Експерт: Търсете решение - 3587 коли минават в час пик през кръговото на Водната палата в Пловдив (снимки)
- Когато е правен тунелът, не е имало обсъждане, но и сега всички го ползваме, заяви кметът Здравко Димитров
- Два нови варианта предложи проектантът - единият е тунел с кръгово отгоре
Ако не намерите решение на проблема с трафика на кръговото кръстовище до Водната палата в Пловдив, той няма да изчезне, а ще се задълбочи.
Това предупреди Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики по време на общественото обсъждане на проекта за пробив, който временно е спрян с решение на местния парламент от 26 октомври.
Русинова огласи проучване, направено в продължение на три седмици както на сегашното кръстовище, така и на съседните. По думите й в час пик през кръговото до Водната палата преминават 3587 автомобила. В посока към панаира го прекосяват 1231 коли, а обратно - към Чифте баня - 1231. Според Русинова не по-малко е натоварването и на кръстовището до баня "Старинна".
"Разгледайте всички тези данни и вземете отговорно решение. Но не да преместите трафика към другите кръстовища и така да изнесете шума и мръсния въздух към кварталите", посъветва тя.
Преди това ръководителят на проекта инж. Маньо Манев представи нови варианти. "Едната възможност е да се разшири транспортният тунел с обособяване на тротоар от северната страна. Това бързо може да се преработи. Другият вариант е тунел с кръгово кръстовище отгоре", обясни той. И допълни, че "в този свят няма безспорни неща, всичко е компромиси".
В залата на обсъждането са кметът Здравко Димитров, заместниците му Пламен Райчев и Величко Родопски. Присъстват общинските съветници Слави Георгиев и Веселка Христамян, както и граждани и природозащитници.
Над 20 граждани са заявили желание за изказване. Ивайло Спасов от партия КОД заяви, че изграждането на това съоръжение ще предизвика още по-голям трафик и шум и ще пречи на учебния процес в близката Хуманитарна гимназия.
"От 10 г. се занимавам с обществени обсъждания, не съм експерт по градоустройство и пътища", продължи Антон Вълков. И упрекна местната власт, че не е дала информация за този обект. Вълков даде пример със строителството на Альоша. "Тогава е имало дискусии и макети", натърти той.
Кметът Здравко Димитров отговори, че каквото и да се предложи, винаги има противници. "Никога няма 100% съгласни. Когато тунелът в Пловдив е прокарван, не е имало обществено обсъждане. Съборили са къщи, църква, за да направят този инфраструктурен обект, който всички ползваме и днес", посочи Димитров.
Пепа Деведжиева от партия КОД попита защо местната власт не е поръчала анализ на трафика със симулации, каквато е направил Европейският център за европейски политики.
В момента предлагам да бъдем по-конструктивни и да мислим какво е положението. Задръстванията са огромни, а замърсяването на въздуха и сега е факт, намеси се пловдивчанка.
Превозвачът Володя Домашенко обясни, че в момента преминаването през сегашното кръгово кръстовище е кошмарно. "И това е така, откакто то се появи. Колелото е запушено от некадърни шофьори, които спират вътре в него и се чудят накъде да поемат. Трябва да се направи нещо, за да намалеят задръстванията по съседния бул. "Шести септември", призова той.
Преместването на тапата от едно кръстовище на друго, не решава проблема. Този пробив е закъснял, обясни Емил Янков от "Възраждане". А Слави Георгиев, независим общински съветник отсече, че този пробив не решава проблема и няма да го подкрепи.
Инж. Гергана Кривошапкова, която е част от колектива, изготвил проучването на пропускателната способност на новия транспортен възел до Водната палата, отбеляза, че община Пловдив не е работила самоцелно. Тя е поръчала транспортното проучване, което е 84 страници и съдържа диагноза и прогноза до 2040 г.
"Искам да попитам г-жа Русинова по какво какво нейните изводи се различават от нашия транспортен доклад. Вашето проучване, госпожо Русинова отрича ли подлезното преминаване", обърна се към нея инж. Кривошапкова. И отбеляза, че това транспортно съоръжение ще бъде за десетки години.
"Да, транспортните проблеми в Пловдив са много. За 10 години в града се е увеличила моторизацията с 53%. Всеки ден се регистрират около 8000 автомобила", изтъкна Кривошапкова. И допълни, че са представили 3 симулации на ситуацията около сегашното кръгово кръстовище до Водната палата. Тя препоръча на общинските съветници да се запознаят с тях.
"Що се отнася до професионалните компетентности, засегнати от Русинова, искам да й кажа, че именно на пътните инженери е работа да се занимават с тази материя. Нашето проучване показа, че натоварването в момента е около 3900 коли на час, а прогнозата ни е през бъдещия пробив да минават по 6000", завърши Кривошапкова.
Цели 4 часа продължи дискусията. Материалите от нея заедно с проекта отиват в общинския съвет, който трябва пеши дали да се възобнови работата по пробива. Според някои проектът е обречен и едва ли отново ще бъде размразен. Зам.-кметът Пламен Райчев обясни, че протоколът с многобройните изказвания ще бъде представен на съветниците през януари догодина.
Предложението е парите за пробива - 9,2 млн. лева да се пренасочат за реконструкция на кино "Космос" или за реставрацията на югоизточната част от Римския форум. Райчев обаче уточни, че този заем е предназначен за пробива до Водната палата и пренасочването на средствата би било на практика теглене на нова кредит. А 9 месеца преди края на мандата общинската администрация няма право на това.