Приземяват МиГ-29 през юни, месец по-рано пилотите ни се качват на “Грипен” или “Мираж”
- Шведите засега фаворити, планира се в средата на януари в парламента да се внесе договор за одобрение
- На взетите по спешност европейски самолети ВВС ще летят поне 10 години. Затова Димитър Стоянов се отказва от идеята за междинен изтребител, докато дойдат F-16
Още през юни Военновъздушните сили на България ще спрат да използват съветските изтребители МиГ-29. А месец преди да ги приземи, страната ще е получила и пилотите ще са облетели поне 4 нови самолета.
Доставката им сега се договаря по спешност, като фаворити за сделката са шведските “Грипен” или френските “Мираж 2000”.
Това става ясно от план на служебния министър на отбраната Димитър Стоянов за смяната на МиГ-29, който е представен пред комисията по отбрана в Народното събрание.
Още в началото на 2023-а от сегашните 18 МиГ-29 ще останат летящи само 6,
става ясно от разчетите на военния министър. А в средата на годината и те ще бъдат приземени.
Експлоатацията на МиГ-29 се оказа невъзможна след избухването на войната в Украйна, тъй като България поддържаше изтребителите си през руската компания РСК-МиГ. Стоянов опитва да намери двигатели за МиГ-29 от Полша, но поляците пък дават всичките си налични части като подкрепа за авиацията на Украйна.
Около месец преди окончателното приземяване на МиГ-29 българските ВВС вече трябва да експлоатират 4 нови изтребителя. Те ще са взети по сделката за т.нар. междинни самолети, която движи Димитър Стоянов.
Служебният военен министър иска България да закупи 10 изтребителя, които трябва да запълнят празнината от снемането на МиГ-29 до пристигането на първите F-16, които си купихме от САЩ. Според разчетите на Стоянов два от американските бойни самолети трябва да са в България някъде около март 2025 г., а до средата на същата година да пристигнат всичките 8 от първата поръчка. А през 2027 г. ВВС вече ще разполагат с 16 изтребителя F-16.
Стоянов обаче се е отказал от идеята на бившия военен министър Драгомир Заков (който се завърна на поста си посланик на България в НАТО) взетите по спешност изтребители да бъдат само за временно ползване.
Идеята на Заков бе да се търсят такива под наем
само докато дойдат американските.
“Междинните изтребители” реално ще се ползват поне до 2035 г., предвижда концепцията на служебния МО шеф, пратена на ресорната парламентарна комисия.
Това се потвърждава и от писма на служебния министър до колегите му във Франция, Швеция, Израел и САЩ, които са придружени с въпросник. Един от въпросите, включени в него, е на каква цена могат да предложат за експлоатация 10 самолета в продължение на 10 години.
На тези искания на Стоянов са отговорили само шведите, които предлагат изтребители “Грипен”, и французите за “Мираж 2000”, разясни министърът на изслушване в комисията по отбрана миналата седмица. По думите му само Швеция и Франция са върнали попълнени първоначалните запитвания, изпратени през август. Във всяко от тези писма, които са с идентичен текст, се отправя покана за разговори за спешна доставка на изтребители през септември в София. В писмата Стоянов подчертава и че продължава проектите за трикоординатни радари и бронирани машини за Сухопътните войски.
Швеция е отговорила и на второто запитване на Стоянов от октомври, в което българският министър иска вече да дадат и цени за закупуването на 10 грипена, и
да опишат възможностите за лизинг,
както “24 часа” вече съобщи. Отговорът обаче не е дошъл през Външно, през което бе отправено запитването, а постъпил директно в Министерството на отбраната.
На 16 ноември пък пристига делегация от Швеция, която да инспектира авиобазите Граф Игнатиево и Безмер дали биха могли да приемат изтребители “Грипен”. Такива експерти се очаквали и от Франция, но засега не е известно кога ще дойдат.
Именно заради бързината засега Швеция се очертава като фаворит да достави 10 изтребителя по спешност, разказаха пред “24 часа” военни. Уговорките с тях били веднага след посещението си в двете авиобази да подготвят окончателна оферта за 10 самолета “Грипен”. Това правело възможно още в средата на януари депутатите да одобрят проект на договор за закупуването на шведските самолети.
Очаква се шведите да дадат и максимално добра цена
Причината е, че в момента производителят СААБ сменя модела “Грипен C/D” с модела “Грипен Е/F”. Докато йсе подготви обаче достатъчно запас от части за новия модел, шведите или трябва да спрат линията за асемблиране, или да намерят за кого да произведат самолети от предишния модел. Заради това и българските военни се надяват на доста добра оферта.
Преди да стане възможна сделка за “Грипен” обаче,
ще е нужно съгласие от САЩ
шведите да ни трансферират бойни технологии. Причината е, че авиониката, системата за криптиране и боеприпасите на техните самолети са американски.
“Мираж-2000” като цяло се води и по-скъп за поддръжка и експлоатация боен самолет. Тази година обаче Франция обяви, че започва да снема тези изтребители от въоръжение и евентуално французите също биха могли да дадат добра оферта за самолети, но втора употреба.
Все още няма яснота дали в тази ситуация българското Министерство на отбраната въобще ще разглежда появилата се информация за оферта от страна на Нидерландия. Тя е източноевропейските държави, които да предадат досегашните си бойни самолети МиГ-29 и Су-25 на Украйна,
да получат като подарък нидерландски F-16 от по-стара модификация
в сравнение с поръчаните от България Block 70. Според МО при тях такова предложение не е постъпвало. Но били отворени за разглеждане на всякакви възможности, увериха оттам.