Храмът на Мелпомена не е арена

14.11.2022 22:25 Маргарита Петкова
Народният театър "Иван Вазов"

Душата на артиста е чувствителна, но народът на Вазов влиза в театъра през централния вход

Това, дето се раздухва в Народния театър, е буря в чаша вода. На пръв поглед. На втори може да се окаже, че в чашата има не вода, а отвара от бучиниш. И е съдено някой да я изпие. Така е, исторически погледнато. И театрално е подплатено – от “Ромео и Жулиета” до “Последната нощ на Сократ”.

Разликата е, че на сцената актьорът умира, а след това става и се покланя на зрителите. В живота е малко по-различно.

Изпиваш си горчивата чаша

(всекиму такава бива поднесена по един или друг повод, никой не пие само амброзия), хулят те, богопомазват те, размахват палци нагоре и надолу, сочат те с пръст, венцехвалят те, разпъват те на кръстове всякакви (според морала и политическите си пристрастия всякакви), възкръсваш и пак отначало. Ако си призван и наказан с талант.

Да, талантът е наказание – кръст, който цял живот си носиш по своя си виа долороса, всеки по своя, по чужд няма как. Както и никой не може да поеме твоя си кръст. Алюзията към името на една от страните, замесени в скандала, съвсем случайно се натрапи.

Александър Морфов (ах, ето пак алюзия към древногръцкия бог на приказния сън) е изключителен режисьор, не определям добър или лош, не съм театрален критик, а обикновен зрител, просто е изключителен. Неговият размах и нестандартният му поглед върху драматургичните текстове са пословични. Г-жа Кръстева определя пиара като сол – щипка натриев хлорид не променя бистротата на хаш-две-о-то, но когато отпиеш, се усеща вкусът. Ерго, хубаво е във водата да има сол (ах, солта на живота!), стига да не е солна киселина.

Та нека видим развоя на събитията според информацията. И вкратце. Вратата на кабинета, в който се помещава пиарът на Народния театър, е надраскана с абревиатурата на политическо движение и надпис “Изчезвай!” над (или около, няма значение) откъртената табелка с името на пресаташето.

Директорът на театъра подава сигнал в прокуратурата за посегателство от неизвестен извършител върху исторически културен паметник. Не знам към онзи момент на светкавична директорска реакция дали неизвестният извършител е бил известен, но Александър Морфов моментално афишира в отворено писмо, че е абсолютно известен и е готов да понесе последствията от деянието си. Няма да коментирам мотивите му, те са си негови.

Правото на избор и задължението да отговаряш за него. Всъщност никой освен работещите в Народния театър и пряко участващи в случая не знае

какво точно е предизвикало реакцията

Политическият елемент на публична подкрепа от страна на г-жа Кръстева в изборния ден, за която тя отговаря на журналистически въпрос, че се е проявила (цит.) “като Велислава”, а не като държавен служител в институция, по принцип деполитизарана, или някакъв вътрешен конфликт, свързан с чисто творческата политика в работата ѝ. Предполагам, че никога няма да разберем точно, а и кому е нужно.

Театралните трупи по презумпция са винаги семейство. С всичките отношения в него – от любов до омраза, от взаимност да конфронтация, от доброжелателство до завист, от съпричастие до скандалност, нормално е, човешкият фактор е първенстващ. Настрана това, дето душата на артиста е разностранна, чувствителна и спонтанна. Душата на администратора е по-рационална. Но и двете души са… души. Гневни и раними едновременно. В скоби, много ми е интересно ако върху вратата на Захари Карабашлиев, да речем, се бяха появили нарисувани сърчица и надпис “Обичам те”, дали това щеше да бъде таксувано също като поругаване на историческа сграда от недобронамерен извършител?

Аз не съм театрал по образование и професия. Аз обичам театъра и смея да твърдя, че много постановки са минали пред очите ми, а повечето от тях и през сърцето ми. Аз съм четвъртата стена на театралната зала, която се интересува не какво става зад кулисите, а какво и как става на сцената. И какво иска да ми каже този, който не е под светлината на прожекторите – режисьорът. Със спектакъла. На ръба на приличието е раздухването, размятането на мръсни ризи, разхвърлянето на оставки, заставки и предпоставки.

Спуснете завесата преди поклоните

Защото за поклоните всички са априори готови, но дали аплаузи или дюдюкяния ще получат, нека не ожидаме, не е нито по Станиславски, нито по Брехт. Малко на Бекет ми иде. И много на махленство.

Да не забравяме, че народът на Вазов влиза в храма на Мелпомена през централния вход и не го интересува кой и как се промъква през служебния. Какво става зад кулисите и в чакащи актьори е работа на трупата и техпера. Само че правете разлика между театъра като изкуство и хляб и зрелища като залъгалка на народонаселението. И не превръщайте сцената в арена. Народът на Вазов няма да ви прости.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>