Народната власт планира от Панчарево да плаваме с корабчета до "Княжево"

28.01.2023 16:36 Христо Николов
Близо до стената на Панчаревския язовир водата е вече видимо зеленикава. СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ
Остатък от дигата, която е строена навремето заради бъдещия плавателен канал Панчарево - Княжево, все още си стои в “Младост 4”.

Водният басейн е направен, за да задържа придошлите води на река Искър

Макар всички да наричат любимото на столичани място за отдих Панчаревското езеро, в действителност това е язовир, и то създаден преди не повече от 75 години.

Или както го наричат хидроинженерите - долен изравнител на язовир “Пасарел” и ВЕЦ “Кокаляне”. Което означава, че в него се събират преминалите през другите две съоръжения води, за да може да се регулира оттокът от тях и после да се влива отново в река Искър.

Само най-възрастните софиянци днес си спомнят, че на това място не е имало нищо до Втората световна война.

Тогава Искър е бил много по-пълноводен от сега и в някои сезони се е разливал точно по тези места, където Бистришката река се е вливала в Искър.

В сезоните, когато реката прииждала, тук са се образували естествени въртопи и вирове. Между тях имало зеленчукови градини, ниви и пасища, които ту потъвали под водата, ту се появявали отново. Цялото това пространство е стигало почти до мястото на топлия минерален извор, който днес се пада почти на самия булевард “Самоковско шосе”.

Съществува градска легенда, че Панчаревският язовир е построен от прочутия кмет на София Иван Иванов, управлявал столицата между 1934 и 1944 г. Но миналата година по повод на 130-годишнината от рождението му излязоха две сериозни биографични книги за него и се оказва, че истината не е точно такава.

Панчаревският язовир

е строен между 1946 и 1948 г.,

а Ивран Иванов е освободен от Централния софийски затвор в края на 1946 година. Народният съд го е осъдил за фашистка дейност, но после се сеща, че не разполага с опитни хора, които да строят язовири. Пуснат е след застъпничеството на съветския хидроинженер Сергей Мойсеев, който е изпратен в България начело на група служители на “Гидрострой”, за да подготви строежа на язовир “Искър”.

По онова време голямото дело на Иван Иванов – язовир “Бели Искър”, все още не е бил довършен и ще не ще, новата власт е трябвало да го освободи от затвора. Хем да си довърши “Бели Искър”, хем да оглави работната група “Водостопански проучвания на река Искър”.

Целта на Панчаревския язовир е била да посрещне придошлите води от намиращите се по-нагоре по течението язовир “Пасарел” и ВЕЦ “Кокаляне”, които съществуват още отпреди Втората световна война. А това се е налагало заради предстоящото тогава изграждане на язовир “Сталин”, днешния “Искър”, който е замислен да е преди тях по течението на реката. Той е много голямо съоръжение и с право се е очаквало да увеличи още повече водния отток и да направи дотогавашните проблеми с разливането на реката още по-големи.

По-любопитното в случая е, че според тогавашните схващания язовир “Панчарево” е трябвало

да даде началото на нещо като софийски плавателен канал,

наречен “Канал Панчарево - Княжево”. От документите обаче не става ясно чия е първоначалната идея – на съветските инженери или на българските, защото всички са подписали вкупом проекта.

Основната цел на канала обаче съвсем не е била да може да се пътува с корабчета между Панчарево и “Павлово”, както се смята. А да осигури вода за напояване на зеленчуковите полета, които са били доста много в онези години, а и се е замисляло около София да се направи огромен зеленчуков пояс.

Каналът е трябвало да има обща дължина 20 километра, да започва от стената на Панчаревския язовир и да има едно 12-километрово отклонение към Семинарията с пристан на него.

И после да продължи горе-долу по трасето на сегашното околовръстно до “Павлово”. В добавка в Борисовата градина е трябвало да се изгради и малък ВЕЦ.

Широчината на канала е трябвало да бъде 20 метра, а дълбочината - 5 метра. Почти цялото съоръжение е трябвало да бъде оградено от дига, която да не позволява водата да се разлива, а върху дигата се предвиждало да има тротоари и да бъде залесено.

В документите има и сметки

колко ще струва всичко това

– 1,326 мрлрд. лв. 431 млн. лв. трябвало да струва водната централа в парка, 260 млн. лв. за частта от Панчарево дотам и други 650 млн. лв. за плавателната част след отклонението за Семинарията.

Това, което спъва работата по прокопаването на канала, е, че по-важното е било да се изгради големият язовир “Сталин” и парите са били нужни за него. Но партийното и държавното ръководство не изоставят идеята и лека-полека си проправя път убеждението, че прокопаването ще стане с “доброволния” труд на софиянци.

Което е отделна сага, проточила се почти до края на 60-те години. Почти цялото население на столицата независимо от професионалните му задължения е трябвало да полага определен брой трудодни за прокопаването на канала. При това не с помощта на техника, а на кирки и лопати.

В интерес на истината доста голяма част от изкопите за канала са били изградени и

дори днес из София могат да се видят остатъци от тях

Например между “Младост 3” и “Горубляне” все още стои едно леко възвишение, високо около 3 метра, което е трябвало да изпълнява ролята на дига за плавателния канал.

Следи от канала допреди десетина години имаше и пред магазин “Деница” в “Младост 2”, където често се образуваха две малки езера, в които рибари стояха редовно с въдица. Сега обаче там има бензиностанция. Остатъци от изкопите все още има и из жилищните комплекси “Кръстова вада” и “Малинова долина”, но заради застрояването напоследък почти са изчезнали.

Според съвременни хидрогеолози идеята за плавателния канал е била напълно несъстоятелна още от самото начало. Поради простата причина, че почвата на Софийското поле е много чакълеста. И дори да бяха намерили достатъчно вода, за да се напълнят изкопите, тя щеше лесно да се просмуква в земята.

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>