Последните 29 минути на майор Терзиев, който бе убит от системата
- Съпругата на загиналия пилот притеснена, че вината ще бъде размита, а наказани няма да има
- Никой не разследва защо летецът е пратен през нощта след дневна мишена
Сутринта на 9 юни 2021 г. дойде с мрачни новини - български изтребител МиГ-29 се е разбил в морето край Шабла, а пилотът майор Валентин Терзиев е загинал. Инцидентът става при нощни стрелби над морето край Шабла. А последният полет на майор Терзиев, който посмъртно бе произведен в подполковник, продължава 29 минути според доклад на звеното за разследване на авиационни инциденти на Военна полиция.
Още от деня, в който стана известно, че Терзиев е загинал, вдовицата му Димитрина Попова се опасява, че виновните за смъртта на летеца ще бъдат скрити. Тя дори окачестви инцидента като убийство, а съмненията ѝ се възродиха, след като преди две седмици, година и 5 месеца след смъртта на Терзиев, военните прокурори обявиха, че повдигат обвинения само на полк. Методи Орлов - зам.-командир по летателната подготовка на авиобаза “Граф Игнатиево”.
Формално военните прокурори са прави. Орлов е човекът, който е ръководил стрелбите и той
не е спрял Терзиев, а го е оставил да продължи атаката, въпреки че е нарушил заповедите за безопасно провеждане на учението
Още по-рано, през есента на миналата година, военните пък директно обвиниха само и единствено пилота. Според тяхното разследване той се е “очаровал” от мишената и въобще не е следил уредите на изтребителя, за да разбере, че е в опасна ситуация.
Как са протекли последните 29 минути от живота на майор Валентин Терзиев, става ясно от доклада на звеното за авиационни произшествия.
Полетът започва малко след полунощ.
В 0 часа и 8 минути излита спускачът на мишената, а три минути по-късно МиГ-29, пилотиран от първокласния военен летец майор Валентин Терзиев, се отлепя от пистата и потъва в тъмното небе. Лети над морето, където трябва да порази целта.
В 0,34 часа пилотът получава команда да поддържа височина 7000 метра. Терзиев докладва, че я има. Минута по-късно му се дава указание да се снижи до 5000, а след това до 4500.
В 0,38 часа Терзиев чува нареждане: Слезни на 4000 м. Целта ти е на 94 градуса. 10 секунди по-късно летецът докладва: Наблюдавам целта, нямам захват.
Следва указание да намали височината до 3000 метра, на което той отговаря: Разбрано. Наблюдавам целта, 3600 в момента.
Прозвучава нова команда: Целта пада по-бързо. Увеличи скоростта на 800. Терзиев снижава самолета до 3000 метра. Указват му да слезе още по-надолу - до 2000 метра. Той отговаря: Снижавам.
Още тук е първото нарушение на правилата. Според генерали в “Граф Игнатиево" има принципна заповед, че независимо от условията, МиГ-29 не лети под 4000 метра. Тя е издадена заради недостатъчния опит на летците, като е преценено, че тази височина дава достатъчно възможности пилотът да овладее машината, ако се получи авария.
В 0,40 часа, когато пилотът е вече на 1800 метра и лети с 961 км/ч, иска разрешение за стрелба. Получава го и пуска ракетата. 19 секунди по-късно му нареждат: Излизай надясно.
Целта е поразена, а последната регистрирана реплика е в 0 часа, 40 минути и 25 секунди. Тя гласи: Главен...
След това връзката с Терзиев е изгубена, а отметката от самолета изчезва от екраните на радарите.
На 14 юли 2021 г. военното министерство излиза с анализ, който сочи, че най-вероятната причина е загуба на пространствена ориентация. От първия момент съпругата на Терзиев не приема тази теза. И обвинява за гибелта на мъжа си неговите началници. Преди две седмици военната прокуратура обяви, че вина за падналия самолет и смъртта на летеца носи полк. Методи Орлов, зам.-командир на авиобаза “Граф Игнатиево”.
“Не. Хората, отговорни и виновни, са много повече и не зная защо се крият”, отсече тя. И добави, че над Орлов има по-висши началници, които прокуратурата трябва да привлече. Убедена е отсега, че обвинението срещу Орлов няма да издържи в съда.
“Да, той е бил в Балчик и е ръководил стрелбите. Решението дали да прекрати задачата, или не е било негово. Само че в контролния пункт е имало и друго лице с по-високи отговорности. Това е полк. Юрий Луканов, заместник началник-щаб на ВВС. Назначен е да ръководи учението с “високи отговорности". Нека прокуратурата изиска от ВВС да излязат и кажат в какво се състоят тези високи “отговорности”, настоява Димитрина.
Тя изрично подчертава, че постът, който полк. Юрий Луканов заема, е доста по-значим от този на Орлов. “Неговото задължение е било да следи изпълнението на задачата", твърди Попова.
По думите ѝ другото име, което през цялото време съвсем се спестявало, било на бригаден генерал Петьо Мирчев - зам.-командир на ВВС. Той е бил висш отговорник за провеждане на стрелбите и ги е наблюдавал. Не е бил в контролния пункт, но следил учението заедно със сънаблюдаващия от НАТО.
“Мисля, че е могъл да окаже някаква намеса, виждайки решението на своите подчинени. Надявам се прокуратурата да събере всички документи, доказателства, записи и да привлече лицата", казва Димитрина Попова. Тя сочи и командира на ВВС ген. Димитър Петров като отговорен за смъртта на мъжа й.
“Няма да спестя и неговото име", категорична е вдовицата.
Според нея прокуратурата трябва да привлече и командира на авиобаза Граф Игнатиево ген. Николай Русев. “Негова е отговорността за подготовката на състава, участвал в стрелбите. Нека проследят как той си е свършил работата”, настоява тя.
По думите ѝ на Методи Орлов за първи път му е било възложено да ръководи стрелби
в такова учение и не е бил достатъчно подготвен. “Ако падне обвинението срещу него в съда, други привлечени няма и така никой няма да бъде наказан за загубата на Валентин Терзиев", притеснява се вдовицата, която има 13-годишен син Александър от съжителството си с пилота.
Още от самото начало на трагедията тя не спира да вини началниците в МО за недобрата подготовка на летците.
“Министерството така и не се старае да осигури ресурс и пилотите летят под всякакъв възможен минимум. Искам да се провери отговарял ли е на условията Валентин Терзиев да участва в нощни стрелби над морето. Ако не - трябва да има още привлечени под наказателна отговорност. При полет над морето пилотът трябва да има допуск за летене в сложни нощни метеорологични условия. Но в листа за допуск на задачата за Валентин Терзиев е отбелязано “прости метеорологични условия", казва Димитрина.
Тя и малолетният ѝ син Александър са присъединени към досъдебното производство. “Но ни държат изцяло на страна. От медиите разбрах, че Орлов е привлечен под отговорност", повтори тя.
Твърди, че нарушението при задачата на мъжа ѝ е изключително грубо.
“Вместо да лети на 4000 м височина, той е свален под 2000 м. И
няма как ген. Димитър Петров да твърди, че той не им е казал на колко метра се е намирал над морето. Това не е задължение на пилота
Има ръководни кадри, които са били длъжни да следят полета", категорична е Димитрина.
И се зарича, че няма да спре да търси истината за смъртта на своя съпруг, за да бъдат наказани истинските виновни. Неотдавна сподели, че на колегите на Валентин Терзиев от “Граф Игнатиево” им е забранено да разговарят с нея. Но казва, че ги разбира.
“С ген. Русев не сме в добри отношения, защото не му спестявам истината", допълва Попова.
Търсейки виновници за смъртта на Валентин Терзиев обаче, вдовицата се фокусира само върху генералите и полковниците. А пропуска, че те са просто най-видните лица на разнебитената система на ВВС.
Нито военното разследване, нито прокуратурата засега дават отговор на редица проблеми, които стоят в дъното на смъртта на Терзиев.
Проблем номер 1 от години са малкото часове, които имат във въздуха българските военни летци. Обикновено това се обяснява с липсата на резервни части, пестене на ресурса на изтребителите и пр.
Валентин Терзиев например за първото полугодие на 2021 г. до деня на смъртта си има само 12 ч и 50 минути във въздуха. За цялата си кариера от 23 години във ВВС Терзиев е натрупал само 709 часа във въздуха на МиГ-29, което прави по около 30 часа на година. За сравнение нормативът на пилот от НАТО е по 180 часа полети на година, а президентът Румен Радев обяви, че един италиански пилот от авиобазата в Авиано на година прави повече часове във въздуха от цяла българска авиобаза.
Веднага след инцидента с Терзиев обаче
военните засекретиха данните за полетите
на летците и тяхната подготовка. Вероятно, за да не се разбере, че голяма част от часовете във въздуха са на генерали и полковници, които иначе заемат щабни длъжности. По този начин те се класират за допълнително заплащане към заплатата като действащи летци.
А в същото време Терзиев с минималните си под 13 часа във въздуха е пратен на нощни стрелби над морето. Там, където няма хоризонт, няма светлини от населени места, а цялата ориентация на летеца е от приборите. Отделно се оказа, че Терзиев е провеждал нощни стрелби един-единствен път в цялата си кариера. Има и една тренировка преди самото учение.
Вторият голям проблем е цялостната безотговорност както в армията ни, така и във ВВС. Както “24 часа” разкри в свое разследване на катастрофата с майор Терзиев, той е бил пратен през нощта да преследва дневна мишена СПМ-100. В инструкциите за безопасност на мишената изрично пише, че нощно време може да се ползва само за осветяване на друга цел. Не за друго, а защото светлината ѝ е много по-ярка от тази на нощните мишени. И
рискът да “очарова” пилота е изключително голям
До ден днешен обаче няма отговор нито от военните полицаи, нито от прокурорите въобще дали са проверявали защо е разрешено ползването на тази мишена. А в частен разговор генерал от ВВС сподели пред репортер на “24 часа”: Мишената е за дневни стрелби само защото не сме им казали да напишат в инструкцията, че става и за нощни.
Същите генерали между другото в първите месеци след смъртта на Терзиев опитваха да посочат индиректно като виновник Димитрина Попова. С подмятания към журналисти да проверят колко здраво е било семейството на загиналия летец, с въпроси защо седмици след катастрофата тя е била на веселба на съученици и пр. Удобно обаче се премълчава, че в изтребителната ни авиация няма психопреглед, преди някой да се качи на самолета. И ако колега не забележи, че Терзиев примерно е бил разтревожен или депресиран, няма кой да се погрижи за психичното здраве на пилота.
Разследването на смъртта на Терзиев продължава и е възможно да има и други обвинени за смъртта му, твърдят военните прокурори. Практиката досега обаче показва, че е изключително малко вероятно това да се случи.