След 12 дни протести връщат картата за една линия в София (Обзор)
Реално обаче услугата, която ползваха 36 хиляди столичани, ще се предлага поне след месец
Пътниците в София отново ще могат да пътуват с карта за една линия в градския транспорт, а отмяната ѝ издържа точно 12 дни. Председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев обяви, че ще предложи тя да бъде възстановена.
Това обаче може да се случи най-рано след месец и половина заради процедурите. Решението трябва да се прегледа от работна група, а срокът за обществено обсъждане на промените е месец.
Картата за една линия отпадна от 1 януари. За автобус, тролей и трамвай тя струваше 23 лв., а ако не е персонална - 28 лв.
За метрото пък беше по-скъпа - 35 лв.,
ако е със снимка и име. 42 лв. беше цената, ако не е персонална.
Този вид превозен документ се е ползвал от 36 хил. души. Отпадането на картата предизвика вълна от недоволство у столичани. Те заляха с жалби омбудсмана, защото ползват само едно превозно средство, а с промените са принудени да си купуват или месечна карта за цялата мрежа за 50 лв., или годишна за 365 лв. Заради протести ще отпадне и глобата от 3 лв., ако не се валидира картата.
Дебатите по темата в СОС в четвъртък обаче реално дадоха старт на предизборната кампания на политиците, въпреки че до изборите има още 9 месеца. Съветници излязоха с декларации в защита на картата, но нито един не си призна, че е подкрепил предложението. Всички обаче заявиха, че отпадането на картата за една линия е грешка и са били против конкретно тази идея на експертите, но гласували “за” заради добрите идеи в документа.
Каня комитета от общински съветници, които са автори на тарифната политика, на заседание, за да преразгледат своето решение. Припомням, че предложението е подписано единодушно от общински съветници. Очаквам бързо и разумно решение на проблем, който засяга 36 хил. жители, които ползват тази карта, каза Георгиев преди заседанието на СОС.
Решението за новата тарифна политика бе взето през юли. Тогава председателят на БСП - София, Иван Таков предложи карата за една линия да остане, но идеята му не бе приета. Сега сме свидетели на недоволство от гражданите, хаос с документите за транспорт, опити за обяснения и оправдания от ръководството на Центъра за градска мобилност, обясни Таков пред в СОС. Преди това той отиде в парламента, където заедно със съветници и червени депутати от София обявиха, че ще настояват за връщането на старите превозни документи отпреди 1 януари. Искат още на дискусия да се постави и
връщането на талоните за 10 пътувания
срещу 12 лв. в метрото и в наземния транспорт, защото са се утвърдили като “любим начин за пътуване”.
Още в началото на годината всички ние разбрахме, че сме родили едно недоносче, което не отговаря на очакванията за по-добро качество на живот в столицата на хората, които са ни дали доверието си, заяви Бойко Димитров от “Демократична България”.
Лидерът на “Патриоти за София” и шеф на транспортната комисия Карлос Контрера коментира, че очевидно се върви към възстановяване на месечната карта. Едни подписват, после се отричат, настава
групова амнезия кой какво е предложил
Резултатите от подобна политическа шизофрения се виждат. А що се отнася до тарифната политика - явно сме се предоверили на експертните предложения, единодушно подписани, каза Контрера.
В обяснения през фейсбук влезе и Борис Бонев. Не съм предлагал картата за една линия да отпадне. Подкрепих общия доклад за въвеждане на новите билети и карти само защото в него бяха включени 4 изключително важни цели. Очевидно е, че една от мерките предизвика големи полемики - отпадането на картата за 1 линия. Това решение ще се преразгледа и тя ще се върне, написа той.
А страстите в залата продължиха по-късно и при приемането на решението 9 млн. лв. за ремонта на Борисовата градина да се прехвърлят към нови 48 междублокови пространства. Те обаче ще са в шест района, които се управляват от ГЕРБ - .“Красна поляна”, “Надежда”, “Връбница”, “Илинден”, “Сердика” и “Възраждане”. Обяснението бе, че само към тях е можело да се прехвърлят парите от ОП “Региони в растеж”, защото попадали в зоните на Интегрирания план за градско възстановяване и развитие. БСП и ДБ бяха категорични, че това е “предизборна карта на града”, но предложението се прие, за да не се загубят парите.