Алек Попов: Някои посрещнаха отхвърлянето ни за Шенген с мазохистична радост. А кървавите диаманти не влизат през България

20.01.2023 21:53 Мила Гешакова
АЛЕК ПОПОВ

Привидната свобода може да бъде по-коварна от откритата тирания

Днешната криза бе забъркана от политици и може да се реши единствено от тях

Трябва ли да се натрупат още болка, срам и безредие, за да се измъкнем от блатото

Светът навлезе в ерата на “не-смеха”, която е предвестник за нов тип деспотизъм

- Изпратихме драматична 2022 г. не само в България, но и по света. Намирате ли в нея нещо, което да ви предизвика за нов роман или разказ, г-н Попов?

- Годината наистина беше драматична, по-скоро трагична, но от няколко години живеем в “интересни времена” - нещо ми подсказва, че те не са свършили, а кулминацията предстои.

Механизмът, по който реалността прониква в литературата, е различен за всеки, аз лично не се ръководя от никаква специална програма за отразяване на значимите събития; понякога малки детайли открехват вратата и зaдвижват фантазията, която вплита големите теми от живота в тъканта на едно произведение по най-неочакван начин. Това е деликатен процес и няма нищо общо с комсомолския порив да бъдеш актуален на всяка цена, да се мяташ от рубеж на рубеж, от кауза на кауза. Тези идеи са залегнали в разказа ми “Пътят на охлюва”, който “24 часа” беше така любезен да публикува.

Драматичните събития, на които сме свидетели днес няма как да бъдат осмислени без едно по-дълбоко вглеждане в нас самите, в интуицията ни за добро и зло, отвъд рекламните слогани, самодоволството ни и чувството за непогрешимост. Повърхностните аналогии с миналото също не могат да ни помогнат, защото историята винаги държи по някой скрит коз в ръкава си. Тя никога не се повтаря. Вероятно това отговаря и на въпроса защо хората рядко се учат от грешките на предшествениците си.

- Наскоро се завърнахте от САЩ, където бяхте гост на Коледния трети пазар на българската книга в Чикаго, организиран от Културен център “Магура”. Кои са най-популярните български заглавия за сънародниците ни там?

- Тези, които са популярни и тук. Все пак става дума за българска общност, а днес информацията пътува бързо. Хората се осведомяват. Културният център “Магура” е пример за самоорганизация на будните българи в духа на най-добрите традиции на Просвещението. Необременена от бюрокрация, независима организация, която се ръководи от малък, изключително сърцат екип и разчита на широка мрежа от доброволци. Тук сякаш са си дали среща най-добрите черти на американския и българския дух: липсата на предразсъдъци, предприемчивост и отвореност, неформалната празничност, любопитството и съзнанието за културна принадлежност. Животът в Америка не е лесен, призракът на самотата дебне от всеки ъгъл и усещането за общност може да се окаже спасително. Да се срещнеш с толкова български заглавия, подбрани с вкус, прелетели хиляди километри, наистина е рядък, вълнуващ момент. През тази година имах честта да бъда гост и на Фестивала на българската книга в Брюксел - още едно събитие, организирано с много ентусиазъм и доброволен труд. Мисля си, че ако тези форуми на книгата се превърнат в трайна тенденция и се разпространят сред повече наши общности в чужбина, това ще е положителен знак за бъдещето.

- Представихте “Мисия Туран” и “Сестри Палавееви” пред българската общност в Чикаго. Кое в тези две ваши известни произведения ги развълнува най-много?

- Смехът е една от най-силните и чисти емоции, които най-трудно се поддават на манипулации. На пръв поглед “Сестри Палавееви” и “Мисия Туран” разказват две съвсем различни истории, но като метод и стил, като подход към митовете от миналото доста си приличат. И двата романа действат освобождаващо - поне така съм чувал от читатели, и за мен подобна оценка е най-голямата награда.

- Смениха се не само управления, но и поколения в политиката ни - защо комуникацията между тях не върви така, както върви между вас и читателите ви?

- В живота и в литературата няма как да протече пълноценна комуникация, ако някой се е окопал в позицията на абсолютната истина и непогрешимост.

Манихейство, дуализъм, богомилство - в духовен план ние продължаваме да сме в плен на заблудите, които тези ереси са насадили в мисленето ни.

За мен е много странно, че именно интелектуалците, поне част от тях, са станали проводници на това опростено разбиране за живота, възможно е да се дължи на неизживяното вляние на социалистическия реализъм.

Но ако някой толкова държи на моралното си превъзходство, което все пак е вид суета, не би следвало изобщо да се докосва до политиката - това е територия на компромиса, на играта, на волята за власт. Дори когато на пръв поглед целите са благородни, политиката си остава не особено благороден спорт. Влизайки в тази игра човек трябва да е наясно, че ще загуби част от себе си, вероятно по-добрата част. Това често ни се представя като жертва пред олтара на общото благо. И може би щеше да бъде, ако не беше силният елемент на лична корист, който няма как да се скрие.

Този баланс между частния и обществения интерес всъщност е единственото мерило за морал в политиката. Ако балансът клони към частното, работата е зле. Ако се наклонява в полза на общия интерес, значи човекът е относително читав. Трябва да се научим да ценим тези малки разлики, а не да търсим съвършенство там, където го няма.

- И други знаци от профила на властта символизират промяна - доскоро ни управляваха генерали, сега проектокабинетите са в ръцете на учени с титли. Разделенията са и според университета, от който е дипломата на кандидата за власт, също - според опита от предишни управления и липсата на какъвто и да е. Кое е по-добро за България?

- Най-добре е да има политици, които си разбират от работата. Политиката е много сложно изкуство и е твърде наивно да очакваме, че генерали, учени или, недай си боже, интелектуалци могат да се справят на този терен по-добре от онези, за които това е призвание. Не казвам, че един генерал не би могъл да стане политик, но просто трябва да има талант за това.

Политиката се усвоява на терен, а не се преподава в университетите. Тук дипломата не играе особена роля, академизмът даже може да навреди, защото между теорията и живота има огромна разлика. Не че е лошо да си малко по-културен, нали, това ще ти отвори някои врати, ще ти помогне да се ориентираш по-добре в международните отношения, да разчетеш културните кодове и ще ти спести ред конфузни ситуации. Но не може да замени политическия инстинкт, житейската мъдрост, познанието за човешката природа и психологията на масите, които се придобиват единствено чрез опита. Тази криза беше забъркана от политици и може да се реши единствено от тях, независимо от професионалния им бекграунд.

- След 4 парламентарни вота, скандали и обществен разкол, Нидерландия и Австрия не ни допуснаха в Шенген. Какво ни казаха с отказа си и какви ще са последствията за държавата ни?

- Като оставим настрани икономическите последствия, има и елемент на унижение, който допълнително ерозира каузата на европейското единство. Не мисля, че това решение беше справедливо, още по-малко - далновидно. Пък и едва ли ще реши и проблемите с мигрантския натиск и организираната престъпност. Не мога да разбера мазохистичната радост, с която някои в нашата страна посрещат тази новина, самобичуването, на което се подлагат в “най-добрите” традиции на съветската самокритика. Има нещо болезнено в тази реакция, нещо крайно сервилно, което предизвиква инстинктивно отвращение. При всичките ни кусури, а те не са никак малко, най-голямото препиране на капитали не се случва тук. Кървавите диаманти определено не влизат през България, нито сме крайната дестинация на трафикантите на плът, нито има, поне доколкото знам, джихадисти с български паспорти.

Между другото, направих си труда да надникна в сайта на Frontex - европейската агенция, натоварена с опазването на морските граници на съюза. Там има-няма 2000 души, половината чиновници, с перспектива да станат 10 000 към 2027 г... И как с такива мижави сили се охраняват хиляди километри граници?! На практика целият този натиск се поема от няколко южноевропейски държави, които далеч не са най-богатите, а на това отгоре са принудени да търпят и всевъзможни упреци. На фона на всички ресурси, които се пръскат за далеч по-маловажни неща.

- Войната в Украйна също носи разделение сред българите - за и против Русия. Не знам дали сте успели да забележите, но по улиците на София често се чува руска реч. Кое ни държи близо до “братушките” и коя е здравословната дистанция?

- Руският все още е “лингва франка”, или общ език за много хора в постсъветското пространство. Съвсем не е задължително тези, които го използват, да споделят неоимперските въжделения на сегашния руски режим. Разделението в нашето общество по тази линия има своите исторически корени, но по същество е модерен феномен, който има много повече общо с възхода на социалните мрежи, фалшивите новини, конспиративните теории, културните войни и нивото на лична неудовлетвореност от съществуващия ред. Русия пропусна исторически шанс да капитализира своето внушително културно наследство, научен потенциал и огромни природни ресурси, за да изгради една приемлива алтернатива на глобалния мейнстрийм. Предпочете да заложи на грубата сила, вкопчи се в носталгията по вехтото съветско минало, в миражите за имперско величие и в крайна сметка пося гибел и разруха. Сега вече е излишно да мъдруваме дали е могло да се случи иначе. Сигурно е можело, но в историята има значение само това, което реално се е случило. Времето не може да се върне назад, колкото и да ни се иска. Има граници, които, като се преминат, влизат в действие свирепите сили на Немезида, а срещу тях са безсилни и най-могъщите армии. Това са древни механизми за възстановяване на равновесието в света, на баланса между доброто и злото, на метафизичната справедливост, ако щете, които са валидни за всяка обществена система. Когато този баланс е нарушен, сривът е неизбежен. И тогава е най-здравословно да стоиш колкото се може по-далеч от тези, които са дръзнали да разгневят богинята на възмездието.

- Кое предизвика политическото безплодие да не излъчим редовно правителство до момента и очаквате ли нормализация след вот през 2023 г.?

- Напоследък много се спекулира с понятието “нормалност”. Но тази, за която всички бленуваме, всъщност не е нормално състояние на човека, а продукт на многовековни усилия, дисциплина на ума и тялото, на познания, които почти не се срещат в естествен вид. Напротив, много по-естествено е състоянието на хаос, безредие, невежество и тирания, в което човечеството е пребивавало през по-голямата част от своето съществуване тук, на земята. Да се изпадне до това състояние, всъщност е много лесно. За да се излезе от него обаче, са необходими целенасочени усилия. Не съм убеден доколко обществото ни е готово за тях, може би трябва да се натрупат още болка и срам, още безредие, за да се задейства инструментът на колективната воля, който ще ни измъкне от блатото.

- До края на 2022-а чествахме 100-годишнината от рождението на Радой Ралин, който с епиграмите си осмиваше режима на Живков. Защо обаче гласът на сатириците днес не се чува?

- Радой беше нашият Диоген, не се сещам за по-сполучливо сравнение. Циничен и нежен едновременно, саркастичен, остър, но и много хуманен в разбирането си за човека. Не се слагаше на никого, нито на властващи, нито на властващи моди, нито дори на народа. Беше вечната опозиция на тъпотата и грубия материализъм, без да се кипри с някаква висша духовност. Такива хора винаги ще бъдат рядкост.

Що се отнася до сатириците и защо гласът им не се чува. Който има уши, чува. Но този глас сякаш е най-силен в условията на диктатура. Може би не живеем в чак такава диктатура? Това е по-оптимистичната хипотеза. Но има и друга. Понякога си мисля, че привидната свобода може да бъде по-коварна от откритата тирания. Светът сякаш навлезе в ерата на “не-смеха”, която е предвестник за нов тип деспотизъм. Младите, а и не само те, привикват към една култура на извънредна обидчивост, която граничи с истерията. Това е някаква болезнена форма на егоцентризъм, която ни кара да вярваме, че целият свят се върти около нас и нашите чувства. Корпоративното зомбиране и академичната цензура също не насърчават особено способността ни за самоирония и анализ. И все пак да не забравяме, че голямата европейска литература е долетяла именно на крилете на сатирата като антитеза на лигавите рицарски романи и каноничните текстове. Бокачо, Сервантес, Рабле... Може би завръщането на критичния европейски дух ще се случи по същия начин - през смеха и развенчаването на новите кумири.

CV

Алек Попов е роден е в София през 1966 г.

Завършил е Националната гимназия за древни езици и култура и висше в СУ специалност “Българска филология”.

Автор е на романите “Мисия Туран”, “Мисия Лондон”, “Черната кутия”, “Сестри Палавееви" 1 и 2 сборниците с разкази “Митология на прехода”, “Ниво за напреднали”, “Телесни плевели” и др.

Член-кореспондент в БАН.

Носител е на множество отличия за литература.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>