Илин Димитров: Трябва да обмислим да се плаща достъпът до природни обекти

15.11.2022 17:51 Лияна Панделиева
Министърът на туризма Илин Димитров

- Г-н Димитров, Световната туристическа борса в Лондон е отново жива. Колко оптимизъм носи това?

- Светът се завръща към пътуванията с пълна скорост и от нас зависи дали ще се возим в последния вагон, или при машиниста. Само чуйте шума, който се носи от залите на туристическото изложение - това са хиляди посетители, които работят за днешния ден на туризма. Вече не обсъждаме дълголетните планове, защото човечеството разбра, че може да се превърне в затворник и сега хората от всякакви слоеве искат не само да наваксат, искат да са сигурни, че дълго отлагани планове вече са в действие, защото животът се случва днес!

- Какво трябва да преосмислим в туризма - това е мотото на изложението в Лондон?

- Туризмът не е същият след COVID-19 и след като започна войната. В резултат потребителското поведение е различно, глобалната транспортна криза продължава да е проблем и светът не може да се възстанови. Десетки хиляди забавени и отменени полети, стотици хиляди загубени багажи - никой не помни такъв хаос в международните полети. Авиокомпании вдигат цените, за да ограничат потока от пътуващи, летища ограничават допуска на самолети, а хората спят по летищата, чакат с часове полета си и пътуват!

Сега е моментът туристи да жадуват и за България, да я разказват на други, да оценяват простото съвършенство на автентичните места на страната ни.

Тепърва пазарите се преразпределят, а точно сега трябва да вложим разум, да бъдем съзидателни и да предлагаме най-доброто, на което сме способни. Говорим за бум в търсенето на нови дестинации, нови преживявания, заредени с добрина и красота пътувания. Цяла Европа търси това, защото самата Европа вече се познава и си е омръзнала. За наше щастие обаче, ние не сме познати и сме в кръга на екзотиката, която обаче не налага да бъде прекосен светът.

- В какво е нашата екзотика?

- Интересен бит, традиция, история и култура. Добрата храна привлича много хора, но сама по себе си тя не е достатъчна. Културата, историята, природата, минералните ни извори като част от полезните предложения - всичко е налице. Вече говорим за сериозна велостратегия, за да не сме най-опасни в Европа в инфраструктурно отношение. Трябва обаче да вложим огромни усилия в качеството на услугата. И другото “трябва” - да станем изключително агресивни в рекламата, да бъдем видими в дигиталния свят, да сме интересни още оттам.

- На срещата на министрите на WTM вие казахте, че след убийството на Кенеди ние сме най-добре пазената в света тайна, а когато все пак някой ни открие, не може да се нарадва на свободата, простора и безгрижието по време на ваканцията си.

- Когато седя срещу министъра на Саудитска Арабия, който заяви, че страната му ще инвестира 800 млрд. евро в развитието на туризма и обучение на младите хора, които ще са лицето на неговата страна, нали е ясно, че няма как да кажа, че ние сме доволни на едни 18 милиона лева, с които да пускаме картинки в интернет! Да, няма да се сравняваме със саудитците, нито с други арабски държави, чието богатство те влагат в момента в най-модерни технологии, в иновации, в обучение. Ние сме със своите несъмнени качества, природа, култура, ако щете - цвят и звук, но разделителната линия е между великолепните условия и обслужването.

- Да поговорим за него.

- Сезонността е проблемът, който дъвчем от хиляда години. Голямата ни цел е да избягаме от имиджа на евтина дестинация, защото онова, което даваме на хората, не е “евтино”, то е прекрасно. Ще се представяме със съдържание, емоции, обещание за незабравими мигове и цената да е само елемент от решението на всеки турист.

- На срещата изтъкнахте също, че потреблението на природни ресурси, на първо място водата, а също и енергийни източници, на практика е едно и също, независимо дали става дума за туристи с раници, т.нар. бекпакърс, или за тези, които отиват в луксозните комплекси.

- Неслучайно го казах. Приходите от условно наречените луксозни туристи или да кажем - пълноплащащи, които се настаняват в хотелската база, дават възможност за реинвестиция. Природата на България е прекрасна за младежи, които обикалят планините с палатките на гръб, но също така трябва да преосмислим достъпа до такива места - в Латинска Америка почти няма знаков природен планински обект, където да не се плаща за достъп, местата с контролиран достъп в света се увеличават постоянно и се поставя дневна, сезонна и годишна квота от посетители. Ако искаме да пазим, да инвестираме, в това участие ще вземат и туристите. Иначе край нас с оферти за запазена красота ще минават държави, които отрано са преценили какъв е рискът за природата, ако всеки, по всяко време и на всяко място може да се настани.

В крайна сметка, и бекпакърите, и луксозните туристи ползват еднакво количество вода, за да се изкъпят, ползват транспорт, за да стигнат до желаното място.

- Как изглежда в момента британският пазар за нас?

- Интересът към ски ваканциите е в страхотен възход, радваме се на толкова голям интерес. Разчитаме на британския пазар и за лятото. Дадох интервю за “Евронюз” и отново подчертах, че България е изключително сигурна и спокойна държава, където ваканциите носят само удовлетворение и разтоварване. Съседният щанд на България бе Исландия и на техните видеоекрани постоянно излъчват изригващи вулкани. У нас се виждат снежни писти, рози, китни дворове. Е, къде да пожелае да отиде човек - при извиращия огън или край напалена камина с чаша великолепно българско вино след щастлив ден по пистите? Не на последно място - през 2023 г. в Банско ще се проведе световно първенство по сноуборд.

- Кой е модерният начин да представяме България?

- Ще бъдем много модерни, когато сме целогодишни. Във вътрешността на страната, където целогодишно посрещат туристи, качеството на услугата е много по-високо и удовлетворението на гостите - също. Ето пример: в Сапарева баня бяха счупили горещия гейзер, ремонтиран е, дебитът там е с 20 литра повече, а качеството на хотелите постоянно се повишава.

- Вие сте първият министър, който създаде работна група с Националния статистически институт, за да се уеднаквят данните между Единната информационна система, която включва местата за настаняване у нас, и онова, което показва статистическата ни служба.

- Това е много наболяла тема и е крайно време да се намери техническото решение как двете системи да си “говорят”. На този етап данните на ЕСТИ понякога се различават с около 30% от тези на НСИ. Всички сме с интерес от верни данни. За първи път от страницата на Министерството на туризма всеки може да види какво е било движението на туристи в даден район, и то в разрез по възраст, пол, места на настаняване, продължителност. Всеки собственик на бизнес, който зависи от посещения, отваря тези данни и така ресторантьорът знае да затвори ли в средата на септември, или да стои отворен до средата на октомври. И това е най-прост пример. Реалните числа ще бъдат голям двигател за бизнес решения и на самия бизнес, и за туроператорите.

- Какво от новите технологии ще въведем в международната ни реклама? Несъмнено в това отношение изоставаме и липсата на удобни приложения възпира потенциални посетители.

- Отиваме към нови технологии, на инфлуенсъри, влогъри и разказване на истории плюс подкрепа от националните ни медии, като стартираме аудио и видео подкаст в БНТ, преведен на 11 езика. Ще показваме какво прави туристите щастливи, ще разкриваме преживявания, ще разказваме истории и ще изпращаме послания, които да карат сърцето да трепне и човек да си каже: “Искам и аз!” Всичко това ще бъде видимо в много скоро време благодарение на дигиталната карта и ще бъде онлайн, всичко ще бъде в телефона.

CV

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>