Гениалният Кулябин пренесе "Нора" от Ибсен от IX век в интернет

15.12.2022 14:45 Лили Първанова
Радина Кърджилова (в средата) е Нора Снимка: Ст. Щерев, Народен театър
Иван Юруков е внушителният Торвалд Снимка: Ст. Щерев, Народен театър
Режисьорът Тимофей Кулябин впечатли българската публика Снимка: Ст. Щерев, Народен театър
Чатове в телефоните на героите от сцената, виждат зрителите Снимка: Ст. Щерев, Народен театър

Гениалният руски театрален и оперен режисьор Тимофей Кулябин представи своята версия на "Нора" от Ибсен в Народния театър. Премиерата на спектакъла се превърна в истинска театрална сензация, в която са задействани всички форми на сценичните изкуства - главните герои си пишат съобщения на сцената, танцуват, играят на игри, преобличат се за минути, а зрителите виждат думите им на екран и в две паралелни стаи в един изумителен синхрон.
Спектакълът е изключителен по своя характер и смелост да се представи почти без думи, само с чат между героите. Ансамбловата, прецизна, доведена до съвършенство работа на актьорите, приковава от първата минута вниманието и постановката се чете над главите на публиката по един много личен и интимен начин.
Именно така Кулябин помества героите в съвременността, независимо какво време се визира от Ибсен, Шилер или Горки.
В постановката "Нора" или "Куклен дом" по Ибсен, главни действащи лица се Иван Юруков и Радина Кърджилова, но и останалите - Ана Пападопулу, Дарин Ангелов, Илиана Коджабашева, Василена Винченцо, Надя Керанова, Жаклин Даскалова, Димитър Николов, Благовест Благоев, Зафир Раджаб имат място на сцената в пространство от нови технологии. Като характеристика на образите им не изпъква никой конкретно, но всички общо са изключително впечатляващи.
Няма как да не подчертаем, че важна предпоставка за театъра на Кулябин е школата на Олег Кудряшов - "Мастерская Кудряшова". Това е феноменална система в Руската театрална академия (ГИТИС), вид театрален организъм, който свързва студентите на Олег Кудряшов по начин, който не само не изключва, а предопределя наличието на собствен метод.
В края на пиесата по Ибсен, написана през 1879 г., Нора затръшва вратата на домашния си живот, уморена от това как цял живот е била само едно "дете-кукла", първо на баща си, после на съпруга си. Играна в Англия през 1889 г., пиесата е пример за зараждащото се движение "Новата жена" - словосъчетанието използва ирландската писателка Сара Гранд няколко години по-рано. Публиката по онова време е скандализирана, че в търсене на свобода, Нора напуска съпруга си, дори децата си.
Макар чисто хронологично появата на "Куклен дом" на български език в самия край на ХІХ век - 1897 г., да не е кой знае колко отдалечена от тази на драмата, тъкмо това различие обуславя интерпретациите на творбата. Проблемът на буржоазната дама в пиесата на Ибсен, изразен в стремежа й да се самоопредели като индивидуалност, изглежда твърде отдалечен от вълненията не само на българската жена през въпросния период, а и от действителността ни тогава изобщо.
Книгата "Българската Нора" от театроведа Борислав Петранов представя тенденциите в театралните интерпретации на "Куклен дом" на Ибсен на българска сцена. Пиесата предизвиква и до днес голям интерес, а образът на нейната героиня е емблематичен за редица режисьори и актриси.
В ролята на Нора са влизали една след друга актриси от голяма величина - Роза Попова, Маня Икономова, Адриана Будевска и Цветана Манева. Не по-малко талантливата от тях Радина Кърджилова също е изключително убедителна в превъплъщението си на героиня, която напуска богат и сигурен дом, съпруг и деца, за да отстои принципите си.
В основата на драмата си, Ибсен поставя реални събития. Прототип на Нора е норвежко-датската писателка Лаура Килер, която Ибсен познава добре. Когато съпругът на Лаура се разболява от туберкулоза и е необходимо лечение на юг, тя тайно взема заем от банката. След време обаче се оказва, че няма възможност да върне дълга и в отчаянието си тя решава да даде фалшива полица, но после размисля и я унищожава. Съпругът научава за всички действия на жена си. Отначало й прощава, но под влияние на семейството и приятелите, променя отношението си и поисква развод, който бързо е оформен. Отнемат децата на Лаура и дори я обявяват за душевноболна. Но след време съпругът помолил Лаура да се върне у дома. Тя се върнала, отново станала негова съпруга и започнала своята литературна дейност, като постепенно изплатила всички дългове...
С днешна дата пиесата на Ибсен продължава да е едно от най-репертоарните произведения в световния театър.
Поканата на директора на Народния театър - Васил Василев към Тимофей Кулябин да режисира "Нора" на българска сцена, безспорно е събитие в исторята на новия ни театър.
Постановката "Нора" можете да гледате на Нова година - 31 декември, 13, 14 и 15 януари от 19,00 часа в Народния театър.

Други от Оживление

Телешки скалопини с богат винен сос

Вашата любима рецепта може да спечели 20 лева. Снимайте как приготвяте предпочитаната си манджа и ставате част от рубриката ГАСТРОГУРУ. Един от вас - известен или неизвестен

Георги Георгиев, който подрежда с кауза София

“Да подредим града с Георги Георгиев” - ето така общува със софиянци председателят на СОС Георги Георгиев. Той направи подкаст, в който разказва за всичко - от това как да помогнем на децата със

Силвия Лулчева и Васил Бинев участват във втория филм на Яна Титова – “Диада”

В главната роля във втория филм на Яна Титова - “Диада”, е 19-годишната актриса Маргарита Стойкова, позната от сериала “Татковци”. Тя играе Дида, която е на 16 години и живее в малък град

Въпросът за условията на труд в киното е на дневен ред в Кан

Въпросът за условията на труд в киното е на дневен ред в Кан, съобщи АФП. Да се работи в киноиндустрията е мечта, която все по-често се превръща в кошмар във Франция

Евелин Костова на 30: Влизам в новото ниво с много мечти, малко планове и с верни приятели

Актрисата Евелин Костова отпразнува 30-годишнината си, обградена от любимите си хора. За това сподели самата тя в инстаграм профила си, като сподели снимки със семейството си

>