3 г. след началото на пандемията автобусите в Пловдив още се движат по ковид разписания
- Градският транспорт върна хората в соцвремената - с претъпкани рейсове и дълго чакане по спирките
- В неделя изобщо го няма - сякаш хората или умират, или се затварят вкъщи, казва пловдивчанка
Претъпкани автобуси, чакане по половин час по спирките, груби шофьори и кондуктори, изнервени пътници и чести скандали. Това представлява градският транспорт на Пловдив, който продължава да се движи по разредените разписания от обявяването на извънредното положение заради ковид преди 3 години.
Общественият превоз в Пловдив все още е по графиците от периода, в който хората работеха от вкъщи и им беше забранено да се разхождат по парковете. А освен това заради грипната ваканция до 4 февруари
по 15 от общо 29-те линии ще се движи по една кола по-малко
“Толкова хора в един автобус не бях виждала от соцвреме. Направо вратите не можеха да се затворят”, казва пловдивчанката Мария Тодорова след неуспешния си опит да се качи на автобус по линия 27. Тя чакала на спирката срещу панаира в посока към Сточна гара и изкарала късмет да се придвижи с друг рейс, защото в този участък маршрутите на няколко линии се дублират. Но когато няма алтернатива, човек се вижда принуден да чака още или да тръгне пеш.
Такситата също не са вариант, на който може да се разчита, защото много оредяха в последните години, не на последно място са и увеличените им цени.
“Ужасяващ е градският транспорт на Пловдив – чака се по половин час, информацията по таблата на спирките кога ще дойде следващият автобус няма нищо общо с действителността. А в неделя транспорт на практика няма, все едно хората или умират, или се затварят вкъщи. А те точно в почивния ден имат нужда да излязат, да отидат на гости или някъде да си пазаруват. Ако живееш в крайните квартали, просто няма шанс това се случи с обществения транспорт”, оплаква се Петя Иванова. Тя често пътува, защото живее в район “Западен”, а дава уроци и в почивните дни в “Южен”.
Сблъсък с неуредиците по автобусите преживя наскоро и общинският съветник от ГЕРБ Ангел Славов, защото му се наложило да отиде до едно от ДКЦ-тата, а колата му била на сервиз.
“Возя се в 26!!! Вече знам как се чувстват картофите”,
сподели той в социалните мрежи. Пред “24 часа” каза, че доста възрастният шофьор карал на принципа “газ - спирачка”. “Дожаля ми за кондукторката, на няколко пъти падаше върху хората и им се извиняваше, че им нанася телесни повреди. Голямо приключение е да се качиш на градски рейс в Пловдив”, обобщава Славов.
Колежката му от местния парламент Румяна Толова от “Кауза Пловдив” пък пише под поста му: “Поне си успял да се качиш. При предния ми опит да се возя на рейс, той не спря на спирката”.
Славов получава и други съвети.
“Повози се на деветка, за да разбереш какво е да си в буркан с туршия
- добре натъпкан, ама яко, и вмирисан на какво ли не (чесън, пот, некъпано...)”, дава идея Катерина Георгиева.
Градският транспорт на Пловдив е изцяло частен от 16 г. Преди това линиите обслужваше само една общинска фирма превозвач и при сътресения като забавени плащания шофьорите и кондукторите стачкуваха и градът се оказваше блокиран. Затова и тогавашният кмет Иван Чомаков разпредели част от линиите между частни фирми, след това беше приватизирано и общинското дружество “Градски транспорт”.
В първите години конкуренцията даваше добри резултати, но после приватизаторът на “Градски транспорт” фалира, а другите дружества загърбиха надпреварата и започнаха да се явяват на конкурсите за разпределението на маршрутите в консорциуми. “Когато не сме доволни от работата по линиите, правим конкурси за нови превозвачи, но те се оказват на практика старите”, коментира тази ситуация зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов.
Градският транспорт върна пловдивчани в соцвремената - с претъпкани рейсове и дълго чакане по спирките
Нова обществена поръчка за електронна система - дали ще реши проблемите?
- Зам.-кмет: Още 14 млн. лв. ще бъдат инвестирани в нея
- Какво плащане през телефона - шофьорите ни подминават, контрират пътници
С 20 млн. лв. европейски пари общината трябваше да изгради електронно управление на градския транспорт, но избраният изпълнител – испанската фирма “Индра Системас”, монтира в автобусите апарати за таксуване и по спирките табла, които така и не заработиха. В момента
градската управа съди “Индра Системас”,
а за да започне все пак някаква модерна форма на управление на транспорта, в ход е обществена поръчка за изграждане на нова електроннобилетна система. В това ще бъдат инвестирани още около 14 млн. лв. Разчита се, че когато въпросната система заработи, общината ще има пълен контрол над приходите от билети.
Сега постъпленията от таксуването на пътниците отиват у превозвачите и явления като препродажба на билети не са рядкост. Отделно градската администрация изплаща на фирмите компенсации за пътуващите с намаление ученици, студенти и пенсионери - около 10 млн. лв. на година. А принципно би трябвало общината да прибира приходите от карти и билети, а после да плаща на транспортните фирми на километър пробег.
“В момента на въвеждането на електроннобилетната система проблемите на градския транспорт до голяма степен ще бъдат решени от само себе си. Първо, в автобусите няма да има кондуктори, които да създават напрежение у гражданите, няма да има и недобросъвестни практики с превозните документи. Второ, шофьорите ще имат единствено задължението да карат и да си спазват графиците, а не да се стремят да се изпреварват. И трето, хората ще бъдат улеснени в плащането – това ще става с карти, издавани от общината, а който трябва да се таксува в автобуса, ще може да го направи с дебитна или кредитна карта или със специално приложение на телефона”, твърди зам.-кметът Тодор Чонов. Хората, които висят по спирките, обаче коментират, че е смешно да се говори за плащане с телефона, когато автобусите не идват, а често водачите подминават спирките.
“Надяваме се до май с поетапното въвеждане да върнем старите разписания и
да спрем да слушаме оплакванията
на превозвачите, че имат болни шофьори или че нямат кадри, затова не всички автобуси се движат. Налагаме неустойки за хиляди левове, но това не решава въпроса”, казва Чонов.
Транспортните фирми не отричат, че трудно намират шофьори. “В момента им плащаме по 1600-2000 лв. на месец. За тези пари не можем да намерим млади хора и повечето ни водачи са в пенсионна възраст. И ние разчитаме, че когато въведат електроннобилетната система и започнат да ни плащат на километър пробег, приходите ни ще се увеличат”, обясни пред “24 часа” Петко Ангелов от “Автобусни превози”.
Дали електронната система ще реши всички проблеми, е рано да се каже, но е факт, че мандатът на местната власт е към края си. Зам.-кметът Тодор Чонов обаче не допуска да се говори за провал. “Решаваме проблеми, натрупани в годините назад. Без дигитални средства за контрол не можем да се справим изцяло с тях, но въпреки всичко транспортът е на задоволително ниво. И неслучайно точно в нашето управление беше основано общинско дружество “Екобус”, което трябва да пусне две нови линии, по които да се движат само електробуси. Над 10 г. общината няма свое транспортно дружество и затова не можеше да кандидатства за финансиране по европейските програми”, изброява постигнатото той. Към момента обаче няма европейски програми, по които да се кандидатства за модернизиране на обществения транспорт.