни канали.
Дейн Уотърс: Фалшивите новини са огромен проблем, особено в политическия и социален свят, в който присъстват лоши герои като Русия, които се опитват да манипулират най-вече собствените си граждани, но и всички останали. Това е още една от причините нашето стратегическо партньорство да бъде толкова полезно. CD Global Associates има богат опит в борбата с кампаниите за дезинформация и аз с огромен ентусиазъм ще работя с APRA BCG в тази посока, за да се противопоставяме на фалшивата информация, която за съжаление, е вече неделима част от нашето всекидневие.
- Какви са непосредствените ви планове в следващите месеци? Какви ще бъдат вашите приоритети и имате ли вече клиенти, които да обслужвате съвместно като партньори?
Томислав Цолов: Всичко е още в съвсем начална фаза. На първо място планираме едно по-мащабно събитие тази година, на което да се представим официално и да представим новия бранд. На събитието ще присъстват и партньорите ни от Балканите, както вероятно настоящи и бъдещи клиенти. Аз бих поставил Република Косово като основен приоритет за CDIAPRA в следващите месеци.
Дейн Уотърс: Нашият нов тим вече се ангажира с няколко големи международни проекта. Някои са политически, други са свързани с войната в Украйна, а трети са чисто корпоративни, но нека оставим малко новини и за предстоящото ни събитие. Колкото до приоритетите, те са основно в посока борба с фалшивите новини, пропагандата и подпомагане на демократичните процеси в отделните държави.