Инж. Боновски: Линейката стига, докъдето има път, а медицинският хеликоптер - докъдето трябва
"Това, което се случи на 30-и беше, че изпълних дълга си, както трябва всеки един български гражданин да направи в подобен случай. Беше една невероятна случайност, че в този момент бяхме над Банско с хеликоптер. Хеликоптерът е мой. Малък е и не е пригоден за спасяване. Разбрах, че има бедстващ човек, обади ми се шефът на ПСС, който е в Банско. Многократно сме работили в случай на необходимост. В този случай направих това, което е необходимо", това разказа в предаването "Лице в лице" по bTV инж. Мариян Боновски, член на Световната хеликоптерна асоциация, по повод случайното му участие в спасителна акция в планината.
„Отидохме с нашия хеликоптер. Взехме го и го свалихме на стадиона. Около 8-9 минути беше спасяването. 2 минути и половина беше полетът до мястото. Обратният полет беше 6 минути. На спасителите щеше да отнеме часове“, каза той.
"В България е необходима държавността. Човешки живот се губи непрекъснато, по всяко време. Не може непрекъснато да се подиграваме с човешкия живот", допълни Боновски.
Боновски посочи, че след въвеждането на спешната въздушна помощ в Германия преживяемостта се е повишила с до 30%.
"Около 25 хиляди живота сме могли да спасим, ако имаше системата „Хермес“. 211 000 човека живеят на места, на които въобще няма достъп на линейките. Линейката стига дотам, докъдето има път. Хеликоптерът стига дотам, докъдето е необходимо и докъдето трябва", така инж. Боновски коментира сагата с медицинските хеликоптери.
Според него създаването на дружеството „Хелимед Сървисис“, което ще предоставя спешна медицинска помощ по въздух, е било хубава стъпка, но то не бива да става част от Авиоотряд 28.
„Няма държава с света, в която структурата, която вози президента, да започне да извършва „Хермес“. Отряд 28 не е създаден за това“, подчерта Мариян Боновски.
„България няма проблем с купуването на хеликоптери, а има проблем с въвеждането на системата. Моите уважения, но пилоти, които имат по 20-30 летателни часа на година, няма как да са пилоти. Един пилот трябва да има поне 300 или 500 часа годишно“, категоричен е той и добави, че е необходима промяна и в тел. 112.