Последните 29 минути на майор Терзиев, който бе убит от системата

21.11.2022 15:20 Радко Паунов Виктор Иванов Ваня Драганова
Майор Валентин Терзиев загина на 9 юни 2021 г.
Вдовицата на майор Терзиев - Димитрина Попова
Стотици дойдоха на погребението на Валентин Терзиев в Асеновград.

Сутринта на 9 юни 2021 г. дойде с мрачни новини - български изтребител МиГ-29 се е разбил в морето край Шабла, а пилотът майор Валентин Терзиев е загинал. Инцидентът става при нощни стрелби над морето край Шабла. А последният полет на майор Терзиев, който посмъртно бе произведен в подполковник, продължава 29 минути според доклад на звеното за разследване на авиационни инциденти на Военна полиция.

Още от деня, в който стана известно, че Терзиев е загинал, вдовицата му Димитрина Попова се опасява, че виновните за смъртта на летеца ще бъдат скрити. Тя дори окачестви инцидента като убийство, а съмненията ѝ се възродиха, след като преди две седмици, година и 5 месеца след смъртта на Терзиев, военните прокурори обявиха, че повдигат обвинения само на полк. Методи Орлов - зам.-командир по летателната подготовка на авиобаза “Граф Игнатиево”.

Формално военните прокурори са прави. Орлов е човекът, който е ръководил стрелбите и той

не е спрял Терзиев, а го е оставил да продължи атаката, въпреки че е нарушил заповедите за безопасно провеждане на учението

Още по-рано, през есента на миналата година, военните пък директно обвиниха само и единствено пилота. Според тяхното разследване той се е “очаровал” от мишената и въобще не е следил уредите на изтребителя, за да разбере, че е в опасна ситуация.

Как са протекли последните 29 минути от живота на майор Валентин Терзиев, става ясно от доклада на звеното за авиационни произшествия.

Полетът започва малко след полунощ.

В 0 часа и 8 минути излита спускачът на мишената, а три минути по-късно МиГ-29, пилотиран от първокласния военен летец майор Валентин Терзиев, се отлепя от пистата и потъва в тъмното небе. Лети над морето, където трябва да порази целта.

В 0,34 часа пилотът получава команда да поддържа височина 7000 метра. Терзиев докладва, че я има. Минута по-късно му се дава указание да се снижи до 5000, а след това до 4500.

В 0,38 часа Терзиев чува нареждане: Слезни на 4000 м. Целта ти е на 94 градуса. 10 секунди по-късно летецът докладва: Наблюдавам целта, нямам захват.

Следва указание да намали височината до 3000 метра, на което той отговаря: Разбрано. Наблюдавам целта, 3600 в момента. 

Прозвучава нова команда: Целта пада по-бързо. Увеличи скоростта на 800. Терзиев снижава самолета до 3000 метра. Указват му да слезе още по-надолу - до 2000 метра. Той отговаря: Снижавам.

Още тук е първото нарушение на правилата. Според генерали в “Граф Игнатиево" има принципна заповед, че независимо от условията, МиГ-29 не лети под 4000 метра. Тя е издадена заради недостатъчния опит на летците, като е преценено, че тази височина дава достатъчно възможности пилотът да овладее машината, ако се получи авария.

В 0,40 часа, когато пилотът е вече на 1800 метра и лети с 961 км/ч, иска разрешение за стрелба. Получава го и пуска ракетата. 19 секунди по-късно му нареждат: Излизай надясно.

Целта е поразена, а последната регистрирана реплика е в 0 часа, 40 минути и 25 секунди. Тя гласи: Главен...

След това връзката с Терзиев е изгубена, а отметката от самолета изчезва от екраните на радарите.

На 14 юли 2021 г. военното министерство излиза с анализ, който сочи, че най-вероятната причина е загуба на пространствена ориентация. От първия момент съпругата на Терзиев не приема тази теза. И обвинява за гибелта на мъжа си неговите началници. Преди две седмици военната прокуратура обяви, че вина за падналия самолет и смъртта на летеца носи полк. Методи Орлов, зам.-командир на авиобаза “Граф Игнатиево”.

“Не. Хората, отговорни и виновни, са много повече и не зная защо се крият”, отсече тя. И добави, че над Орлов има по-висши началници, които прокуратурата трябва да привлече. Убедена е отсега, че обвинението срещу Орлов няма да издържи в съда.

“Да, той е бил в Балчик и е ръководил стрелбите. Решението дали да прекрати задачата, или не е било негово. Само че в контролния пункт е имало и друго лице с по-високи отговорности. Това е полк. Юрий Луканов, заместник началник-щаб на ВВС. Назначен е да ръководи учението с “високи отговорности". Нека прокуратурата изиска от ВВС да излязат и кажат в какво се състоят тези високи “отговорности”, настоява Димитрина. 

Тя изрично подчертава, че постът, който полк. Юрий Луканов заема, е доста по-значим от този на Орлов. “Неговото задължение е било да следи изпълнението на задачата", твърди Попова.

По думите ѝ другото име, което през цялото време съвсем се спестявало, било на бригаден генерал Петьо Мирчев - зам.-командир на ВВС. Той е бил висш отговорник за провеждане на стрелбите и ги е наблюдавал. Не е бил в контролния пункт, но следил учението заедно със сънаблюдаващия от НАТО. 

“Мисля, че е могъл да окаже някаква намеса, виждайки решението на своите подчинени. Надявам се прокуратурата да събере всички документи, доказателства, записи и да привлече лицата", казва Димитрина Попова. Тя сочи и командира на ВВС ген. Димитър Петров като отговорен за смъртта на мъжа й.

“Няма да спестя и неговото име", категорична е вдовицата.

Според нея прокуратурата трябва да привлече и командира на авиобаза Граф Игнатиево ген. Николай Русев. “Негова е отговорността за подготовката на състава, участвал в стрелбите. Нека проследят как той си е свършил работата”, настоява тя. 

По думите ѝ на Методи Орлов за първи път му е било възложено да ръководи стрелби

в такова учение и не е бил достатъчно подготвен. “Ако падне обвинението срещу него в съда, други привлечени няма и така никой няма да бъде наказан за загубата на Валентин Терзиев", притеснява се вдовицата, която има 13-годишен син Александър от съжителството си с пилота. 

Още от самото начало на трагедията тя не спира да вини началниците в МО за недобрата подготовка на летците.

“Министерството така и не се старае да осигури ресурс и пилотите летят под всякакъв възможен минимум. Искам да се провери отговарял ли е на условията Валентин Терзиев да участва в нощни стрелби над морето. Ако не - трябва да има още привлечени под наказателна отговорност. При полет над морето пилотът трябва да има допуск за летене в сложни нощни метеорологични условия. Но в листа за допуск на задачата за Валентин Терзиев е отбелязано “прости метеорологични условия", казва Димитрина.

Тя и малолетният ѝ син Александър са присъединени към досъдебното производство. “Но ни държат изцяло на страна. От медиите разбрах, че Орлов е привлечен под отговорност", повтори тя. 

Твърди, че нарушението при задачата на мъжа ѝ е изключително грубо.

“Вместо да лети на 4000 м височина, той е свален под 2000 м. И

няма как ген. Димитър Петров да твърди, че той не им е казал на колко метра се е намирал над морето. Това не е задължение на пилота

Има ръководни кадри, които са били длъжни да следят полета", категорична е Димитрина.

И се зарича, че няма да спре да търси истината за смъртта на своя съпруг, за да бъдат наказани истинските виновни. Неотдавна сподели, че на колегите на Валентин Терзиев от “Граф Игнатиево” им е забранено да разговарят с нея. Но казва, че ги разбира.

“С ген. Русев не сме в добри отношения, защото не му спестявам истината", допълва Попова.

Търсейки виновници за смъртта на Валентин Терзиев обаче, вдовицата се фокусира само върху генералите и полковниците. А пропуска, че те са просто най-видните лица на разнебитената система на ВВС.

Нито военното разследване, нито прокуратурата засега дават отговор на редица проблеми, които стоят в дъното на смъртта на Терзиев.

Проблем номер 1 от години са малкото часове, които имат във въздуха българските военни летци. Обикновено това се обяснява с липсата на резервни части, пестене на ресурса на изтребителите и пр.

Валентин Терзиев например за първото полугодие на 2021 г. до деня на смъртта си има само 12 ч и 50 минути във въздуха. За цялата си кариера от 23 години във ВВС Терзиев е натрупал само 709 часа във въздуха на МиГ-29, което прави по около 30 часа на година. За сравнение нормативът на пилот от НАТО е по 180 часа полети на година, а президентът Румен Радев обяви, че един италиански пилот от авиобазата в Авиано на година прави повече часове във въздуха от цяла българска авиобаза.

Веднага след инцидента с Терзиев обаче

военните засекретиха данните за полетите

на летците и тяхната подготовка. Вероятно, за да не се разбере, че голяма част от часовете във въздуха са на генерали и полковници, които иначе заемат щабни длъжности. По този начин те се класират за допълнително заплащане към заплатата като действащи летци.

А в същото време Терзиев с минималните си под 13 часа във въздуха е пратен на нощни стрелби над морето. Там, където няма хоризонт, няма светлини от населени места, а цялата ориентация на летеца е от приборите. Отделно се оказа, че Терзиев е провеждал нощни стрелби един-единствен път в цялата си кариера. Има и една тренировка преди самото учение.

Вторият голям проблем е цялостната безотговорност както в армията ни, така и във ВВС. Както “24 часа” разкри в свое разследване на катастрофата с майор Терзиев, той е бил пратен през нощта да преследва дневна мишена СПМ-100. В инструкциите за безопасност на мишената изрично пише, че нощно време може да се ползва само за осветяване на друга цел. Не за друго, а защото светлината ѝ е много по-ярка от тази на нощните мишени. И

рискът да “очарова” пилота е изключително голям

До ден днешен обаче няма отговор нито от военните полицаи, нито от прокурорите въобще дали са проверявали защо е разрешено ползването на тази мишена. А в частен разговор генерал от ВВС сподели пред репортер на “24 часа”: Мишената е за дневни стрелби само защото не сме им казали да напишат в инструкцията, че става и за нощни.

Същите генерали между другото в първите месеци след смъртта на Терзиев опитваха да посочат индиректно като виновник Димитрина Попова. С подмятания към журналисти да проверят колко здраво е било семейството на загиналия летец, с въпроси защо седмици след катастрофата тя е била на веселба на съученици и пр. Удобно обаче се премълчава, че в изтребителната ни авиация няма психопреглед, преди някой да се качи на самолета. И ако колега не забележи, че Терзиев примерно е бил разтревожен или депресиран, няма кой да се погрижи за психичното здраве на пилота.

Разследването на смъртта на Терзиев продължава и е възможно да има и други обвинени за смъртта му, твърдят военните прокурори. Практиката досега обаче показва, че е изключително малко вероятно това да се случи.

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>