419 млн. лв. за улици, метро и нови трамваи дала София
- 64 милиона са за строителство на детски градини, ясли и училища
- 700 хил. квадратни метра тротоари ще бъдат ремонтирани в кварталите
419 млн. лв. е разплатила Столична община към бизнеса по инвестиционната или т.нар. капиталова програма през 2022 г.
“Това все още не са окончателните цифри, защото за дейностите, извършвани през ноември и декември, реално ще се заплати през януари”, обясни зам.-кметът по финанси, здравеопазване и транспорт Дончо Барбалов пред “24 часа”.
584 млн. лв. е размерът на капиталова програма на София за миналата година. 54% от нея се осигуряват от собствени средства и заеми, а остатъка - 46%, или 272,9 млн. лв., са от европейски програми.
“95 милиона лева, или 91% от средствата, които държавата ни е отпуснала за капиталови нужди, са разплатени”, отчете Барбалов. Вече са платени 64 млн. лв. за строителството на детски градини, ясли и училища. Работи се по 77 различни обекта в целия град, като
30 са изцяло новите сгради за градини,
ремонти се правят в 41 училища и се строят 5 нови ясли.
Най-големи са инвестициите за образование в район “Триадица” - 9,6 млн. лв. Причината е, че това е един от районите с недостиг на места. Следват “Люлин” с 6,9 млн. лв. и “Овча Купел” с 6,2 млн. лв.
От собствените средства на общината пък са разплатени 85% от бюджета. Това са 94,7 млн. лв.
Най-много пари са отишли за разширението на третия лъч на метрото - 81 млн. лв.,
като част от парите са по плана за възстановяване и устойчивост. Още 18 млн. лв. пък са за нови метровлакове. А 17,5 млн. лв. - за рехабилитация на старите влакове по първа и втора линия. “Общо 116 млн. лв. са разплатени по столичното метро”, уточни Барбалов.
В момента се прави разширението на подземната железница в район “Подуяне”. Там се изграждат три нови метростанции, разположени до стадион “Георги Аспарухов” и на кръстовищата на бул. “Владимир Вазов” с ул. “Витиня” и ул. “Ст. Доспевски”. Участъкът е 3 км и ще превозва още 40 хиляди пътници на ден.
През пролетта общината планира старта и на още 6 км метро от Военната академия през “Слатина” до бул. “Цариградско шосе”.
25 нови трамвая пък ще пристигнат в София тази година. Те са с грантово финансиране за над 80 млн. лв., като 39 млн. лв. вече са платени. 8 от трамваите вече са тук, а останалите ще са изплатени до края на 2023-а. Те са
нископодови, с климатик, платформа за качване,
специални места за майки с колички и трудноподвижни хора и видеонаблюдение.
“За поредна година много добре работят хората, които се занимават с отчуждаването в града. Стартирахме програмата с 10-12 млн. лв., но в крайна сметка бяха разплатени 14,5 млн. лв.”, отчете още Барбалов.
По-слабо е усвояването на пари по европейските проекти, като има забавяне по т.нар. воден цикъл на София. “В края на март бяха подписани всички договори за строителство, а към края на годината бяха открити строителни площадки”, обясни Барбалов. Работи се по изграждането на ВиК инфраструктура в “Кръстова вада”, “Бенковски”, “Обеля” и “Суходол”. Очаква се стартът и в “Драгалевци” и Банкя. Един от важните обекти е и надграждането на Софийската пречиствателна станция за отпадни води край Кубратово.
През тази година се планира и разширението на бул. “Рожен”
Предвижда се новото трасе на булеварда да тръгва в източна посока от стадион “Локомотив” и да достига до Северната скоростна тангента.
В плановете на общината влиза и доизграждането на бул. “Тодор Каблешков” и ул. “Филип Кутев”, които са част от третия градски ринг. С изграждането им ще може да се стига от бул. “България” до кръговото кръстовище при 4-ти км на бул. “Цариградско шосе”, като се заобикаля центърът.
Работи се и по реализирането на втория етап от ремонта на трасето на трамвай №5, който трябва да започне следващия месец.
В плановете на общината влиза и ремонт на бул. “Александър Стамболийски” в частта от бул. “Константин Величков” до Западен парк. Трябва да стартира и разширението на бул. “Копенхаген”.
До края на февруари трябва да завърши и ремонтът на тунела към жк “Люлин”
700 хил. квадратни метра тротоари ще бъдат ремонтирани в София през следващите години. За целта общината получи заем от 50 млн. евро от Европейската инвестиционна банка. Към кредита се добавят и 10 млн. евро собствени средства.
Така общо 60 млн. евро, или 120 млн. лева, трябва да бъдат вложени в пешеходната инфраструктура на столицата. Кметовете ще получат и 30% от сумата, за да могат да определят за кои отсечки да се харчат средствата. Останалата част от парите ще се разпределя на централно ниво.
Част от средствата са и за залесяване в рамките на пешеходната инфраструктура. Ще се слагат и колчета, които да пречат на паркирането, както и огради, които трябва да спират пътните инциденти с пешеходци.