Тодор Чонов: Тролеите в Пловдив са безвъзвратно загубени, но ще има градска железница
- Хората ще си купуват билети за автобуса през телефона
- До няколко месеца таблата по спирките ще са 100% точни, твърди зам.-кметът на Пловдив
- Г-н Чонов, кога Пловдив ще има истински хубав градски транспорт? Хората се оплакват, че сегашните превозвачи не се справят, разписанията не се спазват, граждани чакат с часове по спирките?
- Всичките ни усилия са насочени към подобряване на условията за работа на превозвачите и да има модерни автобуси, които да си спазват разписанията. Но както във всички големи градове, така и тук имаме проблеми. Те са свързани със случващото се през последните три години - пандемията, високата инфлация и войната.
Съвсем скоро общинският съвет прие решение, с което ни даде възможност да анексираме договорите на превозвачите. Така,
ако един от тях не може да си изпълнява задълженията, другите ще поемат
неговата работа. Такъв беше случаят с линия №10, която от “Хеброс бус” беше прехвърлена към “Меритранс”, и виждаме, че изпълнението е почти 100%. Факт е, че Пловдив е много динамичен град и се разраства. Въпреки че последните преброявания дават цифри от 380 000 души, според нас тук населението е над половин милион. Постоянно пристигат студенти и ученици от съседни общини, както и работещи, което оказва допълнителен натиск върху обществения транспорт.
Осъществяваме ежедневен мониторинг върху фирмите, наблюдаваме ситуацията по отделните линии и
където е необходимо, ги задължаваме със заповеди да пускат допълнителни автобуси
Такъв е случаят с Руската и Английската гимназия, където всеки ден се придвижват около 2400 ученици. Като прибавим учителите, техническия персонал и студентите от новата сграда на Пловдивския университет, виждаме, че в един район на града се концентрират страшно много хора и е голямо предизвикателство да се осъществи нормален транспорт.
- В София хората знаят с точност до минута кога ще дойде следващият автобус, а в Пловдив информацията по спирките е по-скоро условна. Кога ще настигнем точността на столичния транспорт?
- Таблата дават сравнително точна информация. Получава се разминаване, когато някой от шофьорите не се чекира правилно при излизане на работа или пропусне курс. До няколко месеца след въвеждане на новата електронна билетна система, която включва и методи за проследяване на транспорта, информацията по спирките ще бъде абсолютно точна.
- А какво става с обществената поръчка за тази система, тя беше спряна?
- По процедурата бяха постъпили две жалби от фирми, което е нещо съвсем нормално. Към момента има заведени производства в КЗК и във Върховния административен съд. Очакваме съвсем скоро решения, които се надявам да са в полза на общината. След това работата по избор на изпълнител ще може да продължи и ще отворим офертите. Условията, които сме заложили в поръчката, до голяма степен са огледални на това, което се въведе съвсем наскоро в София и в други европейски градове - автобусите да бъдат оборудвани с нов тип валидатори и да приемат плащания с дебитни и кредитни карти, както и с мобилно приложение. Така
плащанията ще станат лесни за хората и напълно прозрачни
за общината и за превозвачите. Ще спре порочната практика с продажбата на скъсани и върнати билети, която цялостно компрометира транспорта.
- А предстои ли конкурс и за маршрутките?
- Общинският съвет ни даде зелена светлина да проведем обществена поръчка за избор на изпълнители по областната и републиканската транспортна мрежа. Това включва и конкурса за така наречените маршрутки. Общо са 47 линии. Ще обявим конкурс за всяка една отделно, а не както досега - на пакети. Когато сме избрали изпълнители за всяка една конкретна линия, прекратяването на договорите и контролът са много по-лесни.
- В събота и неделя пловдивчани не могат да разчитат на градския транспорт. Същото е и в късните часове на делничните дни. Защо?
- Причината е неизпълнение от страна на транспортните фирми. Въпреки нашия засилен мониторинг, ежедневните писма и инспекции в техните гаражи, те спестяват някои от маршрутите поради липса на шофьори или на изправни автобуси. Ние ги санкционираме, но за съжаление, наистина се получават такива времеви прозорци през уикендите.
- Докъде стигна реализацията на идеята за нови две линии само с електробуси?
- Създаденото за целта предприятие “Екобус” за нас е една много силна стъпка в правилната посока. Тя ще доведе до по-здравословна конкуренция и до предоставяне на една по-качествена услуга на хората. Предприятието вече има лиценз за превозвач, което трябва да оповестим в европейски вестник, след което можем да възложим на “Екобус” да изпълнява линии. Искаме да изградим
депо за зареждане на електрически автобуси
и да закупим 20 возила, които по 2 линии да обслужват приоритетно ученици и студенти.
- Инвестицията за това общинско дружество скочи от 20 на 30 млн. лв. Общината кандидатствала ли е за финансиране?
- Все още не са отворени европейските програми. Ние реално не знаем откъде ще дойде финансирането. Тази цена е прогнозна с оглед на високата инфлация и бавните срокове на доставка. Давам един пример - ако днес поръчаме един електрически автобус и го предплатим, той реално ще бъде доставен след година.
- Безвъзвратно загубена кауза ли е възраждането на тролейбусния транспорт в Пловдив?
- За съжаление, да. Тролейбусите бяха спрени преди повече от 10 години. Тогавашното ръководство на града е преценило, че трябва да се приватизира общинското предприятие “Градски транспорт”. С различни икономически трикове, с вдигане на капитала, после то е преминало изцяло в ръцете на частни дружества, които го фалираха. Въздушната контактна мрежа е премахната почти 90%, така че да, безвъзвратно е загубен тролейбусният транспорт.
- От десетилетия в Пловдив се говори за градска железница и SBan. Мнозина остаряха, докато дочакат този вид транспорт, а някои не го доживяха. Кажете откровено - реалистични ли са тези намерения?
- Преди много години беше правен експеримент с градска железница, която свързваше гара “Филипово” с Централна гара и с “Тракия”. След това за дълго време не се говореше на тази тема, но сега и в общия устройствен план е залегнало изграждането на такава железница.
Намеренията на няколко правителства и на НКЖИ са да бъде изграден ринг около Пловдив, включително гара Скутаре. Той ще включва и линията Асеновград - Пловдив, предвидена е и спирка за летището. Представяме си
лека градска железница, която да има спирки там, където спира и градският транспорт,
за да може хората безпроблемно да сменят превозните средства. По новите програми ще има доста пари за подобна транспортна свързаност.
Другото, което с огромно нетърпение очакваме, е НКЖИ да завърши пробива под Централна гара, след което да повдигне Бетонния мост и линията, която преминава през целия град и през половин час затапва три възлови булеварда - “Пещерско шосе”, “Шести септември” и “Свобода”.
CV
- Роден е през 1967 г. в Карлово. Започнал е кариерата си в областната дирекция на МВР в Пловдив
- От 2002 до 2009 г. е на работа в ГД БОП в София като началник-сектор “Незаконен трафик на наркотици”
- От 2009 до 2013 г. е директор на областната полиция в Пловдив. Под негово ръководство бяха реализирани успешни операции в борбата с престъпността
- Специализирал е в академията на ФБР в Будапеща
- След местните избори т.г. влезе в екипа на Здравко Димитров като зам.-кмет по транспорта
- Семеен, с две дъщери и с двама внуци