Без последните 150 метра, без тир паркинг, дори без асфалт, но магистрала “Европа” стигна Калотина (Обзор)
По участъка между Драгоман и сръбската граница ще може да се пътува до 3-4 месеца
15-километровият участък от магистрала “Европа” между Драгоман и ГКПП Калотина ще бъде пуснат до 3-4 месеца, се разбра след инспекция на строежа в понеделник на вицепремиера и вътрешен министър Иван Демерджиев и регионалния министър Иван Шишков.
Само че поне в началото аутобанът няма да има връзка със самия граничен пункт, защото последните 150 метра още не са проектирани. Освен това няма да има и тир паркинг и ще се налага камионите да спират върху самото платно, което при по-силен трафик ще образува километрични задръствания, стана ясно от обясненията на двамата министри.
Магистралата по проект завършва на около 150 метра преди пункта, защото, когато е изготвен проектът, се е наложило водопровод и електропровод да се изместят. За това обаче са необходими нови парцели, което води до нужда от допълнителни отчуждителни процедури и нов подробен устройствен план. Процедурата
е задействана през август,
но няма как да приключи толкова бързо. Тепърва трябва становище на екоминистерството, разрешително за строеж, препроектиране и т.н., а всичко това само допълнително ще забави строителството, което вече е извън графика. Този участък от магистралата трябваше да бъде пуснат още в началото на 2022 г.
Тепърва ще се проектира и изгражда и тир паркинг, защото няма предвиден. Затова Шишков и Демерджиев са обикаляли според собствените им думи в понеделник из околностите и са намерили с помощта на кмета на Драгоман две места, подходящи за паркинг.
Въпреки всичко това обаче участъкът ще се пусне в експлоатация макар и с временна организация на движението. Ако метеорологичните условия през следващите месеци не позволяват, може да се стигне и до това по последните няколко километра движението да се пусне без най-горния слой асфалт и той да се полага напролет.
Бързането се налага, защото проектът за магистрала “Европа” трябва да е окончателно завършен до края на 2023 г., когато изтича последният срок, в който може да се усвояват средства от приключилата вече Оперативна програма “Транспорт” 2014-2021.
Каквото и да се направи обаче, забавяне ще има, тъй като третият, последен участък от магистралата откъм столицата дори все още не се строи.
“Участъкът между Сливница и София ще се забави, защото трябва да се строи законно, след като разрешението за строеж влезе в сила. А това
няма да стане по-рано от следващите три-четири месеца,
защото е необходимо извършване на отчуждаване на терените, които ще бъдат засегнати от изграждането на трасето. Забавянето при този участък е най-голямо и няма кой да върне седемте изгубени месеца заради липсата на подробен устройствен план. За съжаление, краят на 2023 година няма да може да бъде времето, в което магистралата ще бъде завършена в цялост”, каза министър Шишков.
Какво ще представлява новият гранично-пропускателен пункт, също все още не е ясно. Съоръжението по проект е с много по-голям капацитет от досегашния пункт, но срокът за строителството му е 180 дни. Вчера Демерджиев се задоволи да каже само, че по време на строителството ще се внимава да не се затруднява трафикът.