Кошмарът да летиш след кошмара COVID (Инфографика)
- Един пилот по-малко от догодина, а скоро нито един
- Конструктори работят върху цялостна промяна на пътническите салони, за да побират повече хора, без да се жертва удобството
Пандемията от COVID-19 се превърна в кошмар за глобалната авиация, периодът на разпускането на мерките – в кошмар за пътниците. Огромните загуби на авиокомпаниите ги принудиха да режат персонал и полети, а новият бум на пътуванията ги свариха неподготвени. Така зажаднелите да оставят изолацията зад гърба си пътници се сблъскаха с хаос и огромни опашки по летищата, с отменени и отложени с дни полети, с тонове изгубени багажи, лошо обслужване и нервите им се опънаха докрай.
Неочакваното бедствие, което сполетя света, вече наложи необратими промени в самолетните пътешествия (виж инфографиката по-долу), но и накара хората от тази индустрия сериозно да се замислят какво трябва да се направи в бъдеще, за да бъдат върнати и задържани досегашните, но и да бъдат привлечени нови клиенти.
Така смели концепции, които преди изглеждаха по-скоро като фантазия, започнаха да придобиват реални очертания. Сп. “Форбс” очертава някои тенденции, които ще определят как ще пътуваме в близките 1-2 десетилетия.
Една от големите промени, която вече е задействана и е продиктувана от съображения за икономии и липса на персонал, е в търговските полети занапред да има само един вместо двама пилоти.
40 държави, сред които Германия и Великобритания, са поискали промяна на регулацията. Според Европейската агенция за сигурност на полетите премахването на втория пилот може да се случи още през 2027 г., но е свързано с опасения за сигурността и с допълнителен стрес за хората, които управляват сложните машини. Допълнително съображение е, че младите пилоти няма как да се учат от по-опитните, както става, когато летят заедно. Всичко това е свързано с усъвършенствана автоматизация на системите.
Целта е някой ден всичко да се управлява автоматично,
а пилотът да присъства единствено в случай на извънредна ситуация.
Нарочена като голям замърсител на околната среда, авиацията е отговорна за 3,6% от вредните емисии в ЕС, тъй като модерните самолети използват керосин като гориво. Нови данни показват, че захранваните с водород самолети могат да излязат на пазара до 2035 г. Те ще могат да превозват със стотици повече пътници от традиционните си събратя, използвайки много по-чист източник на енергия.
Дизайнът им ще се промени драстично. Тенденцията е към обединяване на крилата и фюзелажа в едно, както и в използването на военни технологии в търговските самолети. Редица
научни екипи работят по машини с формата на буква V,
като местата за пътниците ще са разположени в крилете от двете страни. Смята се, че самолети с подобна форма ще пестят около 20% гориво.
Авиокомпаниите винаги са се опитвали да максимализират броя на пътниците във всеки полет, без да жертват удобството им. Възможно е в бъдеще да се въведат седалки на два етажа в икономичната класа, които да дават повече пространство. В новите дизайни се оформят и две други тенденции. Според едната пасажерите биха се чувствали по-добре, ако металните птици нямат прозорци, другата настоява на обратното – прозрачните части да станат все повече, например покривът.
Все по-усилено се работи и върху създаването на електрически летящи таксита за кратките разстояния. Те обединяват технологиите от самолетите и хеликоптерите за вертикално излитане, удобно за градски условия. Така летателните апарати ще се приближат максимално до местата, където хората живеят и ще ги улесняват във всекидневното им придвижване. Прогнозите са, че първите летящи петместни таксита – за пилот и 4-ма пътници, ще се появят още през 2025 г. и скоро след това ще станат толкова използвани като метрото в големите градове. Няколко години по-късно ще навлязат и напълно автоматизираните безпилотни летящи превозни средства.
След пенсионирането на “Конкорд” през 2003 г. все по-упорито се говори за завръщането на свръхзвуковите полети, с които Атлантическият океан ще се прелита за около 3 ч. Миналата година няколко големи авиокомпании, сред които и “Делта еърлайнс”, съобщиха, че са сключили договори за купуването на десетки машини от нов свръхзвуков самолет, който още е в разработка, но се очаква през 2029 г. Те летят на голяма височина – около 18 000 м, със скорост, по-голяма от тази на звука. Нещо повече – изследователски екипи в САЩ и Европа работят по проекти за хиперзвукови самолети, които ще достигат ръба на Космоса и ще вземат разстоянието Лондон – Сидни в Австралия за около 90 мин.
Пътниците в ЕС раздвоени да се разреши ли телефонът при полет
От втората половина на 2023 г. на пътниците в самолетите в ЕС ще бъде разрешено да говорят по мобилните си телефони по време на полет. Така те няма да има нужда да превключват апаратите си на самолетен режим от момента на излитането до момента на кацането, както досега.
Европейската комисия е разрешила на опериращите в рамките на континента авиокомпании да предоставят на борда 5G честоти, чрез които това да стане възможно, макар все още да не са известни всички детайли около техническата организация на цялата операция. Решението ще даде свобода на пътуващите не само да провеждат телефонни разговори, но също така да пращат есемеси, да имат достъп до приложения, да гледат видеа, да слушат музика и да свалят филми за минути. С други думи, те ще могат да се възползват от всички функции на смартфоните си, както го правят и на земята.
“Писането на съобщения, телефонните разговори и преносът на мобилни данни на борда на самолетите ще бъдат възможни след инсталиране на специално мрежово оборудване, наречено “пико-клетка”, което ще свързва чрез сателитна връзка самолета и наземната 5G мрежа”, уточняват от Еврокомисията.
Практиката досега бе преди излитането екипажът да моли пасажерите да преминат на самолетен режим.
Дълго време се смяташе, че мобилните мрежи могат да объркат комуникациите на полета и това да доведе до инциденти. Опасенията са, че те имат способността да влияят върху автоматичната система за контрол, но експерименти показали, че рискът е минимален. Според тях в САЩ все още има съмнения, че 5G мрежите пречат на полетните системи и дори могат да променят данните от измерването на надморската височина. За ЕС и Великобритания обаче това не е проблем, обяснява Дай Уитингам, шеф на британския комитет за сигурност на полетите. “При нас има различен набор от честоти на 5G, освен това настройките за мощност са по-ниски от разрешените в САЩ. Затова вероятността от намеса е много малка”, казва той. До момента няма регистрирана самолетна катастрофа, причинена от използването на електронни устройства на борда.
Уитингам смята, че нововъведението ще улесни много пътниците, които искат да комуникират по лични или професионални дела, докато са в небето. Британският специалист допълва, че сега тази възможност е отворена от регулатора, но няма да се пристъпи към практически действия, докато всички проверки не докажат категорично, че е безопасно. На държавите членки е даден срок до 30 юни 2023 г. да предоставят 5G на авиокомпаниите. “Небето вече не е ограничение, когато става въпрос за капацитета, предлаган от супербързите връзки”, заяви Тиери Бретон, еврокомисарят за вътрешния пазар.
Макар плановете на ЕК да бяха приветствани като голяма стъпка напред, не всички пътници са щастливи. “Това е твърде депресираща новина”, пише потребител в туитър. “Няма да е особено приятно човекът до теб да говори по време на целия полет”, добавя друг.
“Край с тишината. Самолетът бе останал едно от малкото места, в които си откъснат от телефона и можеш да се отпуснеш напълно, без да контактуваш с никого”, заключава поредният разочарован.
Полетният режим на телефоните досега временно дезактивираше всички трансмисии на сигнали на радиочестоти. Дори и при този режим обаче пътниците можеха да слушат вече свалена музика, да гледат свалени филми и да играят на видеоигри. Airplane mode, както подсказа името му, бе въведен за полетите, но мнозина го използваха, за да си осигурят малко лично пространство и спокойствие.