43% нелегален тютюнев пазар може да се „постигне“ само със забрани
Всяко ограничение трябва да се предшества от внимателно проучване на последиците
Само за последната една година употребата на нелегални тютюневи изделия в Сан Франциско е достигнала 43% от пазара. Това показват данни от сравнително изследване на Бристолския университет, представени от старши научния сътрудник на университета Жасмин Куджа по време на конференция в Лондон.
Тютюневият пазар в САЩ принципно е доста по-различен от европейския, а още повече от българския, защото съществен дял от него заема вейпингът, различни видове устройства за нагряване на тютюн, снус и много други продукти.
Затова и този ненормално висок дял на нелегална търговия всъщност има доста различен произход. Има твърде много фалшиви китайски продукти, имитиращи американски марки, различни видове нелегално произведени никотинови течности с високо съдържание на странични примеси, тютюн за свиване на цигари с неясен произход и т.н.
И всичко това може да бъде доста опасно за здравето. За „постигането“ на този зашеметяващ резултат съществен принос има това, че в края на 2019 г. властите в Сан Франциско тотално забраниха всички тютюневи изделия освен традиционните цигари. „И това е първата последица от тази забрана, вероятно тепърва ще видим и други“, смята Куджа.
За сравнение, в България делът на нелегалната търговия с тютюневи изделия дори по времето на своя разцвет през 2010 г. беше достигнал само до 34%, но оттогава спада непрекъснато, за да се смали в момента до 2,5%. У нас става дума предимно за цигари без бандерол, за имитация на определени марки или за продажба на тютюневи изделия, предназначени за дютифри търговия извън местата за нея.
Според ст. научен сътрудник Куджа всяко политическо решение за определени забрани и ограничения на тютюнопушенето трябва да бъде предшествано от внимателни проучвания за последиците.
Най-малкото защото има все пак различни степени на забрана, които в момента се обсъждат в Обединеното кралство, най-вече по отношение на алтернативите на обикновените цигари.
Едната е да има някакви възрастови ограничения за продажба на устройства за нагряване или на електронни цигари.
Друга степен е да се ограничат местата за продажба и да се лимитира или напълно забрана рекламата на такива устройства, независимо дали са за еднократна употреба или не.
Много разпалена в момента е дискусията за това да се забранят ли определени допълнителни вкусове, влагащи се в никотиновите течности, които са много атрактивни за децата. Такива са например плодовите вкусове, на дъвка и на какво ли още не.
Съвсем друга степен на забраната е устройства да се продават само след предписание на лекар, защото те все пак доказано намаляват и дори водят до отказ от тютюнопушене. И последното е да се наложи тотална забрана.
Изследването, което Жасмин Куджа представи, показва, че самите пушачи подкрепят най-много ограниченията за вейпинга в медиите и премахването на ароматизираните тютюневи изделия. По-слаба подкрепа посрещат плановете за за забрана на вейпинга за еднократна употреба.