Глобите за шофьори с SMS? Може, ако МВР ни има GSM-а

11.12.2022 18:40
Владимир Тодоров
Полицаи в Рим патрулират пред Колизеума.

Според Асоциацията на пострадалите от катастрофи само с промени в наредба на вътрешния министър

От 2 години полицията няма договор с куриерска фирма и търси нарушителите на адресите им - така само 43% плащат санкциите

Българските шофьори да бъдат задължени да предоставят на МВР своя мобилен номер и актуален мейл, за да получават информация за дължимите глоби на пътя.

Подобен механизъм работи перфектно в Нидерландия и Грузия - две коренно различни държави. Другаде в Европа теглят пари от картовата сметка на нарушителите. А в България полицаите продължават да търсят хората по домовете им и дори от две години нямат договор с фирма за куриерски услуги.

Българската асоициация на пострадалите при катастрофи има идея как да се направи - при получаването на книжка или нейното подновяване веднъж на 10 години от шофьорите да се изискват мобилен телефон и валиден мейл.

Това в Грузия може да стане и у нас само с промени в наредби на министъра

на вътрешните работи. За подновяване на книжка трябват медицинско и снимка. Какво пречи да се изискват и телефон и мейл?”, пита Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

У нас от 930 хиляди електронни фиша за скорост, което е най-масовото нарушение на пътя, издадени от началото на 2022 г. до средата на ноември, са връчени едва 400 хиляди - по-малко от половината.

В България възмущението срещу нарушителите, които имат по няколко неплатени глоби, избухва при всяка по-тежка катастрофа и после заглъхва.

През последните години МВР налага все повече глоби за нарушения на пътя, но връчването им остава проблем, показват цифрите от статистиката на Пътна полиция. Данните потвърждават и няколко вътрешни министри, които отиват в парламента да говорят за тежката ситуация на пътя.

Законът за административните нарушения и наказания например позволява глобите да се изпращт с куриер. От 2 години насам МВР няма договор с фирма за пощенски услуги, която да търси нарушителите вместо районните инспектори, научи “24 часа”. Последната наета компания е била “Стар пост”, като по онова време връчените глоби са били малко повече.

През 2018 г. например са издадени 1,381 млн. фишове, електронни фишове за скорост и актове за установяване на административни нарушения. През 2021 г. те са вече 2,2 милиона.

Темата става актуална при всяка по-тежка катастрофа, при която виновният шофьор се оказва с десет и повече неплатени глоби, повечето от които не са му връчени, защото не е открит.

Издадените назад през годината санкции за скорост са по-малко, а събираемостта е незначително по-висока.

Все пак платените глоби бавно нарастват като процент

- през 2007 г. например са едва 3-4%, през 2018 стигат до 30%, а в последната година са 43%.

Проблемът с трудното връчване и плащане на глобите от нарушителите се отчита на кръгли маси, обществени обсъждания на законопроекти и работни форуми.

Светкавично в Нидерландия се вземат парите на нарушителите - те получават съобщение на телефона, че от картата им са изтеглени пари, но могат да обжалват.

Подобна е практиката и в Грузия. Там шофьорите получават есемес за нарушаване на правилата на пътя от 2017 г. Според наредбата всеки притежател на книжка за управление на МПС трябва да има валиден мобилен номер в базата данни на вътрешното министерство. Така, след като бъде заснет от камера, веднага получава съобщение за глобата. Ако грузинецът плати в рамките на 10 дни, ползва 20% отстъпка, но в случаите, когато не го прави, глобата се изпраща по пощата. Ако водачът не може да бъде открит от властите, глобата му, заснета с камера, се публикува на официалния сайт на вътрешното министерство. 

За спазването на правилата още през 2017 г.

в Грузия бяха инсталирани 3000 умни камери, които автоматично изпращат глобите,

когато шофьорите преминават на червено, карат с несъобразена скорост, в насрещното или в бус лентите.

Неплащането на пътната такса води до отнемането на шофьорската книжка на грузинците. Лишаването от право да управлява превозно средство обаче не освобождава гражданите от плащането на глоби.

Това е възможно само в държави, в които електронните системи на различни институции са свързани и това е законодателно уредено.

У нас сега действа система, която не е променяна с години за шофьорите, хванати с превишена скорост.

До края на 2014 г. те бяха спирани на място веднага след като камерата ги снима. След тази дата обаче беше сложен край на тази практика заради много случаи на корупция, а целта - да се ограничи директният контакт на нарушителя със служителите на Пътна полиция. Оттогава камерите снимат, данните за нарушителите се изпращат за обработка и се издава електронен фиш. След това шофьорът трябва да се издири, за да му се връчи срещу подпис и започва да тече срокът за плащане. Нарушителят може да плати, но може и да не го направи. Тогава полицията праща преписката в НАП за принудително събиране. Така например от началото на 2016 г. до средата на 2020 г. данъчните е трябвало да съберат

връчени, но неплатени глоби за 58 млн. лв.,

от които по-късно са платени 46 млн. лв. по сметка на МВР и 12 млн. лв. по сметка на НАП. Над 2 млн. лв. за този период остават неплатени завинаги заради изтекла давност, прекратени дела от публичния изпълнител или съдебни решения за отмяната им.

Големият проблем с огромния брой несъбрани глоби обаче е връчването на електронните фишове за скорост. Фишовете за други нарушения като липса на колан, неизправни светлини и др. се пишат на място и се дават при проверка на пътя.

Шофьорите, снимани от камери обаче, трябва да бъдат намерени

от униформените. Често с тази задача се натоварват районните инспектори, известни като квартални полицаи. В големите областни градове и особено в София инспекторите трудно могат да намерят всички на адресите им при над 2 милиона глоби само за пътни нарушения. Освен това те са претоварени с други дейности.

Затова в последните години МВР работи “на мускули” - разчита се основно на връчване на фишове и наказателни постановления при проверка на пътя или при подновяване на лични документи.

Пътните полицаи бяха оборудвани с таблети, свързани със системата, както и с принтери в патрулките. При въвеждане на данните на спрения за проверка шофьор излизат невръчените глоби. Тогава се разпечатват и се връчват.

В последните години бяха правени опити за силово връчване на електронни фишове

и наказателни постановления, които обаче бяха отменени от съда. Първият беше с масови проверки на граничните пунктове преди 2 г., когато нарушителите бяха принудени да плащат санкциите си, за да могат да напуснат страната. Другият опит бе с отнемането на книжката за неплатени глоби и спирането на колата в движение.

Последният опит за повишаване на събираемостта бе направен с проекта за изменение на Закона за движение по пътищата това лято. Той

не стигна до парламента,

защото обсъждането по него приключи два дни след като правителството на четворната коалиция падна след вот на недоверие. В момента работни групи в МВР изготвят още предложения за пътната безопасност, но не са окончателни и не са публикувани.

Последните изменения на закона предвиждаха няколко точки за връчването на глобите.

Беше предвидено нарушителите да получават глобите при обслужване в административните звена в МВР, които досега само уведомяваха, но нямат правомощия да връчват срещу подпис. Друга промяна беше свързана с изпращането на електронните фишове с препоръчано писмо с обратна разписка от лицензирана куриерска фирма.

Щеше да има и надграждане на портала за електронни административни услуги на МВР с възможност за дължимите глоби. Така след доброволното им заплащане електронен фиш и наказателно постановление се считат за връчени.

Освен това беше записано, че при издаване или подмяна на документи, при регистрация на автомобил човекът, заявил услугата, да изрази писмено съгласие за уведомяване в Единния портал за достъп до електронни услуги.

Георги Свиленски:

Трябва нов закон и кратки срокове от нарушението до плащането

- Г-н Свиленски, председател сте на транспортната комисия - ще успее ли този парламент да приеме някакви мерки срещу нарушителите на пътя?

- Това, което трябва да се приеме, е нов Закон за движение по пътищата, защото този е променян 100 пъти. Имаме закони, правила, контролни функции, но винаги нещо куца. Специалистите трябва да започнат да работят, в предишния парламент поставихме такава задача на министерствата на транспорта, на регионалното развитие и на МВР - и бяхме поели ангажимент до март да приемем такъв. Сега това ще се отложи малко във времето, но остава ангажимент на транспортната комисия. И в момента, в който бъде избрано редовно правителство, ще предприемем мерки за това жертвите по пътищата да бъдат сведени до минимум. 

- Не трябва ли например да се отнема на място книжката, ако направиш катастрофа дрогиран или пиян?

- Наказателната отговорност безспорно трябва да бъде завишена. Санкциите не само трябва да бъдат тежки и неотменими, но и да бъдат бързо приложени. Защото ако направите днес нарушение, а наказанието ви бъде приложено след години, то от тази мярка няма никакъв смисъл. Трябва да има и промяна в сваляне от отчет на такива превозни средства. И когато откажеш проба за алкохол или наркотици, да се приема за най-голямата възможна стойност.

Но НК е малко по-тежка материя и се надявам да бъдат предложени за обсъждане по-бързо в пленарната зала, където ще ги подкрепим.

- Подобни промени има внесени от прокуратурата - ще ги подкрепите ли?

- Категорично. Тук няма място за политика, става въпрос за живота на хората.

- Голям проблем е и казусът с невръчените глоби - оказа се, че за 3 г. има 3 пъти повече. Това как може да бъде решено?

- Със законодателни промени, които да ускорят процеса не само по връчването, а от извършването на нарушението до фактическото заплащане на глобата. Защото истинският ефект е, когато наказанието е не само справедливо, но и неотменимо и наложено в бързи срокове.

В Италия глобата е невалидна, ако не я получиш до 90 дни

Една от най-честите ситуации в центровете на големите италиански градове е шофьор да открие бележка за глоба под чистачките на паркираната си на забранено място кола. Тя може да му бъде оставена от общинската или пътната полиция, както и от карабинерите.

Ако нарушението не е било оспорено от водача още в момента на извършването му, връчването на акта трябва да стане до 90 дни. Това значи, че нарушителят трябва да го получи на адреса си срещу подпис с препоръчано писмо с обратна разписка. Ако прегрешението не е тежко, възможно е глобата да се плати с 30% намаление до 5 дни, като дали е възможно в конкретния случай е описано и в самото съобщение върху колата. В противен случай глобата се плаща в нормалния ѝ размер до 60 дни.

Според италианския пътен кодекс санкция може да се оспори пред мировия съдия до 30 дни от съобщението. Ако пък решите да направите това пред префекта, имате на разположение 60 дни.

Има различни начини за плащане. Ако на бележката от полицията е написано, че може да се възползвате от 30% намаление, и към него е прикрепен и самият акт, то веднага след това и най-късно до 5 дни може да платите. Това може да се направи в магазина за цигари и тото фишове, снабдени с неoбходимата електронна система, в пощенския офис, банката, на гишетата на общинската полиция. 

Мнозина обаче предпочитат да преведат парите онлайн и го правят през сайта на съответната община. Онлайн може да сe плати и на сайта на Италианските пощи, но само ако глобата е издадена от карабинерите или пътната полиция. Удобен вариант за издължаване е и онлайн банкирането.

Ако глобата не бъде връчена на нарушителя до 90 дни, тя става невалидна. Това важи за всички видове нарушения – от тези за паркиране до тези за превишена скорост. Това обаче не става автоматично. И за невалидността да се обжалва пред префекта или мировия съдия.

Oтскоро в големите италиански градове се използва и оставянето на глоби по колите под формата на QR code. Кодът не съдържа дори номера на колата и вида нарушение. Чрез сканирането му със смартфона водачът може да види съобщението, какво нарушение е направил и дължимата сума. Мнозина обаче оспорват този нов и технологичен метод, тъй като за една част от по-възрастните хора е по-трудно достъпен.

В Англия идват по пощата, санкцията се увеличава с 50%, ако не се погаси в срок

Фишовете за пътни глоби в Англия обикновено идват по пощата и са придружени със снимков материал от камера за извършеното нарушение, тъй като повечето основни пътища са включени в системата за видеонаблюдение на полицията. Възможно е финансовата санкция да бъде връчена и лично от полицай на пътя, но това по-скоро е изключение и се прилага, когато шофьорът е засегнал или застрашил други участници в движението и се е наложило да бъде спрян. Дори и тогава обаче се изисква документ, съдържащ дата на издаване на глобата, тъй като има срокове да се плати, от които зависи и нейният размер.

Обикновено се дават 28 дни това да бъде направено с възможност тя да бъде намалена наполовина, ако се направи плащане през първите 14 дни. Ако нарушителят не се издължи в рамките на указания срок, получава втори сертификат за финансова санкция с предупреждение, че трябва да я плати в рамките на две седмици, като тя вече е увеличена с 50% от първоначалния размер.

Тези повторни фишове съдържат и предупреждение, че ще последва съдебно разпореждане при неиздължаване в удължения срок. Това означава, че ще има съдебно дело, по време на което сумата може да бъде увеличена и до 2500 паунда, като се прибавят и съдебни разноски. Освен това да се стигне до налагане на наказателни точки в шофьорската книжка и дори нейното отнемане за определен срок.

Ако нарушението е засечено чрез полицейската система за видеонаблюдение, глобата се издава на собственика на автомобила и той има задължение да съобщи кой е шофирал в описания във фиша момент, ако не е лично той. Финансовата санкция може да стигне до 500% от седмичния доход, но за по-честите нарушения се издават по-ниски глоби. Например за превишаване на скоростта само с няколко мили, непозволено спиране на магистрала, шофиране без технически преглед или предпазен колан се налага санкция за около 100 паунда. Двойно по-скъпо се таксуват нарушения като разговор по мобилен телефон или застрашаване на други участници в движението. 300 паунда пък се глобяват шофьорите, които карат без пътна застраховка.

Затова повечето хора предпочитат да платят глобите си още в първите дни от налагането им, особено ако не разполагат с доказателства, че не са извършили нарушението. Ако имат такива, разбира се, че могат да обжалват санкцията и тогава съд решава дали тя да бъде платена.

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>