Външният министър на Иран пред "24 часа": Военното сътрудничество на Техеран и Москва не е в ущърб на Украйна
Това е въпрос на двустранен интерес и преди да ни обвинява, Западът трябва да преразгледа собствените си действия във войната, казва Хосейн Амир-Абдолахиан
- Г-н министър, тази година България и Иран отбелязват 125 години дипломатически отношения. Къде виждате възможности за сътрудничество в бъдеще?
- Историята на взаимоотношенията между Иран и България датира много преди установяването на дипломатическите отношения и те винаги са се основавали на взаимно уважение и на интересите на двата народа. От друга страна, важното географско положение на двете страни в Западна Азия и в Източна Европа и Балканите неколкократно умножава облагите от укрепването на взаимоотношенията между Иран и България.
Затова ние вярваме, че за да оползотворим националния и регионален потенциал на двете държави и многото позитиви на страните ни в различни икономически, политически, културни и хуманни сектори, трябва да имаме подходящ план за укрепване на отношенията в различни области. В това число транспорт, селско стопанство, енергетика, индустрия и туризъм. Въпреки ограниченията, причинени от жестоките и незаконни санкции на САЩ, през последната година се отбеляза добро развитие в отношенията ни.
България бе третата дестинация за износ на стоки
от Иран за Европа през първите 6 месеца. Миналата година обемът на търговските отношения между двете страни достигна над 180 милиона долара, което е ръст с около 40% спрямо предходната година, като разбира се, тази сума е много малка на фона на огромния потенциал, с който разполагат страните ни. Провеждането на третия кръг от политически консултации в Техеран с присъствието на заместник-министри и провеждането на различни културни събития показаха динамичните отношения между нас.
Няма да забравим помощта на България за прехвърлянето на ирански граждани, живеещи в Украйна, след избухването на войната.
- Споменатите от вас 40% ръст на стокообмена означава, че транспортът би трябвало да е сред приоритетите.
- Да, въпросът за превоза и транспортирането на стоки, който е от голямо значение, е една от важните теми в отношенията между двете страни.
Изграждането на транспортния коридор Персийски залив - Черно море
и консултациите между двете страни заедно с други държави от региона са много важни в това отношение и трябва да се опитаме да постигнем необходимото споразумение възможно в най-скоро време.
Споразумението между двете страни в областта на борбата с трафика на наркотици и нелегалната миграция също е от голямо значение и то действа.
Подписването на меморандум за разбирателство в областта на туризма, спорта и културата през изминалата и настоящата година е един от другите аспекти на нашето сътрудничество, но трябва да имаме план за реализацията му.
Според мен въпреки наложените санкции ние трябва да уважим волята на двата народа за двустранно сътрудничество и да продължим усилията си за укрепване на приятелството помежду ни.
Смятаме България за една от приятелските страни в Европейския съюз и оценяваме положителната роля на вашата страна като много същественна.
- Каква реакция очаквате от Европа, която е в смут от началото на руската агресия в Украйна, в случай че Иран продава оръжия и предоставя технологии за дронове на Русия, смятайки се за лоялен партньор на Москва?
- Сътрудничеството между Иран и Русия в областта на отбраната, което продължава от миналото, е част от нормални отношения, основани на националните интереси на двете страни, и това не трябва да се тълкува в ущърб на трети страни, включително Украйна. Принципната позиция на Ислямска република Иран е да се противопоставя на войната, наблягайки на намиране на мирно решаване на текущите различия между Русия и Украйна. В тази връзка Иран е против изпращането на каквото и да е оръжие на воюващите страни, защото това води до продължаване на войната и увеличаване на човешките загуби и материалните щети.
Също така вярваме, че някои западни страни, вместо да обвиняват Иран, трябва да преразгледат действията си във връзка с войната в Украйна. Наблюденията от последните 9 месеца показват, че западните държави, вместо да помогнат за установяване на мира и прекратяването на огъня в региона, изпращайки оръжия и боеприпаси на бойното поле, допринасят за разрастване на огъня на войната. Така продължавайки политиката на прокси война, се стремят да реализират своите интереси за сметка на другите.
- Все още има силно убеждение, че на иранската делегация във Виена е направено “справедливо и добро предложение” и че трайното решение на ядрената сделка е в интерес на всички страни. Какво е вашето мнение?
– Ислямска република Иран винаги е заявявала готовността си да доведе докрай преговорите във Виена, целящи отмяната на жестоките санкции срещу иранската нация. За съжаление, западните страни, особено американската, са тези, които не са в състояние да вземат политически решения за постигане на споразумение.
Ние сериозно разглеждаме въпроса за приключването на преговорите като една важна променлива. Ако срещустоящите страни са готови да бъдат реалисти и да доведат докрай преговорите, ние също сме готови да постигнем споразумение.
Тази готовност на Ислямска република Иран беше комуникирана и на страните отсреща и сега топката е в тяхното поле.
- След т. нар. Аврамически споразумения и нормализирането на отношенията на някои арабски страни с Израел, какви последствия може да се очакват за архитектурата на сигурността в Персийския залив?
- От началото на нормализирането на отношенията на някои страни с ционисткия терористичен режим ние предупредихме, че присъствието на този режим в региона е фактор, рушащ стабилността и сигурността. Неговата деструктивна роля, минирането на сигурността и стабилността в страните от региона, с всеки изминал ден става по-очевидна за всички.
Ахилесовата пета на окупаторския ционистки режим е общественото мнение на мюсюлманските и арабските нации, които винаги са смятали този режим за фалшив и за източник на злото и раздора в Ислямския свят. Несъмнено ционисткият режим няма да може да закрепи съществуването си в този регион, който не му принадлежи.
- Колко сериозно се отнасяте към укрепването на позицията на Ирак като посредник – както в конфликта със САЩ, така и в контекста на продължаващите преговори със Саудитска Арабия?
- Темата за възможността на Ирак да играе ролята на посредник в региона е във фокуса на вниманието на иракските държавници от известно време след установяването на новата система на управление в тази страна. Ислямска република Иран с оглед на позициите на Ирак в региона и света, съществуващите исторически връзки и религиозната и културна близост между двете страни, винаги е подкрепяла даването на такава роля на Ирак. Това ще усили и позициите на Ирак в региона и света.
Що се отнася до конфликта със Съединените щати, въпреки че в миналото е имало опити за провеждане на преговори между представителите на двете страни в Багдад, в момента
няма план за провеждане на такива преговори
Също така няма и очакване да бъде приета ролята на посредник в конфликта със САЩ от страна на Ирак, тъй като американското правителство трябва да приеме необходимите предварителни условия за диалог, най-важното от които е ненамеса във вътрешните работи на Ислямска република Иран. В същото време трябва да се отбележи, че Ислямска република Иран винаги иска да решава проблемите чрез открити и прозрачни преговори, които трябва да се водят сериозно.
Колкото до преговорите със Саудитска Арабия, усилията в това отношение започнаха по време на премиерския мандат на г-н Адел Абдул Махди, което доведе до срещи между официалните лица на двете страни в Багдад и постигането на някои споразумения за сигурност по време на управлението на г-н Мустафа Каземи.
Приветствайки продължаването на тези преговори в Багдад, ние се надяваме, че усилията, положени от иракските братя за разрешаване на различията със Саудитска Арабия, ще доведат до конкретни резултати. Но властите на Саудитска Арабия също трябва да се отнасят сериозно към този въпрос.
- Какъв ефект очаквате да има съставът на новото иракско правителство върху процеса на мирни преговори със Саудитска Арабия и какви са следващите етапи в този процес?
- Съставът на новото иракско правителство определено ще има положителен ефект върху продължаването на преговорния процес със Саудитска Арабия.
Правителството на г-н Мохамед Шия ас Судани се радва на регионална и международна подкрепа. Имахме много добри разговори с него в Техеран и се надяваме, че ролята на Ирак като посредник в разрешаването на споровете между Ислямска република Иран и Саудитска Арабия ще продължи и ще доведе до добри резултати и ще станем свидетели на срещи и разговори със саудитските официални лица в Багдад.
Разбира се, за да завършат с успех тези преговори, властите на Саудитска Арабия трябва да следват мъдра политика и да се придържат към очевидни принципи в двустранните отношения, особено ненамесата във вътрешните работи на другите страни.