Хеликоптери ще спасяват закъсали в тунел “Железница” на магистрала “Струма”
Показаха готовото съоръжение, пускат го в края на годината
Хеликоптерна площадка е изградена и напълно готова в единия край на новия тунел “Железница” на магистрала “Струма” - този откъм Кулата. Съоръжението, което със своите 2 километра е най-дългият пътен тунел у нас, получи акт 15 преди няколко седмици и бе показано в четвъртък от ръководството на Агенция “Пътна инфраструктура” на експерти от неправителствената организация Европейски център за транспортни политики. Окончателният акт 16 за експлоатация ще бъде издаден до края на годината, когато и движението по тунела ще бъде пуснато заедно с прилежащите към него отсечки от аутобана.
Тунелът е изграден по съвременните изисквания за такива пътни съоръжения и има общо 6 напречни връзки между двете тръби. По 2 от тях могат да минават линейки и противопожарни коли, а другите 4 са предназначени за пешеходци.
В двете тръби има пълно покритие на мобилните оператори, а през определени разстояния може да се ползват бутони за подаване на сигнал за спасяване. Има пълно видеонаблюдение и автоматизирана система за вентилация. Тя работи непрекъснато, но когато има по-силно задимяване - ако например се запали кола, се включват допълнителни вентилатори, така че димът да бъде отведен навън. Изпълнител на тунела е консорциумът “АМ Струма тунел 2018”, в който участват “Джи Пи Груп” АД, “Глобал Кънстръкшън” ООД и “Виа План” ЕООД.
“Може би не очаквате да ги похваля, но в случая пътната агенция, проектантът и изпълнителите са си свършили перфектно работата. На практика този и новоремонтираният тунел “Витиня” на магистрала “Хемус” са единствените такива съоръжения у нас, които отговарят на европейските изисквания. Имахме само дребни забележки по светещите знаци с променливо съдържание, които, така или иначе, ще бъдат отразени, преди тунелът да се пусне в движение”, каза пред “24 часа” шефката на неправителствената организация Диана Русинова.
Според нея през лятото ще се прави учение с ученици от Благоевград, както и научна конференция в самия тунел, тъй като съвременните системи за безопасност в тунелите са новост за България. Целта е хората да свикват как да разчитат знаците, как да ползват такива съоръжения и как да реагират, ако се случи инцидент.