Какво наистина ни пречи на членството в Еврозоната?

08.11.2022 13:45 Евгений Кънев
Евро СНИМКА: PIXABAY

На фона на серията от кризи от глобално и местно естество през последните две години сякаш все по-малко актуален става първоначалният план на България за членство в Еврозоната от 1 януари 2024 г.

Да припомним – в разгара на пандемията през юли 2020 г, България влезе в механизма ERM 2, популярно известен като „чакалнята на Еврозоната“, а малко по-късно – на 1 октомври 2020 г стана член на Европейския Банков съюз – условие за членството. Това са ключови елементи от финансовата архитектура на Еврозоната, които подобно на етажи в къща трябва да бъдат изкачени, за да се стигне до последния й етаж – членството в самата Еврозона. По регламент, престоят в чакалнята е поне две години, за да се оцени обективно, при зададено съотношение на нацоналната валута към еврото, готовността на страната кандидат-член да устои на конкурентния натиск в еврозоната. С други думи, при успех на теста, България трябваше да стане член на Еврозоната още към края на тази година.

Това обаче не е факт. А приетата в Чакалнята заедно с нас Хърватия става официално член на еврозоната от 1 януари следващата година. България е заявила намерение за присъединяване от 1 януари 2024 г, но тази стратегически важна задача пред страната почти не намира място в медийното пространство, особено след начало на войната на Путин в Украйна.

На какво се дължи това развитие и означава ли, че членството в Еврозоната не е вече приоритет ?

Малко предистория.

С подписването на Лисабонския договор, по силата на който България става член на Европейския съюз от 1 януари 2007 г., тя получава дерогация (временна отмяна на задължението) за членството в Еврозоната, до момента когато ще е икономически готова за него. Освен известните маастрихтски критерии (като равнище на лихви и инфлация, дял на външния дълг и бюджетния дефицит от БВП), важни за приема са конвергенцията на доходите към средноевропейските, адаптиране на регулациите на БНБ към тези на ЕЦБ, промяна в законодателството за надзора на банките и др.

За разлика от членството в ЕС, обаче, за което имаше почти национален консенсус, членството в еврозоната има два типа противници – отявлени и прикрити. Гласовете на отявлените критици рязко се увеличиха от 2014 г. насам, в унисон с разразилата се у нас пропутинска пропаганда след анексията на Крим. Техните най-чести аргументи „против“ включват загубата на „суверинитет“ (забравяйки за Лисабонския договор); ръста на инфлацията и бедността (любими подбрани примери са свръхзадлъжнялите Гърция и Италия, които никога не са били във валутен борд); нуждата да плащаме за спасяване от фалит на други членки именно като Гърция (непознавайки съвременната архитектура на еврозоната и т.н.), примерът на други бивши соц. страни от Вишеград (без да се анализират географските, историческите, геополитическите и икономическите им специфики). Всички тези аргументи имат общ знаменател: недопускане по-нататъшната интеграция на България в ядрото на ЕС и съхранение на интересите на Русия у нас.

По-опасни за членството ни в еврозоната обаче са нейните прикрити противници. Защото идват предимно от банкерските, професионалните и експертните среди. Тяхната теза е, че някой ден ще станем членове, но в момента (вече 15 години) България още не е готова. Въпреки че България покрива почти всички маастрихтски критерии, казват те, все още сериозно изостава в конвергенцията на доходите спрямо средното европейско равнище. А това би създало шок и непредвидими ефекти при преждевременно членство. Разбира се, част от тази аргументация е валидна, но далеч не е основание за отлагане на членството. Примерно, Латвия и Литва станаха успешни членки при подобна степен на конвергенция на доходите. Страни като Черна Гора са въвели едностранно еврото като национална валута с далеч по-ниска конвергенция на доходите и без някакви сътресения. Но най-вече – изглежда липсва разбиране или желание да се признаят ползите от 25 годишния валутен борд, чрез който България е напълно синхронизирала своя икономически цикъл с този на еврозоната, износът постоянно расте, а доходите се увеличават с по-бърз темп от средноевропейските доходи. Причините за съпротивата са изглежда по-скоро лични, отколкото геополитически: очаквани неблагоприятни последици за кариерното развитие, частния бизнес или личния жизнен статус.

Реалните, а не измислени проблеми на България във връзка с членството в Еврозоната всъщност станаха очевидни след приема ни в Чакалнята през 2020 г. Маастрихтските критерии, които България успешно покриваше през голяма част от времето на члнеството ни в ЕС се оказаха трудни за изпълнение в условията на пандемия и на войната в Украйна, особено по отношение на инфлацията и бюджетния дефицит. Но те са все пак технически критерии - и в случая на Хърватия не всички бяха коректно изпълнени и въпреки това страната беше приета в Еврозоната. Все по-ясно става, че много по-голяма пречка за нашето членство не са техническите критерии, а все още липсващото признание на ЕС, че България е правова държава и обюествената подкрепа за еврото.

България стана член на ЕС без да покрива копенхагенския критерий за върховенство на правото, а наложеното ни наблюдение за съдебна реформа продължава и до днес. Това пък е основната причина Нидерландия да блокира България за Шенгенското споразумение, присъединяването към което е имплицитен критерий за достъп до еврозоната (само островните Ирландия и Кипър са членки на еврозоната без членство в Шенген). Но липсата на върховенство на правото блокира и достъпа на България до фондовете по Плана за възстановяване и развитие - на който България разчита за растежа на своята икономика и изпълнение на маастрихтските критерии.

На фона на гореописаните предизвикателства, България се нуждае от стабилно правителство със солидно парламентарно мнозинство с политическа воля да завърши подготовката за членството.

На практика обаче, от влизането в Чакалнята България е почти постоянно в политическа криза. Начиная с неуспешния опит за сваляне на редовния кабинет на ГЕРБ до успешния опит за сваляне на коалиционния кабинет на „Промяната“, в условията на война в близост. А през останалата част от последните две години управляват служебни кабинети на президента без парламент.

Политическата криза и неспособността за избиране на редовен кабинет превръщат в предизвикателство приемането на нужното законодателство и завършването на подготовката за членство в еврозоната. Нещо повече - възходът на национал-популисти като „Възраждане“ и „Български възход“ и конкуренцията им с БСП за русофилски гласове създадоха солидно политическо представителство за медийно раздухване на анти-евро истерия в публичното пространство.

Въпреки че след последните избори е налице ясно заявено парламентарно мнозинство за приемането ни в еврозоната по план, отново кратък парламент при нова невъзможност за създаване на кабинет прави неясни перспективите пред членството. Отделно, неизвестността около развитието на войната и евентуалната нужда от извънредни разходи при нейна ескалация би сериозно повлияла на публичните финанси, поставяйки под риск изпълнението на техническите критерии за членство. Като добавим и необезпокоявано ширещата се прокремълска пропаганда, всяваща страх от още инфлация, кризи и бедност при влизане в еврозоната, подклаждан и от споменатите противници на еврото - много е възможно да видим ерозия на обществената подкрепа за членството и отдалечаване на неговата перспектива.

При последните проучвания, подкрепата на българите за еврото е спаднала под 50%, а в Хърватия е близо 80%. На практика този политически, а не технически критерий е възможно да се окаже най-важния за приема на Хърватия. Точно както България беше приета в ЕС заради (гео)политически критерии, въпреки неизпълнение на техническия копенхагенски критерий за върховенство на правото. Без консолидация на политическите сили за приемане на еврото по план и провеждане на подходяща публична кампания за успокояване на страховете -членството в еврозоната ще бъде отложено в бъдещето.

(От фейсбук)

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>