Държавата прави електронна платформа за сравняване на цените
Канят търговските вериги да отбелязват в нея и надценките си
Изграждане на електронна платформа за мониторинг на цените на основните храни е бил лансиран на онзиденшното заседание на служебния премиер Гълъб Донев. На него той бе привикал министри и ръководители на агенции,
за да обсъдят мерки за обуздаване на поскъпването на храните.
“Основа на тази платформа ще е сегашният сайт на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата. На него и сега има лента, на която в реално време се изписват средните за страната цени на едро на 35 основни храни. Идеята ни е търговските вериги да добавят там размера на търговските надценки на всеки продукт и крайната му цена”, каза пред “24 часа” председателят на комисията Владимир Иванов.
За създаването на такава платформа съобщиха в сряда по телевизиите и министрите на икономиката и на земеделието Никола Стоянов и Явор Гечев. Тя се прави, защото по техните думи обществото има право да бъде информирано за начина, по който се формират крайните цени, и
хората да могат да правят информиран избор
След онзиденшното заседание в МС министри казаха, че са виждали търговски надценки от порядъка на 30 и дори 40%.
Иванов каза, че търговските вериги ще бъдат поканени да добавят своите цифри към платформата и после да ги обновяват, но самият той бе скептичен, че те ще се съгласят лесно.
“Никой не ни е канил засега да даваме нещо и не ни е казвал за такава платформа. Но все пак на сайта на комисията се публикуват цените на едро, на стоки, които се продават по тържищата, а поне големите търговски вериги
имат много договори директно с производители
и не купуват от тържищата”, каза пред “24 часа” Николай Вълканов, председател на Сдружението за модерна търговия, в което членуват големите търговски вериги.
Той посочи още, че е доста некоректно да се сравняват произволно взети цени на един или друг продукт от търговска верига в Западна Европа с цените у нас. “Финансовите отчети на големите търговски вериги са публични - има ги в Търговия регистър и в тях ясно може да се види каква е покупната стойност, която може да се сравни с крайните цени. Това е маржът и всеки може да види, че той няма нищо общо с цитираните”, каза Вълканов.
По време на промоции цените на определени стоки са по-ниски от нормалното, но
става дума за кратък период от време
и за определени количества, затова не бива да се сравняват цени от брошурите.
Шеф на голяма търговска верига у нас, който пожела да не се споменава името му, каза пред “24 часа”, че отбелязването на крайните цени на стоките по принцип не е проблем, защото така или иначе всеки може да влезе в магазина и да ги види. Но публичното изнасяне на данни за търговски надценки представлява според него доста грубо нарушение на Закона за защита на конкуренцията. Такава информация може да се иска само от съдебен орган, и то когато е налице съмнение за нарушение на правилата на конкуренцията и има производство, а не по принцип, посочи той.
Търговци отбелязаха, че данните на комисията не са съвсем релевантни на пазара, защото в списъка пише например само “кокоши яйца”. А те са пет различни размера,
във всеки размер има по три основни вида
според начина на отглеждане на птиците, освен това има и разновидности, така че публикуването на средна цена нищо не би говорило на потребителите.
Записват в закон какво е необосновано поскъпване
Необосновано повишаване на цени е, когато то не може да бъде разумно обяснено или доказано, че е вследствие на пазарни и икономически процеси. Това да бъде записано като нелоялна търговска практика в закона е една от идеите на правителството за борба с високите цени.
Това каза за “24 часа” председателят на Комисията за защита на потребителите Стоил Алипиев. Служебният премиер Гълъб Донев обяви във вторник, че започва работа по нов закон за храните, като идеята е заимствана от Хърватия, която вкара законов текст, с който да бори спекулата при въвеждането на еврото.
Там при повторно нарушение фирмите могат да бъдат глобени с до 30 хил. евро, а индивидуалните търговци - до около 2 хил. евро.
Мярката вече давала резултат и още в първата седмица след приемането на еврото имаше установени нарушители, като изкуственото повишение на цените се е движило в диапазон от 9 до 36%.
В момента тече координация между Комисията за защита на потребителите, Националната агенция за приходите и останалите контролни органи и следващата седмица ще започнат проверките в големите хранителни вериги. “Те са основните играчи на този пазар, а когато използват нелоялни търговски практики, завличат и малките търговски обекти. Малките обекти няма да бъдат проверявани”, обясни Алипиев.