30 000 коли на ден по жълтите павета - с нова технология няма да “мърдат” (Обзор)
- Институтът за културно наследство трябва да одобри специалната смола
- Няма да се загубят парите от ЕС, но министър Шишков иска срок кога ще бъдат пренаредени
Булевард “Цар Освободител” с емблематичните за София жълти павета е единственият в Европа с подобен тип настилка, по който има движение с повече от 30 хил. автомобила дневно. В държави подобни участъци отдавна са пешеходни.
Но тъй като жълтите павета са и културно наследство, при ремонта не може да се ползва обичайната технология за участъци с голям трафик. Така вместо допустимите фуги от 3 до 5 мм в момента между паветата са зейнали значително по-големи.
Да проверят ремонта, направен миналата есен, който събра бурни коментари на софиянци и политици от всякакви цветова, в неделя отидоха заедно регионалният служебен министър Иван Шишков и кметът на София Йорданка Фандъкова, представители на фимата изпълнител, експерти и общински съветници.
Преди това министърът шумно и настоятелно покани Фандъкова да дойде и обясни защо паветата се местят.
И веднага щом и камерите бяха на място, Шишков строго попита кмета: През декември поехте ангажимента да внесете яснота за технологията на жълтите павета. Не я получихме, от МРРБ обаче получихте удължаване на срока от 6 месеца. Кога ще имате яснота дали има технологичен проблем, как ще бъде отстранен и кога ще бъде коригиран?
Отбеляза, че са пропилени и 15-те дни хубаво време и празната София около коледните празници. Зимата е мека, но идните дни се очаква сняг в София, отвърнаха му от кметския екип.
Участъкът от бул. “Цар Освободител”, чието пренареждане приключи през септември,
представлява само 1,5% от целия проект
на стойността 204 хил. лв. “Нито един лев още не е платен. Ще бъде платено, когато всички сме сигурни, че работата е свършена качествено”, увери Фандъкова.
За целта нова технология трябва да бъде одобрена от Националния институт за недвижимо културно наследство, а времето да позволява работа. Преди пролетта не е резонно да се почва, е позицията на експертите.
Министърът пък е уверен, че от НИНК ще вземат бързо и адекватно решение, след като получат новия проект за пренареждане.
Заздравяване на пясъчната възглавница на 4 см подготвят експертите, обясни проф. Димитър Назърски от експертния съвет към общината. С използване на водоразредима смола в малки количества се ангажира част около 15-20 мм от пясъка и се получава полимер, като се създава легло за всяко паве, а приплъзването ще е невъзможно. Фугите са от 3 до 5 мм, описа той новата технология. Така проблемите с големите фуги и разместването щели да бъдат решени, но температурата на въздуха трябва да падне под 10 градуса.
Новата технология вече е пробвана в лабораторна среда,
очаква се експериментът на място върху 250 кв. м да даде същите добри резултати.
“До края на седмицата ще предадем на общината доклад с цялата технология, дори ще си позволим и количества за материалите за изпълнението да посочим”, съобщи професорът. Тестовият участък е на мястото, на което се съхраняват паветата.
Всички виждате и сме съгласни, че паветата бяха наредени безобразно
и трябва да бъдат пренаредени. Аз няма да допусна повече експерименти с тях. Затова още от първите дни направихме експертен съвет с най-добрите специалисти. Те направиха допълнителна проверка за основата, излязоха резултати от тестовете, които са отразени в предварителния протокол. Наистина трябва да се намери начинът, когато се пренаредят, това да е устойчиво и трайно и да е моделът, който да се прави в следващите участъци в следващите години, обясни Фандъкова. Тя увери, че пренареждането на жълтите павета ще бъде съобразено и с изискването за по-ниски температури за новата технология.
Боян Делчев от фирмата изпълнител на проекта посочи, че
в проблемния участък не е имало пътна основа,
а те не са проектант и могат само да изпълнят зададеното.
“Беше изпълнена технология за паважни настилки, които не са за тежко движение. Това е заданието, не може да изпълним друго. Пясъчната основа е еластична и няма как да очакваме да заклини паветата, така че да не мърдат от динамичното натоварване”, обясни той разместването. Затова сега се налага нова технология. Пробният участък е подготвен, очаква се смола на 18 януари.
До дни пък комисия към Столичната община ще излезе с доклад, в който ще посочи какви точно са грешките при досегашното редене и как това да бъде поправено.
Няма риск да се изгубят парите по европроекти, с които се прави ремонтът.
Предистория между кмет и министър: той уволнен от нея след смъртта на дете, днес отрича да отвръща на удара
Има ли личен нюанс в работата между служебния строителен министър и кмета на София?
“Ние не искаме да наложим финансова корекция на София, защото ще накажем София, а не Фандъкова. Аз не искам да наказваме София, а да бъдат завършени проектите.”
Това обяснява министър Иван Шишков и настоява, че няма лични отношения към кмета Йорданка Фандъкова, независимо че тя го е уволнявала.
Арх. Шишков беше освободен през 2021 г. като главен архитект на столичния район “Триадица” след тежък инцидент, при който 15-годишно дете почина от токов удар на тротоар на бул. “Ив. Гешов”.
Незаконният кабел се оказа захранващ един от преместваемите обекти, които се поставят и контролират от главните архитекти по райони.
Проверка на Столична община тогава показа, че на тротоара са поставени общо 5 преместваеми обекта, като в документите за поставяне на всеки от тях са допуснати сериозни нарушения. Нито един от тези обекти нямаше удостоверение за въвеждане в експлоатация, а присъединяването им към електричеството е било направено в разрез с нормативната уредба.
На брифинг веднага след инцидента Фандъкова обяви, че районът е бил получил 6 указателни писма за извършване на проверки за незаконни преместваеми обекти, като не е изпратил никаква информация за проверки, които е правил.
Тежкият инцидент се случи на 14 февруари 2021 г., дни след това арх. Шишков беше отстранен от поста. След месеци той влезе в състава на екипа на служебния министър на регионалното развитие арх. Комитова и остана и в трите кабинета на президента Радев, а в последния е министър. В тези периоди работата на Столична община е във фокуса на вниманието му.
“Фандъкова тогава лично ме нападна, но това няма значение за мен. Ако вкарам лични отношения към нея, това значи да наказвам София, а аз обичам София повече от нея", обясни тази събота архитект Шишков пред bTV.