През 2023 г.: Забавяме темпото - чиста храна, работа без нерви, мрежа без хейт
Какво идва с 2023 г.? След мрачната и нажежена от страхове 2022 г. се молим за по-спокойни 12 месеца.
На 22 януари започва и китайската година на Заека - този знак е символ на дълголетие, мир и благоденствие.
Какви промени в стила на живот да очакваме, кои са интересните тенденции и личности, които ще привличат вниманието в различни области.
Заекът бяга бързо, но прогнозите са, че през 2023 г. тенденцията ще е на забавяне на темпото.
Вижте трендовете за 2023 г., както ги описа Павлина Трифонова
Може да изглежда, че пандемията е трайно зад гърба ни и войната в Украйна вече не е толкова непосредствена заплаха, но това е привидно. Тези две големи опасности ще продължат да определят посоката и през 2023 г. според повечето анализатори.
Очакванията са, че икономическата криза ще трае поне до лятото и възстановяването ще отнеме години, и то при положение че войната приключи скоро и растящите случаи на коронавирус в Китай не доведат до появата на нови, по-опасни мутации.
Потребителите са изправени пред по-високи цени, по-високи лихви, намаляващи нива на спестявания, повече заеми и по-ниски нива на богатство. Засега потребителските разходи се задържат. Тъй като икономиката се забавя, може да сме изправени пред по-продължителна рецесия, предизвикана от потребителите, а не просто пред значителен спад на инвестициите и свързаните с това загуби на работни места, казва професорът по финанси Михир Десай пред “Харвард бизнес ревю”. Според него способността на Китай да се справи с мерките за коронавируса и рязко нарастващите цени на енергията в Европа ще остават критично рискови за инфлацията. Да се смята, че тя може да се забави и да се върне към ниски нива до края на 2023 г., е по-скоро фантазия.
По-вероятно е да бъде над 5%, което означава, че лихвите трябва да останат високи за дълго време. Това от своя страна води до по-труден достъп до нови заеми и до изплащане на стари.
Очакванията са, че все повече хора ще прибягват до кредитни карти, за да плащат текущи разходи, а тези с по-ниски доходи и висока задлъжнялост да се изправят пред ограничен достъп до кредити заради високата безработица и забавящата се икономика.
В тази нова среда търговците трябва да се съсредоточат върху изграждането на симбиотични взаимоотношения чрез по-добро разбиране на онлайн разговорите и предприемане на по-бързи действия. Именно това ново разбиране ще помогне на марките да създадат значими преживявания и да се доближат до своите потребители, каза Дейвид Лоу, глобален маркетингов директор в платформата за наблюдение на социалните медии Talkwalker.
Все по-често потребителите търсят социалните медии, за да отговорят на въпросите си. Според някои анализатори TikTok например трябва да пази гърба си независимо от растящата си аудитория, тъй като нововъзникващите конкуренти като BeReal набират сила. В САЩ една трета от тийнейджърите използват вече него.
В същото време, докато влиянието на Twitter намалява, това на платформата Mastodon продължава да расте, защото тя е проектирана така, че да бъде идеална негова версия, но с по-малко омраза и повече общност. Най-важното нещо, за което е необходимо да имате план, е възможен пълен колапс на социалната мрежа, която използвате, съветват експерти. За да не се окажете извън събитията, се присъединете и към алтернативна и бъдете готови да направите бързо промяната при нужда.
Позовавайки се на данни от проучване сред своите клиенти, американската платформа за споделяне на изображения и социални медии Pinterest прогнозира, че връщането към корените ще засегне и интериора на дома. Модерни ще са ретро мебелите и всякакви винтидж декорации.
Влаковият транспорт също ще направи голямо завръщане през 2023 г., тъй като повече хора търсят устойчиви и по-евтини алтернативи на пътуването с кола и самолет.
Растящите разходи за живот ще се отразят и на семейните забавления през уикенда. Ще се търсят нискобюджетни атракции в града, посещения в музеи, аквариуми и книжарници, разходки сред природата и места за пикници вместо скъпи пътувания и екскурзии. И причината за това не е само растящите им цени, а и несигурността по летища и магистрали заради протести и природни катаклизми.
Да се пътува, става все по-трудно, а и хората са уморени от заобикалящата ги действителност, за да си причиняват допълнително стрес и във времето си за почивка. Освен това не са склонни да работят толкова много, страхувайки се от прегряване, което допълнително се отразява на доходите им.
Предпочитат да консумират по-малко,
но да имат повече лично време и спокойствие, тъй като са осъзнали, че то е далеч по-важно за благосъстоянието, отколкото поредната нова вещ или екзотична екскурзия, платена с дълги часове труд и разболяващ стрес.