Застрахователи, министър и надзор в тежък спор заради “Зелена карта” (Обзор)
Браншът смята, че масово се измислят катастрофи в чужбина
Поправка в Кодекса за застраховането е на път да скара застрахователите с властта. Поводът - внесен от служебния финансов министър проект за промени, които ще бъдат обсъдени във вторник от икономическата комисия в парламента. Целта е да се разреши проблемът с българското бюро “Зелена карта”.
Както “24 часа” вече писа, от три години над българското бюро има европейски мониторинг заради забавени или отказани плащания от наши застрахователи при произшествия в чужбина.
Предложението за промени предвижда българското бюро да се разплаща, а
компаниите да учредяват банкова гаранция
в негова полза. Механизмът ще работи на принципа “първо плащаш, после оспорваш”.
На специална пресконференция, организирана от Асоциацията на пострадалите от катастрофи, застрахователите обявиха проекта за “опасен” и предрекоха значително поскъпване на задължителната “Гражданска отговорност” и дори фалити в сектора.
Служебният финансов министър Росица Велкова пък заяви, че “въпросът е до такава степен ескалирал, че ни е поставен в критериите за след присъединяването към ЕРМ-2”.
Тя обясни, че българското бюро “Зелена карта” не изплаща полици за пътно-транспортни произшествия с български автомобили в Италия. Велкова уточни, че неизплатените задължения само към италианското бюро са за 10 милиона лева.
Министърът уточни, че текстовете в кодекса са буквален цитат на правилата на бюрата от системата “Зелена карта”, според които изплащането на щетите става преди оспорването им. През септември министър Велкова предупреди, че може да бъдем изключени от системата “Зелена карта”, което означава всеки пътуващ в чужбина да си купува полица от държавата, в която отива.
“Това не е вярно. Няма риск да бъдем изключени”, опонира задочно Борислав Богоев, председател на българското бюро “Зелена карта”. Той призна, че от 2018 г. насам сме под мониторинг от световното бюро, но смята, че ако имало реална опасност да бъдем изключени, това щяло вече да бъде направено. Богоев смята, че носител на валидна застраховка “Гражданска отговорност” в ЕС е регистрационната табела на автомобила.
Българското бюро “Зелена карта”, Асоциацията на българските застрахователи и Българската асоциация на пострадалите при катастрофи смятат, че автоматичното плащане на предявени претенции при катастрофи в чужбина, без да се провери документацията и без възможност да се откаже плащане, ще доведе до източване на ресурс от страната. Генералният секретар на националното бюро Стефан Софиянски заяви, че ЕП вече е сезирана за трансгранична измама и пране на пари.
Учредителят на асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров пък бе категоричен, че
с произшествия се фабрикуват застрахователни събития,
а Софиянски даде конкретни примери с “виновен” български водач, който изобщо не е бил на територията на дадена държава, откъдето идва претенцията. Или “потърпевшият” никога не е участвал в катастрофа. Имало случай с претенция за смърт за лице, което не се е раждало.
Според застрахователите принципът “плащаш и след това оспорваш” е променен през 2020 г. с изрично изискване кореспондентите да представят банково извлечение за заплащане на вредата на увреденото лице.