Износът на бензин и дизел спря, но цените не мърдат
Износът на горива от България вече е спрян, но това не се отразява на цените.
От 5 февруари с приет нарочен закон е забранено горивата, произведени от руски петрол, да се търгуват в чужбина. Изключение има само за Украйна и за продукти, за които няма пазар у нас и в ЕС или не могат да се съхраняват.
Контролът върху спазването на забраната за износ се възлага на митниците, а НАП ще следи за сделки на вътрешния пазар. Предвидени са и глоби за неизпълнение на закона - от 20 000 до 50 000 лв. при първо нарушение и от 200 000 до 500 000 лв. при повторно. За нарушение ще се смята и неподаването на декларация за внос на суров руски петрол или нефтопродукти с произход Русия не по-късно от 7 дни преди да бъде осъществен.
Ембаргото върху износа бе наложено въпреки че България може да получава руски нефт до края на 2024 г. Продуктите от него остават за вътрешно потребление с изключение на посочените два случая. Мотивите за гласуването на закона от последния парламент бяха, че не трябва да се допуска злоупотреба с изключението, направено от Брюксел специално за страната ни.
Привържениците на новия закон се аргументираха и с това, че щом износът спре, пазарът у нас ще се напълни с горива и те ще поевтинеят. От служебното правителство пък контрираха, че рафинерията в Бургас няма да работи с пълен капацитет и това ще доведе до увеличение на цените.
Оказа се, че поне засега нито една от двете версии не е вярна. Масовият бензин по големите вериги се продава от 2,57 до 2,66 лева за литър, а дизелът е с близо 30 ст. по-скъп. При малките бензиностанции цените са с 20-30 ст. по-ниски.
През последните дни на януари имаше леко покачване при горивата, като литъра поскъпна с около 5 ст. От началото на февруари няма особена промяна, дори има леко поевтиняване с 1-2 ст.
На задържането на цените у нас влияят и международните котировки, където тон дизел в момента струва под 900 долара, колкото бе и преди войната в Украйна. Преди няколко месеца - през лятото на 2022 г., цените бяха стигнали 1400 долара. Тогава и у нас по бензиностанциите имаше пикови стойности от над 3,55 лева за литър дизел. След това започна поевтиняване и вече са близо 60 ст. по-ниски.
През март горивата може леко да поскъпнат заради по-голямото потребление на земеделските производители, строителите и превозвачите. Очакванията са обаче покачването да е малко и надали литър дизел ще е над 3,10 лева.
Въпреки спада през последните месеци горивата остават значително по-скъпи от нивата преди войната. Тогава литър дизел се продаваше с близо 50 ст. по-евтино в сравнение със сега. При бензина разликата е далеч по-малка - около 15 ст.
Заради сравнително високите цени се очаква служебното правителство да предложи механизъм, с който да бъдат давани компенсации за горивата. Те ще са под формата на ваучери, но още не е ясно кой ще ги получава и на каква стойност ще са те.
Парите за помощта трябва да дойдат от облагането на бургаската рафинерия на “Лукойл”. Държавата се надява да събере тази година поне 2 млрд. лв., облагайки два пъти печалбите на завода. Веднъж ще прави вноска за руски нефт, която ще постъпва във фонда за енергийна сигурност. Сумата ще се определя от разликата в цената на петрола сорт “Брент”. Втори път рафинерията ще плаща и 33% данък върху свръхпечалбата си и допълнително стандартния 10% корпоративен данък.