Причината за смъртта на парапланериста е вихър, който го блъснал в "Мусала"
Загиналият след полет над Мусала парапланерист е сред най-опитните у нас
Смъртта на парапланерист след полет над Мусала отново изведе на преден план познатия въпрос - ако имахме медицински хеликоптери, можеше ли този трагичен случай да бъде избегнат?
Парапланеристът Тома Стоичков, който загина вчера, след като близо 3 часа чакаше военен хеликоптер, е бил един от най-перспективните ни пилоти, коментират негови колеги в този спорт. Той е бил и победителят в първото състезание по прелети в Банско. Днес приятелите му търсят отговорът на най-важния въпрос - кога държавата ще осигури бърза помощ в планините.
В последния си полет Тома Стоичков е имал добра видимост, а времето е било спокойно, показват кадри на друг парапланерист, с когото излетели заедно над Рила. Първите думи, които казват за него приятелите му, си приличат.
"Най-усмихнатият парапланерист", казва Калин Костадинов.
"На всеки винаги е помагал, никога не ме е предавал в нищо и съм щастлив, че съм го познавал", добави Георги Джолев, шампион по парапланеризъм.
Стоичков е бил и достатъчно опитен - с над 500 часа във въздуха.
"Според очевидци, които са били горе на върха, когато са го видяли при инцидента, е загубил контрол върху крилото си и в опит да го оправи, да излети отново, не е могъл, височината е била много ниска. Това е свободно падане надолу. Това, което е станало при него е, че го е поело с много голяма сила и го е завъртяло и може би със сила го е ударило в стената, защото иначе няма начин да си счупи и двата крака така", казва Калин Костадинов.
На въпроса дали някакъв поет риск е причина за инцидента приятелите на парапланериста отговориха категорично.
"Не, не. И този полет, който се е опитал да реализира сега във фаталния ден, го е правил много пъти, дори надвишавайки много повече разстоянието", казва Костадинов.
"Дори като сме участвали в състезания той не е обичал да лети с голяма скорост, а да бъде по-предпазлив и умееше доста добре да оценява условията и да пази себе си", допълва Джолев.
Около 3 часа минават, докато военен хеликоптер е изпратен към Тома. Калин също е падал. С разликата, че го е спасил медицински хеликоптер.
"Мен са ме изваждали от 2900 м. в Пиринеите. За 35 минути хеликоптерът дойде и на 45-тата минута бях в медицински център", обясни той.
Такъв медицински хеликоптер у нас продължава да се обещава. Но парапланеристите все по-настоятелно задават въпроса кога и в България ще има такъв хеликоптер.
"Ние не можем да направим едно свястно състезание в световен мащаб, тъй като ако стане някакъв инцидент като този с Томи - ние не можем да му предложим ефикасна помощ", обясни Костадинов.
Чаканият хеликоптер може да дойде най-рано в края на тази година.
Познат на починалия парапланерист посочи вероятната причина за смъртта му.
"Аз се отказах в последния момент и отидох на Коняво. До 11.00ч на горна станция показваше 6м/с. Очаквах след обяд до усили още защото в Уинди предвиждаха вятър 10-12м/с на 3000м. Понякога при по-силен вятър на старта Маркуджик 2 показва по-ниски стойности от реалното. Защото склона е много стръмен се получава нещо като вълна пред склона на която може да се крепиш без търсиш термика. Но излезеш ли от възходящата зоната виждаш че вятъра е по-силен.
Предполагам че е решил да се извози до Мусала на реене. Неговия инструктор го беше правил с тандем само че при по-слаб вятър . Като е достигнал височината на върха е установил, че не може да пробива напред дори и с натиснат спид. Не имал достатъчно височина да пусне по вятъра да мине над роторната зона отзад. За това е решил да пробва да кацне на върха. Като е доближил склона с натиснат спид се натъкнал на силна турболенция и ситуацията е излязла от контрол. Това е Мусала все пак не е расник като усили вятъра да си кацнеш горе", пише Ясен Христов.