В 12 училища в Пловдив учат само с компютри, не разчитат на хартиени учебници
Амбицията ни е в близките години всички ученици, които излизат на пазара на труда, да са придобили базови дигитални умения, казва зам.-кметът Стефан Стоянов
“Пловдив все по-успешно дигитализира обучението в училищата и е за пример в страната. През тази година учениците от 60 паралелки в 12 училища се обучават чрез компютри и почти не разчитат на хартиените учебници”. Това заяви за “24 часа” заместник-кметът Стефан Стоянов. Според него чрез
ускореното въвеждане на новите технологии в училище
децата стават по-активни участници в усвояването на материала и ще бъдат значително по-добре подготвени.
Като признание за постиженията на Пловдив бяха проведените наскоро две конференции за проблемите и развитието на STEM образованието. Едната от тях беше организирана от издателство “Клет” със съдействието на “24 часа” и в нея участваха еврокомисарят Мария Габриел и над 250 директори на училища, преподаватели, представители на Министерството на образованието и науката, неправителствени организации и други институции.
Община Пловдив отскоро си сътрудничи активно и с американска софтуерна компания, която внедрява пилотно STEM стратегия. С нея се въвеждат новаторски способи на преподаване. Местните училища безплатно ще използват предоставените уроци по математика, технологии, природо-математически и инженерни науки. “Това помага на учениците
оптимално да се приближат до живия живот, до стопанската система
и до това, което ще им се случва извън учебното заведение и в кариерата”, разясни Стоянов.
Програмата съдържа 70 стартови пакета за ученици от 5-и до 12-и клас, уроците включват усвояване на естествените науки посредством изкуствен интелект и 3D моделиране и се основават на компютърни симулации. По нея ще бъдат подготвени 500 учители от Пловдив.
Досега най-бързо новите технологии са навлезли в езиковата гимназия “Иван Вазов”. Там действа
първото референтно гугъл училище в Източна Европа
До следващата година обучението в гимназията ще бъде напълно дигитализирано, сега 22 от общо 45-те паралелки не разчитат на хартиени учебници.
Училището кандидатства пред Министерството на образованието по проект за целево финансиране за модернизация на обучението. Ако бъде одобрено,
ще получи 500 лаптопа
и съответните програми за дигитализация и работа с облачните технологии.
“Нашите ученици много харесват работата с компютри. Самата аз преподавам география и го правя чрез новите технологии. Ако проектът за дигитализация бъде одобрен от МОН, ще бъде от голяма полза за учениците ни”, заяви директорката на езиковата гимназия Вихра Ерамян.
Успешно модернизират обучението си и в ОУ “Черноризец Храбър”, Математическата гимназия и Професионалната гимназия по хранителни технологии.
Общинските училища в Пловдив работят активно с програмите на “Гугъл” и “Майкрософт” още от 2019 г., поясни Стоянов.
“Амбицията ни е всяко едно дете да се запознае и да заработи с една от двете платформи, които са много добре адаптирани за тяхното обучение. Намеренията ни са в следващите няколко години всички ученици от Пловдив, които излизат на пазара на труда или продължават обучението си в университети, да имат добре изградени базови дигитални умения. Това ще бъде много полезно не само за тях, а и за бизнеса, който все по усилено търси компютърно грамотни кадри”, заяви още заместник-кметът на Пловдив.
Той добави, че в момента
по ниво на дигитализация пловдивските училища не отстъпват на скандинавските
Стоянов участва м.г. в дискусия във Варшава за дигиталната трансформация на училищата. “Домакините бяха впечатлени от нашите постижения. Те тепърва започват да ги внедряват и се интересуваха от опита ни”, заяви той.
Посланикът на Германия Кристоф Айххорн, който гостува в Пловдив това лято, остана впечатлен от нововъведенията в училище. Тогава той връчи отличия на шестима български ученици, спечелили пълни стипендии за 5-годишно следване в Германия от службата за академичен обмен.
Над 4 млн. лв. инвестира общината в образование
Община Пловдив ще инвестира 4 335 000 лева за модернизацията на материалната база в училищата в града през следващите три години. Парите са заложени в новата програма, която беше публикувана за обществено обсъждане.
За финансиране са предложени 7 подпрограми, чрез които ще се постигне по-качествено и ефективно образование. В тях са включени държавните и общински училища и детските градини, както и Общинският детски комплекс. Тези средства ще бъдат използвани за ремонти, изграждане на детски и спортни площадки и осигуряване на достъпна среда.
2 400 000 лева са предвидени за модернизация на инфраструктурата. От тях 1,8 млн. лв. са предвидени за училищата, а 600 000 лева - за детските градини.
900 000 лева ще бъдат отделени за модернизацията на учебния процес, като се планира закупуването на устройства и внедряването на програми в развитието на дигиталните технологии на обучение.
Други 180 000 лева са заложени за обучението на педагогическия и непедагогическия персонал за работата с новата техника.
За подобрения ще се помисли и в системата на преподаване и методите, с които тя работи.
Монтесори педагогиката” постигна големи успехи в пловдивските учебни заведения и за нейното развитие в следващите три години са предвидени 520 000 лева.
За дуалната система на обучение, включваща партньорството между училището и работодателя, са предвидени 150 000 лева. 180 000 лв. ще бъдат инвестирани в развитието на професионалните гимназии, които подготвят кадри за бизнеса. Програмата ще влезе в действие след одобрението от общинския съвет.