Строители отказват да ремонтират пистата в Граф Игнатиево за F-16, МО си иска парите
Комисия по отбрана ратифицира договора за още 8 американски изтребителя
Фирми, с които вече са сключени договори за ремонт на военното летище “Граф Игнатиево”, за да може то да приеме новите F-16, отказват да си свършат работата. Затова и Министерството на отбраната ще иска договорите с тях да бъдат прекратени и те да върнат парите по тях, които са им били платени авансово.
Това се разбра по време на днешното заседание на парламентарната комисия по отбрана от изказване на военния министър Димитър Стоянов.
Както “24 часа” писа по-рано, днес правителството отпусна още 60 млн. лв. за ремонта на летището. Той се налага, тъй като пистата е малка и в момента F-16 не могат да излитат и кацат на нея.
Голяма част от фирмите отказват да си изпълнят договорите, които са сключени преди 2019 г., поради различни причини, а всички те са платени авансово. Водим преговори, за да ги спрем и да си върнем парите, коментира министърът.
Много от фирмите са поискали и индексация на договорите си, защото строителните материали са поскъпнали от 2019 г. насам. Министерството вече води преговори с тях, като се очаква към вече съществуващите договори да се направят анекси.
"Има сключен договор, чиято реална стойност е 300 хил. лв., а е подписан за 9 млн. лв. Ще го прекратим", посочи министърът. Кой и как го е сключил обаче Стоянов отказа да съобщи.
"Всеки от проектите има екип от поне 20 души. За инфраструктурния това не бе предвидено, но с моя заповед е назначен такъв екип и той се отчита всяка седмица", продължи Стоянов.
Днес военната комисия ратифицира и договора за закупуване на още 8 броя американски изтребители F-16.
"Покрай минуса, че закъсняват, има и плюс, защото ако бяха дошли в първоначално заложения срок (б.а- началото на 2023 г.), инфраструктурата нямаше да е готова и щеше да се наложи да плащаме на САЩ, за да стоят там", отбеляза Стоянов.
Военната част по договора за първите осем изтребителя се изпълнява, но индустриалното сътрудничество не. То е към едно друго министерство и няма как да го коментирам, но ние сме го платили. Една голяма сума платихме за трансфер на технологии и индустриално сътрудничество и тя не се изпълнява, а е важно, защото ни гарантира сигурност на доставките. Веднага дойде предложение от румънската компания да се включим към тях, разказа още Стоянов.