Общините готови за новото саниране, дори сами дават пари, за да тръгне
Крайният срок за приемане на документите по първия етап на програмата бе преместен от 31 март на 31 май догодина
Противно на прогнозите, че новата програма за безплатно саниране, финансирана по Националния план за възстановяване и устойчивост, няма да предизвика интерес, проверка на “24 часа” по общините показа небивал ентусиазъм – и на хората, и на местните власти.
Регионалното министерство ще даде старта на процедурата на 22 декември,
научи “24 часа”. От тази дата общините вече ще приемат заявленията от сдруженията на собствениците на жилища в сградите. Крайният срок за приемане на документите бе преместен от 31 март на 31 май догодина за първия етап, в който блоковете ще получат 100% от средствата безвъзмездно. Онези, които не успеят да се класират, остават за втория етап, при който грантът ще е само 80%.
Основните опасения бяха, че в блоковете, в които все пак проявяват интерес към санирането, хората трудно ще съберат помежду си пари за технически паспорт на сградата, за обследванията и за архитектурното заснемане. Условието е те да направят предварително тези разходи и да кандидатстват, а ако бъдат одобрени, тези пари да им се възстановят. Няма обаче гаранция, че всички ще бъдат одобрени и това, естествено, буди подозрението, че парите ще бъдат платени напразно.
Става дума за разход от около 6 до 8 лв. на квадратен метър и за по-голямо жилище сумата е около 1000 лева.
Оказва се обаче, че много общини са взели решение те
да финансират тези дейности
и после да си възстановят разхода. И дори да не търсят обратно парите от собствениците на жилища в сгради, които не бъдат одобрени.
Общинският съвет на Варна например е гласувал да отпусне от бюджета на града за 2023 и 2024 г. общо 20 млн. лв. за тази цел.
Такива проекти за решения са включени в дневния ред на заседанията на общинските съвети също и в Бургас, Благоевград и Пазарджик.
Но дори там, където местната власт не може да си позволи този разход, се правят много неща, за да тръгне процесът гладко.
Във Варна например са създали специално звено към общината, което оказва безплатно консултантска помощ на всички, които се интересуват. При предишната програма за саниране, когато финансирането беше 100% от националния бюджет, във Варна бяха санирани 40 сгради и има още 45 сдружения, които подадоха документи, но не успяха да получат финансиране.
Община Велико Търново планира широка разяснителна кампания с обществени обсъждания по квартали. За около 30 жилищни сгради в старопрестолния град дейностите вече са напреднали – правят се обследвания и се изготвят технически паспорти, съобщи арх. Николай Миладинов от дирекция “Строителство и устройство на територията”.
Във Велико Търново очакват парите да стигнат за между 50 и 150 блока, ако по-масово участват по-малки кооперации, които не са панелни, пресметнаха експерти в общинската администрация.
Община Благоевград организира вече четири срещи с представители на сдруженията на собственици за разясняване на условията и реда, по които ще се кандидатства.
Кметът Илко Стоянов увери хората, че общината ще оказва пълно съдействие в процеса по кандидатстване. За улеснение на сайта на общината са публикувани линкове към националните регистри на енергийните одитори, консултантите, надзорни фирми, проектанти. Кандидатите получават и логистична помощ в областния информационен център. За изготвяне на обследванията, сертификата и техническия паспорт са необходими скици и архитектурно заснемане и ако собствениците не разполагат с тези документи, те
ще им бъдат дадени от архивите на общината, каза кметът.
Добре са се подготвили и в Пазарджик. Според кмета Тодор Попов за администрирането и обработването на документацията общината има опита и капацитета да се справи. Дори всички сдружения да подадат документи за кандидатстване, ние сме готови да съдействаме и комплектуваме документацията, каза той.
От месец насам след решение на общинския съвет на варненската община Аксаково администрацията прави срещи с представителите на етажните собствености с цел подготовка на документацията и кандидатстване за средствата.
Етажните собствености, които възнамеряват да кандидатстват, са доста на брой. Причината е, че останаха много блокове, които преминаха през регистрация на сдружение още при предишното саниране, но парите не стигнаха за тях.
Според кмета на Аксаково Атанас Стоилов лимитът за тяхната община от 15 млн. лв. би бил достатъчен за 50% от блоковете на територията на общината, които са кандидатствали при предишната програма. Ако сред тях има по-малки жилищни блокове, сумата ще стигне и за повече.
Според предварителната информация, която имаме, община Смолян ще разполага с лимит от около 30 млн. лв. Те ще са достатъчни за саниране на 20 до 30 жилищни блока. Ние имаме готовност за 50-60, т.е. очакваните средства ще стигнат за половината. Затова смятам, че освен 1,4 млрд. лева, предвидени в плана за възстановяване, трябва да има държавна политика за финансиране с още 1-2 млрд. лева, за да бъдат реализирани всички готови проекти, каза пред “24 часа” зам.-кметът на община Смолян Марин Захариев.
В Свищов интересът също е голям. Информационната кампания при нас започна по-рано и вече имаме около 35 заявления с изпълнение на техническо обследване, сключени договори с фирми, които да извършат енергийното обследване, и изчакваме да предадат паспортите си. 12 от тях вече са готови за кандидатстване. Щом отвори програмата, започваме, увери пред “24 часа” кметът на Свищов Генчо Генчев.
Кметовете масово недоволни от финансовите лимити
Кметовете са недоволни от лимитите, които са наложени по програмата. Таванът на финансирането е 150 млн. лв., в Пловдив, Варна и Бургас – по 80 млн., а в други 40 общини – до 50 млн. лв. Има и списък с около 80 общини, в които лимитът е 30 млн. лв., а максимум 15 млн. лв. могат да се изразходват във всички останали.
Това са индикативни, а не гарантирани средства, защото кандидатстването ще бъде на състезателен принцип. А това означава, че ако в някоя община не могат да стигнат тавана на средствата, те ще отидат в друга.
Свищов например е от общините, които могат да получат до 30 млн. лева. Кметът Генчо Генчев твърди, че така не всички желаещи ще получат пари, защото ще стигнат най-много за 5-6 големи блока с по около 130 апартамента всеки. А в общината вече има подадени 35 заявления от сдружения на собствениците.
Не ни поставят на равен старт, за да може общини, които работят, организирали са се, успели са да си подготвят блокове и сдружения, да получат за всички, каза той.
Трябваше да се измисли методология за разпределението на този ресурс, но министерството е подходило по най-елементарния начин – на всички по малко.
Това е доста странно, на 230 общини, които са малки и средни, ще им бъде предоставен ресурс до 15 млн. лева.
Не разбирам логиката на това, защото сред тях има такива, които едва ли ще имат обекти за саниране за 15 млн. лева, каза Тодор Попов, кмет на Пазарджик и председател на Националното сдружение на общините в Република България.
В Пазарджик с тези 30 млн. лв. ще се направят 10-12 блока или 15, ако квадратурата е по-малка. Това са около 90 000 кв. м. с оглед на обявените релевантни цени. А в Пазарджик има регистрирани 210 сдружения, така че ако направим 15, ще останат още 195. Това е крайно недостатъчно като ресурс. А и трябва да е ясно времето за саниране. Не може да се чакат общини, които 5 години след като са били одобрени, още не са усвоили средствата. Би трябвало да се определи, че ако 2 или 3 години парите не се усвоят, те се преразпределят. В противен случай се оказва, че държавата не стимулира отличниците, а двойкаджиите, което според мен е погрешен управленски подход, каза Попов.
350 блока в София подготвени, помагат районните кметства
В София районните кметства ще са местата, които ще приемат документите от етажните собствености, които ще кандидатстват за саниране. Засега Столичната община е решила безплатно да е само архитектурното заснемане на сградите. То обаче не се налага да се прави навсякъде – изисква се при изготвянето на технически паспорт на сградата
само ако оригиналните проекти за строителството на блока са се изгубили
По принцип проектите би трябвало да се съхраняват именно от общината. Около 350 блока в София имат готовност да кандидатстват за саниране по Националния план за възстановяване и устойчивост, като повечето от тях са регистрирали сдружения на собствениците.
В район “Красна поляна” например има 13 регистрирани сдружения на собствениците още от предишната програма.
Те са подготвили необходимите документи, но се оказва, че тепърва трябва да провеждат нови общи събрания специално за да вземат решение, че ще участват конкретно в санирането, което сега започва. Въпреки че крайният срок бе отложен с два месеца, се опасявам, че няма да има достатъчно време, защото
до 31 май догодина трябва да са готови всички обследвания,
технически паспорт и т.н., коментира пред “24 часа” Оник Пилибосян, координатор на район “Красно село”.
Доста регистрирани сдружения – около 20, има и в район “Кремиковци”, който обхваща кварталите “Ботунец”, “Враждебна”, “Кремиковци”, “Бухово” и “Яна”.
За класираните блокове районното кметство ще поеме изцяло подготовката на документите и подаването им в МРРБ, но разходите за изготвянето на технически паспорт и за обследванията не сме в състояние да поемем. Ще помогнем обаче на хората с архитектурното заснемане, каза районният кмет Лилия Донкова.
На сайта на регионалното министерство преди няколко дни бяха пуснати контактите – имейли и мобилни телефони, на всички координатори за санирането в районните кметства.