Предстои гореща 2023 г. за феновете на италианската рок банда "Монескин"
След изключително успешната 2021 г., в която италианската рок банда „Монескин” победи едновременно на фестивала в Сан Ремо и на „Евровизия”, изминалата 2022 г. бе годината, в която Дамиано Давид, Виктория Де Анджелис, Етан Торкио и Томас Раджи се утвърдиха като неизменно присъствие на музикалната сцена. През изминалите 12 месеца групата имаше концертни изяви в Европа, в САЩ, Мексико и Япония, участва в американските музикални фестивали „Лолапалуза” в Чикаго, „Коачела” в Калифорния и „Глобал ситизън” в Ню Йорк. Музикалната банда се върна и като почетен гост на сцените на феста в Сан Ремо и на „Евровизия” в Торино. А на 9 юли „Монескин” буквално взриви Рим с двучасов зрелищен концерт на античния хиподрум „Циркус Максимус”, на който присъстваха 70 000 зрители, сред които и американската кинодива Аджелина Джоли и дъщеря й Шайло, пише БТА.
Северноамериканският етап от турнето на „Монескин”, озаглавено „Loud Kids Tour” (в превод: „Турнето на шумните деца”) бе едно от най-успешните през 2022 г. То стартира от Сиатъл през октомври и приключи в средата на декември в Лас Вегас, като билетите за него се разграбваха часове, след като бяха пуснати в продажби, а опашките за влизане в концертните зали бяха огромни.
Изминалата 2022 г. беше и богата на номинации и музикални награди за „Монескин”. Групата спечели призът „Изборът на публиката” за най-добра група на годината, видеомузикалната награда на Ем Ти Ви за най-добро алтернативно рок видео за „I Wanna Be Your Slave”, Американската музикална награда в категорията за най-любима рок песен за кавъра им на класиката на „Фор Сийзънс” - „Beggin”, а края на ноември беше номинирана и за „Грами” в категорията за най-добър нов изпълнител, като отличията ще се връчват на 5 февруари. Единствените статуетки, които се изплъзнаха на Дамяно Давид и компания през 2022 г., бяха Европейските музикални награди на Ем Ти Ви. Там „Монескин” беше номинирана в две категории – за най-добра рок група и за най-добра италианска рок група, но отличията на церемонията в Дюселдорф бяха спечелени съответно от „Мюз ” и от „Пингуини Татичи Нуклеари”.
Изпълнителите от „Монескин” бяха и звезди на червения килим на кинофестивала в Кан, където бе и премиерата на биографичната продукция за Елвис Пресли на Баз Лурман, в саундтрака на която те участват с нова трактовка на хита на Краля на рока „If I Can Dream”.
Откъм концертни изяви настоящата 2023 г. се очертава също толкова успешна за „Монескин”. Предстоят нови етапи в Европа от „Турнето на шумните деца”, като билетите за някои от концертите отново се разграбиха като топъл хляб и групата трябваше да обяви и допълнителни дати за спектаклите си на Олимпийския стадион в Рим и на стадиона „Сан Сиро” в Милано през юли.
През ноември бандата обяви, че на 20 януари ще се появи третият й студиен албум, озаглавен „Rush!”, по който е работено в Лос Анджелис, Япония и Италия. Групата казва, че се е вдъхновила за него от „Рейдиохед”, но анализатори говорят и за вдъхновяване от стила на „Бон Джоуви” и „Аеросмит”.
В средата на декември бе обявен и списъкът с песните в албума. Той ще съдържа 17 парчета, като 15 от тях ще са на английски, а само 2 – „La fine” („Краят”) и „Il dono della vita” ( „Дарът на живота”) ще са на италиански. Някои от песните в албума са вече добре познати вече на феновете на „Монескин”. „Mammamia” и „Gasoline” са неизменна част от концертите на бандата, „Kool Kids” беше представена за първи път на концерт в Мексико тази година. На сцената на "Циркус Максимус" през юли бандата изпя и откъс от ново парче, по което работи. Незавършената композиция дори нямаше име и бе наречена условно „Trastevere”, като сега остава загадка дали това няма да е едно от парчетата в новия им албум.
През май на „Евровизия” в Торино изпяха за първи път „Supermodel”, която се превърна в един от енергизиращите хитове на годината и за който бандата разказа, че се е вдъхновила от обсесията на много хора в Лос Анджелис да живеят като суперзвезди. Песента се изкачи на първо място в класацията за алтернативна музика на „Билборд”, което беше постижение за италианска група. На 7 октомври квартетът пусна и баладата си „The Loneliest”, която веднага се озова в класациите на 28 страни по света и дебютира на 53-а позиция в класацията за световни хитове на „Спотифай”, което бе рекорд за дебют на най-висока позиция там. Клипът към баладата пък бе изгледан от 1,2 милиона потребители на „Ютюб” за първите 24 часа от завъртането му в платформата. Песента е посветена на темата за преживяването на загубата на близък човек. На 17 декември „Монескин” пусна парче-изненада за феновете си – една от двете италиански песни в предстоящия им албум – „La fine”. А за 13 януари, седмица преди премиерата на албума, те обещаха премиера на сингъла „Gossip”, в който си партнират с Том Морело, китарист на групата „Рейдж агейнст дъ машин”.
Говорейки за музикални партньорства, след като се срещна с „Монескин” на кинофестивала в Кан, латинодивата Шакира не скри интереса си да си сътрудничи с тях. А през лятото Дамиано Давид, фронтменът на „Монескин”, бе забелязан на вечеря с дижейката Мадам Бети, свиреща на партита на Мадона, и се заговори за евентуална колаборация между рокаджиите и на Кралицата на попа. Слуховете станаха още по-упорити, след като членове на групата бяха забелязани на парти в дома на Мадона в Ню Йорк през есента.
В киното освен в саундтрака към „Елвис” „Монескин” се включиха и в друг проект – документалната лента „Освободете Нудем Дурак”. Филмът е за кампанията на Роджър Уотърс от „Пинк Флойд” за освобождаването на турската певица от кюрдски произход Нудем Дурак, която сега излежава присъда от 19 години в турски затвор по обвинения във връзки с Кюрдската работническа партия. На певицата бе разрешено да отнесе китарата си в затвора, но там тя бе унищожена по време на претърсване. Когато разбрал за това, Роджър Уотърс решил да прати една от прочутите си китари на певицата, като преди това тя преминала през няколко държави, където известни музиканти се разписали върху нея и отправили окуражаващи послания към турската си колежка. Сред тези музиканти бяха и четиримата от „Монескин”.
През 2022 г. групата си спечели признание от много видни личности. В интервю за сп. „Ню мюзикъл експрес” Иги Поп, с когото преди време италианците записаха нова версия на хита си „I Wanna Be Your Slave” , им отдели специално внимание. За Дамиано Давид той каза, че е невероятен певец, за Виктория Де Анджелис, че е експлозивна басистка, за Томас Раджи, че е спокоен и мощен като Джо Пери от „Аеросмит”, а за Етан Торкио, че има интелигентен стил на свирене, който не се ограничава само до рок, но вкарва и ритъма на денса, техното и електрото. „Монескин” познават в миналото бедността и мрака, което днес им дава предимство спрямо другите”, заяви в интервюто Иги Поп.
През лятото главната редакторка на „Вог”, влиятелната Анна Уинтур покани „Монескин” в кабинета си в редакцията на изданието и позира с четиримата пред камерите, а после коментира срещата в пост в социалните мрежи.
През октомври 91-годишната италианската сенаторка Лилиана Сегре, оцеляла от Холокоста, сподели по време на участие в телевизионната програма „Ке темпо ке фа” по РАИ Тре, че много харесва „Монескин”, защото са свестни младежи. Тя призна, че толкова много й се нравело звученето им, че когато слушала песните им, дори не обръщала внимание на текстовете.
През изминалата година стана ясно, че бандата е успяла да събуди от кома украинско момиче, пострадало в автомобилна катастрофа по време на бягство на семейството й от войната в Украйна и е докарано за лечение в клиника в Торино. След три месеца в кома, малката Анна се събудила именно от звуците на песни на „Монескин”, които обожавала.
Популярността на италианската рокбанда й осигури и няколко значими интервюта. „Вог” на два пъти фокусира вниманието си върху тях. През лятото английското издание на списанието разказа кои са „Монескин” и откъде са тръгнали в музиката. А през декември групата грейна на корицата на италианското издание на списанието. За фотосесията четворката носеше тоалети на „Гучи”. Изданието публикува и пространно интервю с четиримата музиканти под формата на приятелски разговор с творческия директор на „Гучи” Алесандро Микеле. В него членовете на бандата разказваха какво е времето за твореца, как самите те пишат музика и сместват стиловете си. Те споделяха и какво е да си погълнат постоянно от страх, че можеш отново да се превърнеш в анонимен човек. В интервюто четиримата от „Монескин”, които са родени в Рим, разказваха и, че Вечният град ги отрезвява, защото там всеки се държи с тях, като с обикновени хора, а не като със звезди. Те си припомниха, че в началото на кариерата си, когато са пеели по улиците на Рим, мнозина са им се подигравали, но това не ги е отказало от музиката и сега смятат, че успехът, на който се радват, е нещо, което са си заслужили с усилен труд.
През октомври в предаването „Ке темпо ке фа” „Монескин” казаха, че се радват, че са изнесли италианския рок извън Италия и обясниха защо техният стил изключва дрогата, секса и алкохола - първо, защото възприемането на рока като нещо освобождаващо до пределите на разюздаността е отживелица и второ, от уважение към феновете, които могат да бъдат заредени с енергия само с една добра музика.
В интервю за италианското „Радио Ди Джей” „Монескин” пък споделиха, че искат един ден хората да казват за някои млад изпълнител, че прилича по звучене на тях, което би било истинско признание за творчеството им.
В други интервюта през годината Дамиано разкри, че тайната на изключителния му глас се дължи на дефект на гласните струни и заяви, че креативността идва от един здрав мозък, който няма нужда от стимулиране чрез алкохол и дрога. А Виктория пък призна, че от малка не толерира разликата между половете, докато нейните колеги от групата заявиха, че не я възприемат като нещо различно от тях заради пола й.
Но не всичко, свързано с „Монескин”, през годината мина гладко. Много пъти те породиха и оживена полемика. На финала на американското си турне, на сцената в Лас Вегас потрошиха скъпите си инструменти и коментарите за това в социалните мрежи не бяха много ласкави. Появата на Дамиано на концерт в Бостън с дълга черна пола с дълбока цепка, а после по бели гащи и бели чорапки също бе широко коментирана. Както и тоалетът му в будоарен садо-мазо стил на „Коачела”. А пък манията на Виктория да си прави постоянно селфита с разголен бюст й спечели много почитатели в социалните мрежи, но и накара доста коментатори да напишат, че когато тя позира облечена, това вече ще бъде наистина голяма новина. В отговор на критиките срещу Виктория, които се засилиха, след като тя пусна и снимка как седи полугола върху тоалетна чиния, нейните колеги от „Монескин” казаха, че те нямат проблеми с нейната голота и щом на нея й е приятно да е гола, нека да е гола, защото това е истинската свободата на духа, която те уважават.
На видеомузикалните награди на Ем Ти Ви разголеният бюст на Виктория в допълнение на разголените задни части на Дамяно на сцената бяха цензурирани по време на директното предаване на церемонията по телевизията. По повод на тази цензура Дамиано каза, че тя показвала, че все още има много предубеждения спрямо рок групите и жените. За да избегнат вероятно повторна цензура, четиримата музиканти се явиха на церемонията за Американските музикални награди доста елегантни, със сака, бели ризи с панделки, подпъхнати под яката, с крачоли на панталони, прихванати към черни гащи с жартиери, така че горната част на бедрата им остана провокативно разголена, което отново бе широко коментирано.
Политическите отклонения на Дамиано също бяха предмет на полемика. На концертите на „Коачела” и на „Циркус Максимус” той се провикна: „Освободете Украйна. Майната й на войната. Майната му на Путин”, превръщайки се в една от италианските звезди, критикуващи руската военна агресия в Украйна, което му навлече критики от привържениците на прагматичния подход в отношенията с Русия. А когато десноцентристите, оглавявани от крайната десница на Джорджа Мелони спечелиха парламентарните избори в Италия през септември, вокалистът на „Монескин” коментира, че това е тъжен ден за родината му и си навлече гнева на привържениците на десните.
„Монескин” обаче успяха да накарат и много хора да се заинтересуват освен от музиката им и от други неща, свързани с тях. През лятото някои от членовете на групата летуваха в Пулия, което насочи вниманието към тази италианска област като популярна туристическа дестинация. Пак през лятото Дамиано заедно с годеницата си Джорджа Солери осиновиха 6-годишно коте, което е полусляпо, болно и е било малтретирано в миналото. Те го кръстиха Зиги Стардъст, вдъхновени от алтерегото на Дейвид Боуи. Така котето се присъедини към другите две котки на Дамиано – мъжкаря Леголас, кръстен на персонаж от „Властелинът на пръстените”, и женската котка Биде, кръстена чисто и просто на бидето в банята на певеца, зад което тя се заклещила и била спасена оттам с намесата на пожарникарите. Страстта на вокалиста на „Монескин” към котките накара много италианци да се поинтересуват как могат и те да си осиновят коте. А домашните видеа, в които Дамиано пее някои от хитовете си в компанията на някоя от котките си или позира гол, прикрил с котка някои стратегически места от анатомията си, станаха истински хит в интернет.
Когато Виктория призна, че страда от синдрома: „Страх да не пропусна нещо” (FOMO – Fear of missing out), който я карал непрекъснато да излиза навън, дори и когато е изтощена, мнозина се разровиха в интернет да проверят какво означава това. Много хора се заинтересуваха и от фибромиалгията, вулводинията и ендометриозата, от които стана ясно, че страда годеницата на Дамиано, а не малка част от феновете му си купиха и нейната поетична книга „Госпожица Никоя”, която тя издаде наскоро, въпреки че имаше и такива, които заявиха, че Джорджа Солери не заслужава никакво медийно внимание, тъй като е само годеница на една известна личност.
През 2022 г. каквото и да направеха „Монескин”, те винаги попадаха сред горещите новини в Италия и по света. Очертава се 2023 г. да бъде също толкова гореща за тях и откъм музика, и откъм изяви, и откъм медийно внимание. Така че феновете им няма да бъдат разочаровани през идните 12 месеца.